Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 3195 ggr
Jenahbella
0

en hemsk historia!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag får väl ta de hela från början.
vi firade jul hos min sambos mamma.
och jag fick ett jättefint väggakvarie i julklapp av henne :)

jag och min sambo skulle flytta första mars, så såfort vi hade fått upp allting så åkte vi till djuraffären för att införskaffa oss lite fina fiskar :)
fem små söta neontetror blev de :)
en liten växt å så mat å biokulturer..

efter en sisådär två veckor va vi tillbaka och skaffade oss fem neontetror till och en liten gullig antenmal..

de va så fint allting å fiskarna yrade runt där…

så för några dagar sen satt min sambo vid datorn medans jag låg i sängen och läste och så helt plötsligt hör vi världens BANG!
jag blev livrädd å tänkte va faan hände nu?
ut till köket (där vi har akvariet) kommer vi båda ut och vi bara står och stirrar..
på hela väggen rinner de vatten och vattnet är svartaktigt.
de luktar bränt och de visar sig att pumpen har typ exploderat :S
den lilla glasskivan som ligger uppepå akvariekanten har flygit upp över en dm och landat på golvet!

tio av elva fiskar dog men en liten rackare överlevde.
våran lilla alvin the ironman.

allt kändes jättehemskt..
sanden och växten var förstörda.
och alla fiskarna dog utom en :/
de va ju mina små fishisies lixom :(

har detta hänt någon annan undrar ja?

ps. jag har nu städat och fixat me akvariet och köpt en liten ny växt till alvin, ska skaffa honom lite nya vänner i veckan som kommer och är glad att iaf han överlevde ds.

KerstinL
0

Oj, jag har faktiskt aldrig hört talas om att pumpen exploderat, att akvarier smällt och att doppvärmare fått fnatt hör man ju lite då och då… Stackars fiskar.. Passa på och fråga i djuraffären vad som kan ha hänt, dom kanske vet..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Faxlin
0

Det var en hemsk upplevelse. Men jag skulle ha tagit kontatk med tillverkaren av pumpen. Eller låtit affären där den är köpt få ta kontatkt. För så där får det inte gå till.
Och du har i alla fall rätt till en ny pump.

Hoppas det gick bra med väggen och allt. Vatten kan ställa till det massor.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Abico
0

Usch, vad otäckt :O Typ. massmord…
Har du tagit vara på den trasiga pumpen och visat den i djuraffären? Någon ersättning borde du ju få menar jag.

Hanna 

Jenahbella
0

jaa akvariet va köpt på duka så jag väntar på att min sambos mamma ska hitta kvittot..
jaa jag hoppas verkligen jag får någon ersättning…
de va ju ändå tio små liv som slockna :(

RoSa-RoSeN
0

Ojj! Stackars dej! De har hänt mej oxå. Jag skulle städa akvariet och glömmde stänga av doppvärmaren :( och den gick sönder allt glas försvann på den och det var halvfullt med vatten i akvariumet, men som tur var så spräcktes bara glaset på doppvärmarn och inte akvariet!(och det var ett 112 liters akvarium så jag ville inte förlora det!)

[Katteeen]
0

#0: Vad hemskt! Jag är livrädd för att mitt/mina akvarier ska spricka.. Skulle bli jätteledsen.

#5: Hehe, jag var med då, shiiit vilken panik vi fick! Jag ba: HÄMTA PAPPA, LINA!! XD Fast det gick bra till slut iallafall.. Pappa köpte en ny doppvärmare och akvariet fick inte en repa, som tur var. ;)

Olofsson
0

Oj, detta har jag aldirg hört. Man har ju viss nojja över att det skulle spricka eller börja läcka vatten. Men en explotion i akvarit, jösses!!

Jenahbella
0

jaa jag trodde inte ens att de kunde hända :O
å jag e typ jätteorolig hela tiden, nu när jag ska fixa iordning allt igen..
vill ju inte att de ska hända igen.. men oron går väl över med tiden..
och de verkar ju inte som att de har hänt nån annan heller :P
så jag kan nog känna mig ganska så säker..

tycker synd om lilla alvin som överlevde å fick se alla sina små vänner dö :O men han e tuff.. lilla ironman :P

Trissan
0

#8 jag förstår din oro, samtidigt som jag blev lite orolig att detta ska hända mej.

Stackars Alvin då :'/ lycka till i fort. ! hoppas att allt går bra!

