Annons:
Etikettersjukdomarmedicinplanaria
Läst 687 ggr
Maleficum
2021-08-16 18:19

Axilur mot planaria

Jag har verkligen kämpat med att få bort dessa otyg i mina akvarium och trodde verkligen jag lyckats innan sommaren (då jag inte såg några på flera dagar trots mumsigt bete) men så dök det då upp i akvariet där jag inte sett några tidigare under alla mina strider så nu blir det hårt mot hårt och jag tar fram det tunga artilleriet för att förhoppningsvis bli av med dem en gång för alla.

Har någon erfarenhet att använda sig av Axilur i akvariet? Vad är bästa dosen och hur många gånger ska man dosera och med hur många dagars mellanrum?

När jag söker på det så är det lite olika varianter som dyker upp angående både mängd och hur man ska dosera men det vanligaste verkar vara ungefär 200mg fenbendazol/100 liter vatten (2ml flytande Axilur) så blir nog att testa den dosen först. Men sen var det lite olika där några doserat igen efter tre dagar medan andra väntat 5-7 dagar innan en dos två och några har gjort vattenbyte emellan medan andra inte gjort det.

Hur skulle ni göra det?

Sen ska fiskar, räkor och de flesta typerna av snäckor (med undantag för typ äppelsnäcka) klara av medicinen tydligen men är ändå lite orolig över vissa av de mer ovanliga varianterna jag har. Ska man flytta över några individer till ett temporärt kar under tiden? Samtidigt kan ju planarian åka snålskjuts på fiskar och räkor så risken är ju då att man inte blir av med dem heller.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Draken
2021-08-17 13:41
#1

Det är ju ett dilemma detta med medicinering och räkor/snäckor. Jag skulle nog flytta över de mer ovanliga arterna till ett tilfälligt akvarium under medicinering för säkerhets skull. Sen får man hoppas på det bästa. Det finns ju en risk, precis som du skriver, att Planarian kan åka snålskjuts med både fiskar och räkor. Jag skulle nog förmodligen ta den risken.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-08-23 19:05
#2

Nu har jag fått hem medicinen och jag planerar att påbörja behandling imorgon eller på onsdag (då jag är hemma hela dem dagarna och kan hålla extra koll på invånarna).

Planen är att börja med 80 liters karet och se hur det går med alla invånare. Är mest osäker på hur det kommer funka för snäckorna (läst på en del ställen att vissa snäckor, tex posthorn, ska klara det men inte andra, tex neritina) så kommer troligen ta ut de flesta av mina elefantsnäckor (kanske "offrar" någon av de stora med dåligt skal så man vet för framtiden om de kan klara det eller inte). Kommer nog rädda undan neritinorna och några posthorn också ifall att. Däremot kanske jag flyttar in några malaysiska sandsnäckor (för dem har jag en del av i stora hallkaret) för att se hur dem klarar det.

Kommer också sätta in en extra pump för att få ordentlig cirkulation på vattnet (för bästa och jämnaste spridningen av medicinen).

Går allt bra i lilla karet så kör jag på i stora hallkaret (där jag nu sett massa planaria, har försökt plocka ut så fort jag ser för att minska antalet som dör och kan förpesta vattnet senare). Tror jag kommit på varför jag inte sett några där tidigare också! Var troligtvis mina corydoras som mumsat på dem (men den sista gick bort straxt innan jag åkte på semester så det är ingen som hållit antalet nere nu).

Vet inte om jag ska passa på att behandla växterna (och ytterfiltret) från vardagsrumskaret som ändå bara ligger i en bytta nu eller vänta tills allt kommit in i akvariet igen (och då behandla innan invånarna flyttar tillbaka).

Sist blir det behandling i sovrummet (peppar, peppar har jag inte sett några planarier där även fast jag försökt locka fram dem med skalade räckor).

Sen måste jag bara klura ut om det kan räcka med en behandling eller om man måste upprepa den och i så fall om man ska upprepa den efter 3, 5 eller 7 dagar (läst olika på olika sidor).

