Akvarium iFokus

Akvarium

Läst 131 ggr
SallyO'Riley
0

Varför dör mina akvarieväxter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett 100l akvarium med lättskötta växter, dvs Anubia, Lilaeopsis och cyperus och detta har varit igång i över ett år.

Jag har följande belysning: Fluval Plant 3.0 LED - 91-122 cm - 46 W med röd och blå spektrum som huvudsaklig källa (grön finns inte i denna lampa).

Jag ger kontinuerligt med växtnäring där även Seachem Flourish Potassium coh CO2 ingår (vart 3e dag). MEN mina växter blir bara gula, sedan bruna ocn nya skott får håligheter. Ska säga att anubian varit med i flera år medan de andra två tillkom under sommaren och börjar alltså vissna efter 3 veckor.

Jag tycker ju att göra allt enligt konstens alla regler men är det någon som kan se vad som är fel? Jag uppskattar och behöver verkligen råd hur jag ska gå vidare eftersom jag börjar tappa all lust och förtroende.

• Redigerat 2025-09-19 12:20 av SallyO'Riley
Maleficum
0

Kan det vara så att du ger alldeles för mycket näring så de blir "brända"?
Lättskötta växter brukar inte ha så stort behov av näring (personligen har jag aldrig använt mig av växtnäring under alla mina år med akvarium och mina akvarium blir rena djungel, speciellt efter sommaren när jag varit bortrest och akvarierna fått minimal skötsel).

Vad har du för invånare i akvariet? Och hur mycket invånare har du? Hur ofta byter du vatten?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

SallyO'Riley
0

#1: Tusen tack för respons!
Jag tror inte att jag ger för mycket näring - detta med Potassium har jag bara satt in nu senaste veckor eftersom jag läste på om att håligheter och gulnande blad hänger samman med för lite kalium. Däremot har jag förstått att de brända bladen nog har med min belysning att göra; att den varit för stark trots rätt spektrum. Jag har skruvat ner till max 60% av rött och 57% av blått när det "peakar" och ska invänta och se om det har någon effekt; att det kommer nya bladverk som förblir friskt gröna.
Jag har ca 10 st fantomtetror och 6 amanoräkor
Eftersom jag har ett öppet akvarium fyller jag på 1,5 liter vatten 1-2 ggr i veckan
Städning av glas och något lite av det bruna slammet på botten var 10 vecka typ; men aldrig någon sanering som så eftersom jag har en bra balans i tanken - det är bara växterna som jag inte riktigt kommit underfund med ännu..

Maleficum
0

Hoppas det löser sig då med lite svagare ljus.

Draken
0

Hoppas det blir bra för dig. Jag använder endast näring om jag har mer svårskötta växter, och då använder jag endast Profito flytande och 7 kuglen om någon, tex. svärdplanta, tar upp näringen via rötterna.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

SallyO'Riley
0

Hej Draken och Maleficum

VIll bara återkoppla för att berätta att jag nu vet anledningen till att mina växter dör - jag har för mycket kalk i vattnet. Vi bor på landet med egen brunn; lantbrukaren till granne berättar hur rören totalt igen på hans tomt och jag kan se på alla ytor runt kranar, vaskar och inne i akvariet hur mycket kalkavlagring som lägger sig bara på en vecka. Efter lite eftersökningar förstår jag att kalket hämmar näringsupptag till växterna - trots den dyraste Pluvial växtlampa, 'carbon', potassium och näringskapslar i sanden. I förra huset innan flytten aldrig några problem. Så, det blir ett omtag och med tetror i akvariet kommer jag nu köra på en ursprungsbiotop med kvistar sand och löv. Försöker vända det till något positivt när drömmen var ett "jungelakvarium" - men skönt att äntligen förstå anledningen.

Tack för era bådas input tidigare!!

Maleficum
1

#5: Synd du inte fått det att funka (Anubias ska ju trots allt inte vara speciellt kinkig så den borde ha funkat).
Men ibland får man tänka om och anpassa och ett biotopsakvarium kan bli superläckert det med!

Draken
0

Vad tråkigt att du inte kunde få vad du ville ha, men det kan nog bli jättebra ändå tror jag 🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis