Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1595 ggr
Faxlin
0

Har fått yngel

Jag har fått yngel. :-)
Är så glad även om de inte gör som jag vill. Dessa föddes självklart av den hona som var minst tjock så hon var inte i yngelbaljan hon inte.
Dock lyckades jag rädda tre yngel ner i en glasburk. Resten av dem jag sett är för långt ner i akvariet för att jag ska kunna få tag i dem. Antagligen blir de fiskmat. Men vi får se om någon lyckas överleva.

Sedan hittade Veronica ett litet äldre yngel som måste vara en Svärdbärare. Den hade gömt sig bra den. Men nu då den blivit orange syns den bra.

Jaja, ville bara skriva och dela med mig av första bebisarna här hemma.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

KerstinL
0

Grattis "mormor".. Skrattande

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Faxlin
0

Tackar Skrattande

Audiatur et altera pars

Abico
0

Grattis grattis ^^
Men jag undrar, och har undrat ett tag - hur viktigt är det egentligen att ha ynglen i en spc. bajla? Min kompis köpte för några år sedan 5 guppys, idag har hon två fulla akvarium med bla. guppys och lite andra fiskar - och då har hon köpt max 5 nya fiskar sedan den första gången. Och hennes honor föder alltid i de vanliga akvariumet. Visst måste vissa av hennes yngel dö, men iom. att guppys föder "jämt" så blir det ju sällan slut på yngel för det. Eller?

Hanna 

Oliviahack
0

Jag har bara fått 3 st yngel sen jag skaffade fiskarna igen. Ett svart och två genomskiliga ;)

KerstinL
0

Har man mycket växter i akvariumet så klarar sig tillräckligt många yngel så beståndet ökar.. Ju fler fiskar som blir vuxna desto färre yngel som överlever.

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Abico
0

#5 - Hm, okej :) Jag vet att hon haft "problem" med någon mossa - fick en liten bit av sin farbror och den fyllde snabbt halva akvariumet ^^ Men firrarna trivs ju..

Hanna 

Faxlin
0

Klart de kan överleva i vanliga akvariet också om man har de rätta förhållandena. Som din kompis som har mycket tät växtlighet där de små kan gömma sig. Jag har inte så mycket sådant, men de har lyckats gömt sig i alla fall nägra av dem. Sedan har jag inte alls många fiskar med tanke på hur stort akvarium jag har. Fast det är klart en av dem är en skalar.

Audiatur et altera pars

Abico
0

#7 - Jo, iof. ^^
Lycka till med dom iaf. :)

Hanna 

Faxlin
0

Tackar

Audiatur et altera pars

bubbelbubbel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ååh vad kul åsa !
jag minns när jag fick mina första yngel, det var en kul känsla !
tyvärr tror jag alla blev uppätna trots att dom var i sin yngelbur länge, men där kunde dom ju inte stanna för evigt heller.

hade massa olika yngel, mollysarna ynglade av sig ibland, och domdär små röda som vi hade, minns ju inte vad dom hette :P

ååååh vad jag saknar mitt akvarie !!!

Faxlin
0

Jamen bubbelbubbel du får skaffa ett akvarium igen :-)
Det är som du säger så otroligt roligt med de första ynglerna.

Audiatur et altera pars

Starfall
0

#10 Dom där små röda… Det är inte Platy du menar? :)

Grattis till Ynglena, Åsa! :)

Faxlin
0

#12: Nej det är Svärdbärare jag menar. Har inga röda platys i mitt akvarium.

Tack för gratulationerna. Är lite nojjig nu över de som är kvar i stora akvariet. Ser hur min Skalar blir glad lite då och då när han får tag på ett yngel. Så vi får se om någon överlever där.

Audiatur et altera pars

[Katteeen]
0

#13: Nåt litet yngel måste väl klara sig Åsa! ;) Har de bara växter att gömma sig i så borde det gå bra för åtmistone några av dem.. :)

Faxlin
0

#14: Ja jag hoppas på det. Om inte annat så borde de tre jag räddat ur akvariet klara sig :-)

Audiatur et altera pars

emjon
0

Grattis Åsa till ynglen och det är ju jättebra att några klarade sig.

Här går det inte alls lika bra fast jag medvetet sparat mycket växter. Såg att en guppyhona var rätt tjock och tänkte att henne är det snart dags att flytta. Nästa morgon var hon smal och inte ett enda yngel har jag sett i veckan. Tror nog att övriga fiskarna kände sig nöjda när de kalasat på ynglen.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Starfall
0

#13 Menade inlägg #10, som skrevs av bubbelbubbel;) hihi

Faxlin
0

#16: Tackar. Vad trist att ingen klarade sig. Men det kan också vara så att du inte ser dem förns de blir större. De är rätt oansenliga de små Guppy ynglerna. ;-)

#17: Okej ja då förstår jag bättre ditt inlägg :-)

Audiatur et altera pars

bubbelbubbel
0

jodå starfall, det är Platy ! :)
hade många sånna, väldigt fina fiskar!

och ja åsa, jag får nog göra det, men jag har inte riktigt plats nu, det får bli när jag köpt hus :)

Faxlin
0

Ja då får du skaffa ett stort akvarium. Och en iller :-)

Audiatur et altera pars

bubbelbubbel
0

#20, aah…iller…:)
och akvarium….
funderar på att ta tillbaka mitt lilla från pappa…
men vaaaar ska det stå ? :P

Starfall
0

#19 Jo, Platy är jättefina, och så många otroligt vackra färger det finns! Jag är så sugen på att skaffa Platy igen att jag vägrar gå in i en djuraffär. För då kan jag inte motstå. Jag har planerat att skaffa, när jag sett hur det gått med dessa guppys jag köpte. Jag kan knappt vänta kan jag erkänna =)

(Lite OT här: Just nu går det inte så bra, en hona har dött, en annan hade vita prickar för några dagar sen, så 4 är på behandling nu. En hona fick yngel igår, och hon är inte på behandling. Vet inte om det är skadligt att lägga henne i behandlingskaret? )

Anett Lindbom
0

Vad roligt med yngel, GRATTIS!!..Och jag kan lova att det är lika roligt varje gång som man hittar några yngel i akvariet, oavsett om man är nybörjare eller om man har höllt på i flera år.

bubbelbubbel
0

#22, känner igen detdär, man kan inte gå in i en djuraffär utan att komma ut med et gäng fiskar, eller ja, idag skulle jag ju kunna det, för jag har ju ingenstans att göra av dom, men innan :)
men blir deet akvarie, så blir det Platy :D