Svårast blir också att försöka rengöra gruset i stora hallkaret och i sovrumskaret eftersom det växer så mycket växter i det så man inte kommer åt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-08-23 22:50
#3

Håller tummar och tår 👌

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-08-24 13:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#4

Nu har första akvariet fått sig en behandling! Plocka ut alla elefantsnäckor (var otroligt många bebisar) utom de två största (som har rätt ordentligt slitet skal) som jag flytta till en flytande yngelburk (tillsammans med några sandsnäckor) för att kunna ha ordentlig koll på hur de reagerar med medicinen.
Satte i en extra pump för att få ordentligt flöde så fördelningen blir så jämn och bra som möjligt.
Använde mig av 0,2ml Axilur per 10 liter vatten som beräkning av mängden. Blandade det i ett glas med vatten och hällde långsamt ned det i omgångar i akvariet där det var som mest strömt (så inte en stor "klump" medicin skulle hamna på enstaka ställe). Allt blir lite grumligt!

Hade några uppfiskade planaria (från stora hallkaret) i en burk och för att se hur lång tid det tar för dem att dö (och se att det faktiskt funkar) bytte jag ut allt deras vatten mot akvarievattnet med Axilur i sig. Först blev de extremt aktiva (men verkade ha svårt att hålla sig kvar på glaset när man rörde burken) men efter ca en timme så sitter de mest som små ihop dragna klumpar.

Alla invånare i akvariet verka än så länge må bra! Läste dock att fenbendazol skulle vara ljuskänsligt så släckte akvariet så inte effekten riskerar att minska för fort.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2021-08-24 18:32
#5

Så bra att du delar med dig av det här. Planaria känns inte som ett helt ovanligt problem så den här tråden kan säkert hjälpa många i framtiden med tanke på hur många olika doseringar som verkar nämnas.

Hoppas så på att du blir av med skiten och att de önskvärda djuren får fortsätta må bra ♥️

Maleficum
2021-08-24 19:50
#6

#5: Var precis min tanke! Var så svårt att hitta info om dosering och hur man skulle göra (variera så mycket mellan olika sidor och dessutom är de flesta sidor engelska så saker mäts i gallons istället för liter).

Hoppas verkligen alla invånare klarar sig (lästa om fler som förlorat sina neritinor och eftersom jag bara har två (även om de är lite äldre) så vågar jag inte chansa med dem.

Än mår fortfarande alla bra. Planarian i burken är väldigt oaktiva men inte döda än.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Draken
2021-08-25 07:12
#7

Planarian verkar vara seglivade. Hoppas att medicinen tar och du blir av med dem.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-08-25 11:11
#8

#7: Det är dem verkligen! Även om de är sega så lever dem i burken fortfarande.

Akvariet har klarnat upp under natten också!

Nu är bara frågan hur jag ska fortsätta. En del verkar lägga i ny medicin dagligen i två- tre dagar (nån hade i fler daga) och några verkar vänta någon/några dagar innan de har i en ny omgång medicin (två eller tre dagar innan en ny dos).

Än mår alla invånarna i akvariet (som ska vara där) bra. Verkar pigga hela bunten.

Så antingen har jag i en till dos idag (eftersom jag ändå är hemma och kan hålla koll på dem) eller så blir det en ny dos på fredag (när jag bara ska vara borta några få timmar på eftermiddagen).

Vad tror ni blir bäst? Kanske ska testa daglig dos (när man använder till till hund och katt ska man ju ge tre dagar i rad)? Ska man då göra ett litet vattenbyte först eller inte? Det verkar också råda lite delade meningar om man behöver göra vattenbyte innan ny dos eller inte.

Kanske ska testa ett sätt med detta akvarium och sen försöka fiska upp nya planaria och göra på ett annat sett på nästa akvarium och se vad det blir för skillnad?

Så svårt när det inte finns tydliga instruktioner! (Kanske till och med skulle försökt fiskat upp fler planaria och ha i olika burkar och testa dosera lite olika för att se vad som är mest effektivt).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2021-08-25 12:09
#9

Så svårt! Jag har verkligen ingen aning men några dagar i rad verkar inte helt orimligt om det är så man gör med hund och katt?

Vattenbyten känns också svårt. Har ingen aning… 🤷‍♀️

Draken
2021-08-25 12:24
#10

Jag har ingen erfarenhet alls att medicinera med axilur mot planaria.Det är jättesvårt att veta eftersom det inte finns några direktiv just för akvarium.

Att dosera 3 dagar framåt verkar ju rimligt precis som det är med hund och katt. Jag skulle nog ha följt den doseringen, med mindre vattenbyten i mellan så inte koncentrationen blir för hög.

