Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1957 ggr
Chlngr
0

rom av corydoras (albino)

Någon som har erfarenhet av hur rommen ser ut från corydoras malar. Jag upptäckte nämligen nyss att det sitter en massa rom på filtret :) jag kan inte tänka mig att det kommer ifrån någon annan fisk jag har i det akvariet. äggen är vita ca 2 mm stora.

Behöver lite hjälp att bestämma om det är från mina corydoras. Jag ska se om jag kan ta några bra bilder.

Och kan man flytta äggen till en yngelkasse?

Chlngr
0

Fick idag plocka bort all rom som fanns kvar. Dom hade börjat möglat. Det var väl cirka 30 ägg kvar så det var väl inte hela världen. Men nu är jag mer påläst och har lite koll på hur jag ska göra nästa gång dom leker.

Man lär sig av misstagen :)

KerstinL
0

Jag har totalt missat denna tråd.. sorry!

Vad tråkigt att dom möglade.. jag har aldrig lekt corydoras själv men dom jag pratat med säger att man ska ha corydorasarna i ett eget kar och sen låta dom vara, dom ska tydligen inte vara romtjuvar utan låter sin rom vara..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Chlngr
1

Det var en oplanerad lek. förmodligen så hann svärdbärarna äta upp det mesta :(. Leken började efter ett delvattenbyte. Om jag har uppfattat det jag har lyckats hitta på div. sidor på nätet så kommer dom att leka igen efter nästa byte. Och då ska jag vara mer beredd :). Ska då plocka ur äggen och lägga dom i en egen behållare med syresten och 1 droppe fungol, som ska förhindra mögelangrepp.

Det roliga med det hela att jag fick dom av några vänner som inte hade tid med sitt akvarium. Jag hämtade dom förra måndagen och på fredagen när jag kom hem så hade dom redan lekt.

KerstinL
0

Vad kul! Dom kommer säkert leka igen, har dom väl börjat så.. ; ) Ett tips är att koka vattnet som du ska ha i "äggkaret" så bakterier och en del kemikalier försvinner, det har jag gjort när jag lekt av tetror vars rom är jättekänsliga och möglar fort.

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Chlngr
0

Ja, det ska jag göra… Tack för tipset :)

Chlngr
0

Nu var det dags igen.. Ny rom är lagd :D Har funderingar på att låta äggen vara kvar denna gång.. Problemet är mina Svärdbärare som går i samma kar.. Dom rör inte äggen, men dom lär ta ett par yngel när dom kläcks.

Chlngr
0

Nu var dom rackarna och åt på rommen.. grrr. Någon som vill ha lite Svärdbärare?

Faxlin
0

Fungerar det inte att flytta romen då?
Var tvungen att söka efter bild på nätet för att se vad det är för fisk vi pratar om här i tråden. ;-)
Men nu har jag sett en hel del av dessa fiskar. Verkar häftiga.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Chlngr
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo, jag plockade ur det som fanns kvar, jag la dom i en 2 liters bytta med vatten från akvariet och la i en syresten. Äggen ser normala ut ännu så länge. Tro att dom kommer att kläckas imorrn eller på lördag. Jag får skaffa ett litet plastkar som dom får växa till sig lite i.

Jag har några bilder i mitt fotoalbum. Corydoras aeneus 'albino'

Chlngr
0

idag på fjärde dygnet så började äggen mögla Rynkar på näsan Igår såg allt så bra ut men så imorse så var det mögel på alla. (ska tilläggas att jag bytte luftpump igår, kan ju varit nått skit i den). Ska flytta på mina Svärdbärare så nästa gång dom leker får nog rommen vara kvar.