Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: vilken-fisk
Läst 585 ggr
Trissan
0

Till yngel karet?

Hejsan, såg en annan tråd här om hur man håller yngelkaret rent. Jag har ett kar på 12 liter med 4 Zebraciklid yngel i just nu. De är väldigt små och jag såg att man kunde ha crystalred (Stavning?) och snäckor i? Vad är det för en snäcka man kan ha? kan ingen berätta lite om snäckorna, ngn med erfarenhet av detta? och ang. räkorna, vill gärna veta hur lätt de förökar sig, hur många man bör ha för att de ska må bra, och grader? Hur vill de ha i sin miljö? för just nu har jag vit väldigt dinkornig sant och en sten, haha ^^ inga växter eller ngt. men det kan jag köpa in.

Hur bra är dessa på att städa och skulle man inte kunna ha en mal? eller är de för stora för ett 12 l?

Berätta gärna ngt (:

/kram

Faxlin
0

Mitt yngelakvarium har jag inrett lite som det stora. Dock utan sten och rot tyvärr. Men de har ett litet konstgjort skepp och små växter. Sedan har jag två större snäckor och numera även tre små snäckor som hjälper mig att hålla rent.
Har en pump som jag kör kortare tider för att det blir lite jobbigt för de små ynglerna att simma i den starka ström som blir. Men mitt akvarium har hållit sig rent och fint (peppar peppar ta i trä). Tror mycket beror på snäckorna faktiskt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

KerstinL
0

Hmmm, snäckor är nog inte så bra om du har finkornig sand, har hört av flera stycken att snäckorna dött för dom fått sand innanför skalet.. 12 l är oxå ett väldigt litet kar så där är vattenbyten varje dag nödvändigt om cikliderna ska växa och överleva. Om dom bara ska gå där tillfälligt så föreslår jag att du tar ur sanden, det är mycket lättare att hålla rent då, bara att suga upp smutset direkt från botten.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Trissan
0

jopp, nu funkar ju inte sniglar i min sand :/ vilket jag misstänkte.

jag har länge funderat på att renovera pga att städningen blir för kluriig och de försvinner ca 2-3 dl sand varge vattentömmning. Men jag har inte vågat renovera eftersom att jag fått upp rätt balans i vattnet nu, renoverar jag är det möjligt att ynglena dör?

Faxlin
0

Ta och ta vatten från det stora akvariet och lite från det lilla. Så kan du tömma allt och se till att göra det bättre.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

smokin
0

jag kan säga att jag har finkornig sand i mitt snäck akvarium och det funkar väldigt bra….sen följer det med sand när man byter vatten är det väl inte hela värden..det går väl tömma tillbaka den sanden efter man sköljt den lite..så gör då jag i alla fall.

Trissan
0

Tack Åsa för tippset :) nu har jag fått en väldans massa pengar så jag ska iväg och löpa sand :) jag tänkte hitta på ngt kul med inredningen. kanske rosa sand? haha ^^ något Crazy ska det vara iaf Penga mun