Hoppas att invånarna fortsätter att må bra 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-08-25 12:27
#11

Jag överväger lite att dosera igen idag. Men ska nog prata med min svägerska också (hon och brorsdottern skulle komma förbi idag och kela med Sixten, brorsdottern är helt kär i honom). Hon är ju veterinär (dock på hund och katt) så hoppas hon har någon insikt hur man ska tänka.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-08-25 13:01
#12

#11: Vad skönt att kunna diskutera det med någon som kanske är mer insatt i det 😀

Berätta gärna sedan vad hon säger om det hela 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-08-25 17:01
#13

Vi diskutera och hon kolla på vad hon kunde hitta (tyvärr blev ingen av oss mer klok av det :P) men bestämde sen att jag skulle testa köra i en halv dos till idag och se vad som händer.

Innan jag hade i en ny dos så såg jag dock att sandsnäckorna verkade lite ledsna så misstänker att dem kommer att dö men elefanterna och posthornen ser fortfarande pigga och fina ut.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Maleficum
2021-08-26 10:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#14

Fiskade upp några fler planaria för att göra lite experiment.

Tog fram tre platsbyttor jag haft i boden och delade upp planaria i dem (ungefär 7 i varje) och kommer variera hur jag doserar Axilur i dem.

Alla fick en dos idag. Ena kommer inte få någon ny dos på en vecka för att se vad som händer. En av dem funderar jag på att dosera varje dag i tre dagar (som man gör vid avmaskning på däggdjur) och en kommer jag antingen avmaska varannan dag eller vart tredje dag (inte bestämt än då båda förlagen funnits).

Funderar också på om anledningen mina Endlers haft så svårt att öka i antal är att de haft inälvsparasiter av något slag för igår kväll när jag skulle kolla hur alla mådde innan jag la mig så såg alla Endlers supermagra ut! Och då var dem ändå välmatade innan jag tömde vardagsrumsakvariet och flytta dem till lilla akvariet.

Elefanterna verkar inte besvärade av behandlingen utan är väldigt aktiva (och matglada). Enbart haft ett dödsfall av en crystal räka men mest troligt pga ålder då det var en stor räka och alla andra är pigga och aktiva. Även posthornen verkar inte påverkade. Sandsnäckorna finns nog tyvärr risk att dem inte klarar sig (de har rört sig men är mest stilla och plocka ut de flesta och la i rent vatten och först rörde dem sig en del men nu verkar de flesta gömt sig i skalen).

Övriga utplockade elefanter, posthorn och neritina har (efter att ha legat i en fuktig bytta) fått flytta in i mitt miniakvarium temporärt. Vet inte om man sen ska hoppas på att ingen planaria åkt snålskjuts på dem eller om man sen ska behandla dem separat (om de i behandlingskaret fortsätter klara sig bra).

Planaria i lilla byttan (som fått samma vatten som behandlande akvariet) är seglivade! Dock verkar de ha noll intresse för att äta eller för att vara aktiva (ligger mest i ihop dragna klumpar och rör bara på sig om jag rör runt massor i vattnet).
Läste att någon som behandlat med Fenbendazol slammsög gruset ordentligt för att få bort dem innan de dog (just för att de blir inaktiva var det lätt att få upp dem) men det är ju tyvärr inte så enkelt när man har så välplanterade akvarium som jag har om man inte vill dra upp alla växter. Var även någon som spruta ut medicinen direkt på planaria som han såg och sen sprutade ner resten direkt i gruset med jämna mellanrum eftersom de ofta gömmer sig i substratet så det funderar jag på att testa i stora hallkaret sen (eftersom det är sand kanske det blir svårt för medicinen att komma ner ordentligt där i).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2021-08-26 10:25
#15

Upptäckte precis att en av elefanterna i det behandlade akvariet fått sig en liten bebis! :D

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-08-26 11:53
#16

Hoppas att du får någon ordning snart.

Smart att testa med olika doseringar för att se vilken som blir bäst. Följer med spänning 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-08-26 23:13
#17

Elefanterna började se lite slokna ut nu och en av de stora hade börjat slemma lite så jag plocka ut dem och har lagt dem i en egen bytta med rent vatten (med en skvätt "beredningsmedel" som ska ge en liten boost åt akvarieinvånarna) så hoppas dem piggnar på sig över natten.

Vågade inte låta dem gå kvar i akvariet ifall nån skulle dö och börja ruttna och vill ju hels inte att någon av dem ska dö.

