Akvarium iFokus

Akvarium

Etiketter: nybörjarhörnansnäckorwalstadguramihydra
Läst 85 ggr
Yvs
0

Hydror i båda akvarierna! Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag har ett relativt nystartat akvarium på drygt 3 månader. Det är 125 l av Walstadtyp med många växter och få invånare (om man inte tänker antalet snäckor). I akvariet bor neontetror, posthornssnäckor, blåssnäckor, neritinasnäckor, Körsbärsräkor, amanoräkor och sedan igår även ett par Honungsgurami. Vi har hydror i akvariet och har en förhoppning om att det nyaste tillskottet ska vilja äta upp dem men jag vet inte om det kommer att funka.
Vi har inte ljuset på så mycket, 5 timmar om dagen med halvljus/skymningsljus och uppdelat på morgon och kväll då vi har problem med infusier vilket jag förstått kan vara vanligt och förvinner när akvariet mognar och blir i bra balans. Annars är vattenvärderna bra och vi har inte haft några nitritspikar alls. Vi har också filter igång.

Vi har också startat ett nanoakvarium på 30 l där vi tagit växter från det stora (innan vi såg att hydror fanns) Men nu imorse så såg jag att även där, där vi har kristallräkor, blå Körsbärsräkor samt avatarposthorn och en neritina, har fullständigt exploderat med hydror!
Där har vi heller inga guramis för vi vill föda upp avatarposthorn, kristallräkor och blå räkor.
De sitter överallt, på vattenytan, glaset, alla växter! Har försökt att ta bilder från båda akvarierna. Här har vi inget filter.
Eftersom vi har fått våra första räkbäbisar och avatarbäbisar så är det också svårt att flytta dem och jag vill inte döda dem 😭

Finns det något vi kan göra för att bli av med dessa utan att svälta invånarna, döda invånarna av något preparat som de inte tål eller behöva byta för mycket vatten då vi vill behålla och fortsatt öka på bakterietillväxten för att få balans?

Nephi
0

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men Endlers/Guppy ska vara bra på att äta hydror om jag minns rätt?

Endlers hanarna är små nog att inte äta mer än de allra minsta räkorna, och fungerar att ha i 30L även om det inte är optimalt i längden. I så fall så skulle jag nog personligen införskaffa ett litet gäng hanar och dela på mellan det stora och lilla akvariet, när hydra populationen är under kontroll i 30L så får de endlers flytta över till det stora akvariet till resten.

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Maleficum
0

Axilur ska funka att använda mot hydror (har själv använt det för behandling av planaria, går att läsa mer om i denna gamla tråd https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1509493/axilur-mot-planaria ) dock så tål inte neritinasnäckorna det och även efter behandling av akvarium dröjer det länge innan man kan återintroducera dem. Vet inte om blåssnäckor är känsliga (sandsnäckor tål det inte heller) men mina posthorn hade inga problem med behandlingen och mina räkor klara det också (även om jag flytta ut en del av dem för säkerhets skull).

Vill man fiska ut något innan behandling får man dock vara aktsam så man inte råkar få med sig någon hydra eller hydradelar (jag brukar använda fälla för räkor/snäckor när jag ska flytta dem).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
Yvs
0

Ja, fy va svårt. Jag vet inte om jag vågar chansa. Jag tror att vi kan ha fått der i båda just för att vi fått med en utan att veta. Men det är såklart svårt att veta orsak.
Guppys vill jag inte ha då det är viktigt att ha koll på antal fiskar i akvariet så det inte blir så många fiskar så de är lite luriga möjligt när snäck- och räkbäbisarna är lite större om jag kan flytta över dem till stora, behandla och sedan flytta tillbaka och göra lika med stora om inte guramisarna vill äta dem.
Jag såg att de största posthorn faktiskt verkade äta dem också, men just nu har vi bara tre stora och en drös med mini och de ryggar undan istället. De blir väl stungna.

Nephi
2

#3: Ja, Guppy blir lätt många. Det var därför jag nämnde endast hanar 😊
En handfull Endlers hanar ger minimal belastning och förökar sig inte.
Förstår att det är lite extra känsligt när man kör low-tech

Nephi
0

Vill man behandla med medel mot planaria så finns dessa som är specifikt för akvarium

https://www.shrimps.se/sv/vattenkemi/783-sl-aqua-z1-aquarium-bio-protector-mot-planaria.html

https://www.shrimps.se/sv/vattenkemi/44-genchem-no-planaria-4712511950083.html

jag har använt den senare

SL-aqua Z1 akvarium bioprotector säkerställer snabbt avlägsnande av planaria och hydra från akvariet. Produkten är helt gjord av naturliga, växtbaserade ingredienser och är helt säker för räkor. Produkten har ingen inverkan på akvariets bakteriebalans.
Yvs
0

Jag är egentligen lite nojig med medel om det inte finns något räk- och snäcksäkert. Ev om jag gör som jag funderade att flytta snäckorna till stora, men samtidigt måste jag kanske göra vattenbyten ett antal gånger för att vara säker på att medlet är borta och då har vi istället bakterieproblemet. Vattnet är alldeles klart i lilla akvariet, så jag tror att balansen är bättre där, men ändå blev det hydraexplosion.
Endast hanar, det blir inte aggressivitet eller frustration bland fiskarna då? 🤔
Jag får fundera på edlers, om vi kan få det att funka, men de äter alltså hydror? Funderar på om de fick "vanlig" mat under den tiden eller om de tog dem för att man pausade matningen och det fick duga. För de andra fiskarna vill säkert ha sin vanliga mat 😋

Draken
0

#6: Har du bara hanar så blir det inget bråk. Det finns inga honor att bråka om 😉

Mata på som vanligt, Endlers tar hellre levande föda om det finns tillgängligt har jag märkt 🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis