Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 903 ggr
sussa08
0

Mina regnbågshajar är vita...

Hej! Är ny har, och ny inom akvariefiskar…

Har ett akvarie tillsammans med min kille som har fungerat bra fram till sista vattenbytet, som innefattade byte av det mesta i akvariet så vi hade fått sånadär snäckor i vattnet…

Fiskarna har börjat bete sig konstigt, mina två regnbågshajar har inte gått tillbaka sin färg sen bytet i söndags och ena hajen simmar baklänges ofta! De är pigga men otroligt stressade…

Kan det vara så att det är för få gömställen? Var tvungen att ta ut roten de haft då vi tror snäckorna kom från den, men ska köpa nytt så snart som möjligt…

Eller är det något fel med vattnet, de nya växterna, eller något sånt? Våra neontetror får spatt ibland också men verkar må bra utöver det… Malen mår bra och guppisarna med… Vi har en flaska som heter "aquasafe" som vi använder i akvariet, jag personligen vet inte vad den gör men killen säger att det är bra att ha i…

Jättetacksam fö om nån kan komma med något tips!

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

KerstinL
0

Hej och välkommen hit!!

Det kan nog vara en kombination av det nya vattnet och färre gömställen.. Snäckorna kommer mest troligt från någon nyköpt växt, deras ägg ligger i en genomskinlig gelé och syns knappt så dom är svåra att upptäcka. kommer det nya snäckor sen så är det nog bättre att köpa en Botia (fisk som äter snäckor) eller en snäckätande snäcka (Anantome helena). Lycka till!!

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Danelius
0

Japp och du kan nog sätta i roten igen!

Välkommen hit! // Danelius

sussa08
0

Åh, tack så mycket!!! :D

Ska berätta detta för killen… Han säger nu att han hört precis tvärt om, att man måste byta ut precis allting… Tror han fått det från sitt ex :P

Men fiskarna verkar inte må ett dugg bra av detta :(

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

sussa08
0

Inatt dog två neontetror :O Vad är felet :(

Faxlin
0

Det kan vara så att ni tog bort för mycket vatten och att omställningen vart för stor. Om ni plockat bort allt samtidigt har ni rubbat den naturliga bakteriebalansen.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sussa08
0

Jo men vi ville få bort snäckorna :( Trodde det var det enda settet, genom att byta allt… :( Usch!!! Måste fixa något som äter sån ohyra :( Stackars fiskar… Om ma ändå kunde ta upp dom o skrama dom förlåt!

Danelius
0

Tja… du kanske kan pröva med snäckorna som äter andra snäckor! Har praktbotior och dom är rätt svåra… Du kanske kan pröva med Anantome helena låter kul med dom!

sussa08
0

Jag som tycker sniglar är så äckliga ;) Vad är svårt med fiskarna som äter dom? Är de svåra att  få tag i också? :P

Gud vad jobbigt med  fisknamnen… är ju dyslektiker så orkar inte läsa hela namnen :D Men ska söka lite på google ;)

sussa08
0

Puttar lite här med att säfa< att hajarna börjar mörkna nu och alla vetkar må mycket bättre! endast de två neontetrorna strök med!

KerstinL
0

Vad skönt att det har vänt! Botior (snäckätande fiskar) är inte svårt att få tag på, se bara till att dom inte lurar på dig en sort som blir för stor för akvariumet..

Cool

sussa08
0

Hm, kommer ju i början av måsta år köpa ett rätt stort akvarie, då hajarna blir stora :) Ska prata med killen om han vill ha sniglar eller fiskar :P Vi kommer då ha ett såntdär reningsverk för att slippa många större vattenbyten :)

ljushuvudet08
0

Pakistanbotia (B. striata) är bra, men de äter andra fiskars ägg och yngel.

KerstinL
0

Pakistanbotia är inte Botia striata!! Det är två helt skillda fiskar som bara har artnamnet (botia) gemensamt. Pakistanbotian blir större och är oftare aggressivare än Striatan, jag kan putta upp en tråd där det finns bilder på dessa två arter.. ; )

Cool

sussa08
0

Tack för hjälpen :) Ska ta mig till en djuraffär snart o försöka fixa :P

Elinormaggan
0

Pakistanbotian kan fenbitas …min syster Kampfisk fenor "klipptes" billigt!

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/