Räkorna och fiskarna började simma runt som tokar också så blev först lite orolig men de lugna ner sig igen efter att de fått lite mat. Verkar som aptiten ökat hos invånarna nu under behandlingen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-08-27 10:38
#18

#17: Det tyder ju på att elefanterna inte gillar axiluren.

Du kanske har tagit död på inälvsmaskarna med behandlingen, så fiskarna blev hungriga av den anledning ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-08-27 10:58
#19

#18: Gissar på att elefanterna klarar det ett tag men att de vattenbyten inte gillar det under för lång tid. De verkar inte permanent skadade iaf för nu är de pigga igen när de fick flytta till rent vatten.
Frågan är bara om planaria är permanent skadade efter en behandling trots att de fortfarande lever (som de gör i min lilla burk) och ändå dör om man byter vatten (har bytt till rent vatten hos dem nu för att se vad som händer). För om de dör ändå trots vattenbyten kan man ju behandla akvarium med elefanter i så länge man ser till att göra vattenbyten efter någon dag.
Får helt enkelt försöka fiska upp fler planaria och ta fram fler burkar så man kan göra fler experiment på olika behandlingsvarianter.

Det känns rätt troligt att det är något sådant som hänt! Ska bli intressant att se hur guppyerna i de andra akvarierna kommer reagera när det är dags för deras behandling!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-08-27 11:13
#20

#19: Jo ett tag går det nog bra som du ju har bevisat 🙂 men ingen längre tid 🙂

Det vore ju toppen om planarian dör bara efter en behandling och ett vattenbyte 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
2021-08-27 11:18
#21

Ja, det vore ju toppen ifall planaria tar dödligt mycket stryk av en behandling, bara att det tar ett tag innan den faktiskt dör.

Beundrar verkligen hur grundligt du tar dig an uppgiften och som jag skrev tidigare lär det bli till nytta för många i framtiden 👏

Maleficum
2021-08-27 16:21
#22

#20: Förhoppningsvis kan jag få fram hur man kan behandla för att döda dem fort (om man inte har känsliga invånare i akvariet, tex enbart fiska) och hur man kan göra men ändå få död på dem om man har känsligare individer som snäckor (även om det kanske kan ta längre tid).

#21: Jag gillar att klura ut saker och nu när jag hade ett helt gäng planaria samt medicin så är det ju perfekt tillfälle för lite experiment! Och förhoppningsvis kan det ju hjälpa andra i framtiden att veta vad som är mest effektivt och även vad som räcker (så man inte behöver övermedicinera om det visar sig att dem ändå kommer dö efter ett tag efter en behandling även om det kanske dröjer lite längre än om man behandlar mer och oftare).
Sen började jag fundera på om värmde har någon betydelse (om behandlingen blir mer eller mindre effektivt i varmare akvarium) så när jag vet effektivaste behandlingsmetoden (och om jag kan fiska upp mer planaria) så kanske jag gör ett till test men med varmare vatten för att se om det blir skillnad (eftersom planaria inte gillar för varmt vatten kanske de dör fortare i varmare vatten).

Alla utom en planaria i lilla burken (som haft samma vatten som akvariet) verkar nu ha dött! Detta trots att jag bytte till färskt vatten i morse. Får se om den sista dör snart också (den är väldigt seg och vill inte gärna röra på sig). Men även om det nu visar sig att det räckte med att behandla en fulldos och sen en halvdos dagen efter i lilla akvariet så funderar jag ändå på att göra ett vattenbyte typ imorgon och köra en fulldos till bara för att vara på den säkra sidan.

Sen är det sovrummsakvariets tur! Men där, peppar peppar, har jag inte lyckats se några planaria så en fulldos kanske räcker. Vardagsrumskaret ska få sig en dos också när jag fått tillbaka all inredning (det verkar hålla tätt) men där kan jag ju "överdosera" lite eftersom det inte kommer bo något där. Sen får stora hallkaret vara sist eftersom jag vet att det finns massor av planaria där vill jag kunna ha extra bra koll och vara beredd med akuta vattenbyten om det dör massor på en gång så vattnet blir dåligt (har även redan nu förberett med extra filter).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2021-08-27 19:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#23

Passade på att ha i Axilur i vardagsrumskaret när jag fyllde på vatten (efter att det blivit inrett igen). Blev riktigt häftigt dimmigt i det! Men tycker också det visar på att det nog är viktigt med ordentlig cirkulation när man ska behandla med Axilur så medicinen verkligen sprids ordentligt och jämt i hela akvariet.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2021-08-28 19:44
#24

Bytte vatten och hade en ny dos i lilla hallkaret idag. Sista planarian i lilla byttan dog efter vattenbytet så förhoppningsvis är lilla hallkaret nu planaria fritt!