Danelius
0

Usshh villken blod massa… =/ Men asså det var riktigt dåligt att pumpen explodera…. Men nu fick jag en vild gisning på vad som kunde ha hänt… kanske inte så trogligt men…. Om algeätaren satte sig framör där filtret sprutar ut vattnet och liksom går in där… inte helt man bara så att det täpper för. (Har hänt mig det här) Sen så sitter han där och vattnet pumpas in och det kan inte ta ivägen nån stans så att pumpen sprängs… lite osanolikt men det har hänt mig! (Tur att jag hade en luftslang till filtret så att vattnet pumpades ut genom den….)Obestämd   Ja detta var nog lite för vilt men det kunde ju varit så…

Jenahbella
0

intressant att läsa!
jaa jag har ingen aning så de kan ju va de :)
läskigt dock :O

Totte-
0

Guud va hemskt! Tura tt en liten firre klarade sig!:) Jag går bara å typ väntar på att det ska hända med mitt akvarium… Om det gör det så kommer det bli en fet vatten skada och mina föräldrar kommer aldrig mer lita på akvarium:/ Dom flesta fallen med mina "ålar" och guppys brukar sluta med att dom simmar i i filtret och dör, sen så börjar filtret prassla efter en så där en vecka sen så åkaer det ut en massa mysiga fisk delar och gör det skitigt i hela akvariet…!

Jenahbella
0

#12 blä :P lät läskigt!
jo fast mitt akvarium e ju helt än.. de som blev var ju att de stänkte upp svart vatten på väggen! men de gick å torka av då våran vägg är målad.. :)

Danelius
0

Jag var  borta hela dagen en gång och när vi kom tillbaka så hade jag ju luft slangen utanför akvariet. Och sen när vi kom hem var det bara 10 liter kvar… Där simma mina fiskar runt… Algeätaren hade sats sig i filtret och stoppat vattnet så det hade runit ut 44 liter emmelan golvet och in i vägen… Ner vid taket vid tvätt stugan… Men jag fatta inte hur lille firen bar sig åt… HAn satt på filtret med sin stora mun… Sen sjönk vattnet… Då borde han ha suttit kvar på filtret…. En bra stund och sedan rammlat ner i vattnent… Hur kunde han få luft i 30 sekunder upp till 1-10 min?

Jenahbella
0

shit! :P
fiskar e självmordsbelägna djur!

Totte-
0

Min lilla kusse på 4 åa fick för sig att gå till mitt rum… Jag satt nere helt ommedveten om att han va där. Sen kom jag på att skit han är där upp SJÄLV med mina fiskar!!!!! Jag sprang upp och så fort jag öppnade dörren så såg jag han stå vid akvariet och bara tittade på mig… Sen kutade han ut utan ett ord oich jag stog där som ett fån. Sen gicka jag för att kolla att han inte hade sdärkt min hamster sen kollade jag akvariet. Ja då hade han självklart hällt i ALL fiskmat I akvariet!! Nästan alla fiskar dog och det luktade muggel i mitt rum + att jag va svungen att göra ent det…:O Och jag kunde inte skälla ut honom heller! Jag ba tittade på han med värsta blicken….. + Att det va min födelsedag… Så jag villde inte ställa till med värsta cenen:/

Danelius
0

Aj då ja det är svårt det där med små barn… Kom ihåg när jag var liten och hade två guldfiskar…. hällde i massa mat till dom kanske 3-5 nyper… Sen när  jag såg att dom inte åt upp allt blev jag rädd att pappa skulle märka det… Så jag tog en penna och rörde runt i akvariet för att det skulle sjunka till botten! :P

lolomaten3000
0

vilka tragiska olykor!Förvånad

själv har det aldrig hänt  någon riktig olyka!

men min kompis har det!

hon hade salamandrar och två fiskar en Neontetra som vi kallade mutanttetran och en mal.

i alla fall när hon inte var hemme så gick doppvärmaren sönder och salamandrana dog med fiskarna!Rynkar på näsan

nu har hon en ny doppvärmare och hon har köpt 3 guppys iställetGlad

KerstinL
0

Det är så synd när sånt händer, och oftast helt i onödan… det är väldigt få fiskarter som kräver doppvärmare.. Diskus är en.. tetror, guppys och andra levandefödare behöver ingen extra värme, det råcker bra med rumstemp (om man inte har typ 16 grader inne då.. dom drar bara en massa ström i onödan, och ju varmare vatten desto större risk för sjukdomar (bakterier trivs när det är varmt..).

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

lolomaten3000
0

bara så att ni vet den kallades mutanttetran därför att den delvis var VÄLDIGT gammal typ 7år!Förvånad

och därför att den fick typ hjärtatack var 5 min!

den slutade simma helt och åkte upp med huvet mot ytan sen efter en liten stund börja den simma igen som ingentig hade hänt!!!!Förvånad

det är svårt att förklara men ni fattar säkert hur jag menar.

Rynkar på näsanlolmaten3000Rynkar på näsan