Alla posthornen lever fortfarande så dem verkar klara Axilur. Alla räkor och fiskar är också fortsatt pigga och aktiva.

Känner mig redo att börja behandla akvariet i sovrummet också!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-08-29 11:58
#25

#24: Vad skönt att alla har dött i hallkaret 😃 Hoppas det dör i alla andra kar också 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-08-29 12:27
#26

#25: Får verkligen hoppas på det!

Nu väntar jag bara på att de ska börja dö i experiment burkarna (vilket låter rätt hemskt egentligen).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

fluffis
2021-08-29 22:08
#27

Vad skönt att det funkar som det ska! Mycket jobb förstår jag, kämpa på! 👏

Annons:
Draken
2021-08-30 11:39
#28

#26: Lever de i alla experimentburkar fortfarande ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-08-30 16:34
#29

#28: Dem i burk ett (som fick en dos första tre dagarna, precis som man ger till andra djur) håller dem helt på att dö (en var död nu när jag kom hem och de andra ser ut att dö när som helst).
Även de i burk två (som fick en till dos dag fyra) ser ut att vara på väg att helt dö.
De i sista burken som bara fått en dos kommer troligen dö de med (i alla burkar har dem alla helt tappat kraft att sitta kvar på inredningen om man rör runt lite i vattnet och de verkar desorienterade och vill helst trycka ihop sig till små klumpar) men det går mycket segare.

När jag hade i första dosen märkte jag att de gärna ville klättra upp till ytan så jag tror man ganska lätt kan börja plocka ut de flesta efter en medicinering eller om man har fiskar som gillar att äta dem så lär dem nog kunna få lättare att mumsa i sig dem.
De verkar iaf totalt ointresserade av mat och sånt och som sagt verkar de fått svårt att orientera sig och röra sig ordentligt (tycker nästan synd om dem så som de ligger och vrider på sig när man stör dem).

Tror att dosera tre dagar i rad eller möjligen med någon/några dagars mellanrum är bästa metod om man vill bli av med dem fort och har fiskar som klarar medicinen. Har man där emot känsligare invånare skulle jag nog satsa på en dos och sen vänta en vecka (eller tills eventuella invånare verkar påverkade) och sen byta vatten för att kanske ge en dos igen efter typ en vecka (har fiskat upp en planaria från varje experimentburk i morse och lagt i rent vatten för att se om nån av dem verkar piggna till).

Vet inte om dessa planaria förökar sig med ägg och om de gör de hur lång tid det tar för eventuella ägg att kläckas (vet inte om äggen klarar medicinen eller inte) om man behöver göra en om dosering då senare när eventuellt nya kläckts (kunde inte hitta någon info när jag sökte mer än att de ofta delar sig själva om de är få).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2021-09-01 12:08
#30

De är verkligen seglivade!
Men en är garanterat död i första burken och en i sista burken och resten är fortfarande extremt loja och jag skulle säga långt ifrån livsdugliga.

Det verkar helt klart inte spela jättestor roll om man doserar ofta eller bara enstaka gång.

I stora hallkaret (där jag verkligen vet jag har en hel del planaria) ska jag nog testa dosera en gång och sen hålla noga koll och försöka plocka ut all planaria som jag ser (förhoppningsvis kommer de vilja krypa till ytan för att komma undan) och sen efter några dagar testar jag att slammsuga så mycket av botten jag kommer åt.

Beroende på hur det kommer se ut sen kanske jag gör en till dos (för att vara på säkra sidan) och göra en ny slammsugning.

Eftersom det är sandbotten så kommer jag först späda ut axiluren med lite vatten och sen spruta ner det med jämna mellanrum i sanden för att garantera att det kommer ner där.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-09-01 12:17
#31

#30: Håller tummarna för att du blir av med dem.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-09-01 13:57
#32

#31: Samma här!

Ska göra ett till experiment (om jag lyckas fiska upp några fler planaria) för att se om vattentemperaturen kan göra någon skillnad gällande behandlingen (just nu står ju byttorna så temperaturen är typ 20 grader bara).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2021-09-05 12:29
#33

Mitt senaste experiment med att behandla planaria i en burk med varmt vatten (ligger mellan 27-28 grader för det var vad det blev med den svagaste doppvärmaren jag hade) så verkar planarian dö betydligt fortare än när de var i rumstemperatur (20-21 grader). Denna gång gav jag först en dos dag 1 och på dag fyra bytte jag 1/5 del av vattnet och gav en till dos och dag fem verkar alla planaria ha dött.

Så har man möjligheten att höja temperaturen (har invånare som klarar det) vid behandling så kan det nog vara en smart ide.

Började behandling av stora hallkaret (sista akvariet att behandlas) igår kväll. Några planaria kräla upp längst rutan och jag kunde plocka ut dem.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Choffa
2021-09-06 13:12
#34

#33: Hur stor skillnad i behandlingstid vart det vid temperaturhöjningen?
Skönt att du gör framsteg 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Annons:
Maleficum
2021-09-06 13:36
#35

#34: När tempen var hög dog alla inom fem dagar men när det var kallare tog det över en vecka för dem att börja dö.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Choffa
2021-09-06 14:22
#36

#35: Jaha, det var ju en väldigt bra förbättring! Kanske är lindrigare mot övriga invånare när behandlingen blir kortare också 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Maleficum
2021-09-06 14:39
#37

#36: Jo. Skulle gissa på att det är bättre för övriga invånare om man kan göra så kort behandling som möjligt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-09-07 12:37
#38

Jag tror att man även kan klara invånare som inte är så förtjust i värme, åtminstone några dagar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-09-07 12:47
#39

#38: Det tror jag också, speciellt om man gör en långsam ökning av temperaturen. Många sjöar och sånt kan ju trots allt bli rätt varma under sommaren.

Ska göra ett vattenbyte i stora hallkaret och sen ha i en dos till och därefter får akvarierna anses vara färdigbehandlade och förhoppningsvis så har jag äntligen blivit av med otygen! (Testa lägga ner smarrig mat i går i hallkaret och inte en enda planaria dök upp vilket de annars brukar vara kvicka att göra när jag fodrar med just den maten).

Ska även göra vattenbyte i vardagsrumskaret och sovrumskaret och sen så kan äntligen invånarna börja flytta tillbaka till vardagsrummet (har ju stått helt tomt under hela behandlingen).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-09-08 11:21
#40

Jag håller alla tummar och tår att du har blivit av med ohyran nu.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Maleficum
2022-09-12 13:34
#42

En liten uppdatering ett år semare. Har sedan behandlingen inte sett en enda planaria i något av mina akvarium!
Alla sandsnäckor dog dock och även neritina snäckorna dog efter att de återgick till ett bahandlat akvarium trots flera vattenbyten innan och väntan i några veckor innan de fick flytta tillbaka. Kan dock inte garantera att de inte dog av ålder eller något annat då de ändå hade några år på nacken men skulle jag ha sånna igen och behöva behandla skulle de få flytta till ett helt eget akvarium och sen bo där minst ett halvår innan jag skulle våga släppa tillbaka de i ett behandlat akvarium (och även köra aktivt kol i det behandlade akvariet en bra tid efter).
Elefanterna och posthornen klara sig galant och även crystal- och körsbärsräkorna hade inga problem.
Ingen av mina fiskar dog heller.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2022-09-13 11:14
#43

Men vad skönt att du fick bukt med de små odjuren. Är osäker här, men jag har för mig att snäckor och räkor inte tycker om axilur.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2022-09-13 12:37
#44

#43: Var som sagt bara sandsnäckorna och neritina snäckorna (neritina är känt sen innan att de inte klarar axilur) som inte klara behandlingen. Medan räkorna (amano, crystal och körsbär), posthornen och elefanterna klara sig utan större problem.

Men vet ju inte hur andra arter av räkor reagerar (som är känsligare över lag för vattenvärden)så vill man vara extra säker om man behöver behandla är det ju bäst att flytta de invånare man är extra rädd om (jag flytta ju en del först, samt börja enbart med ett akvarium, för att vara säker men "offra" några just för att se hur de klarade det).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2022-09-15 12:00
#45

#44: Det var ju bra.

Hos mig strök alla utom Neritinan med när jag behandlade 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: