Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettakvarium-och-fiskar
Läst 141 ggr
Misan78
0

Dvärg botia+ guldfisk eller slöjstjärt

Hejsan,
Någon som vet om dessa två fiskar hade passat att ha i samma akvarium?
Tacksam för svar
Mvh Marie

Draken
1

Nej.

Guldfisk/slöjstjärt är en kallvattensfisk och skall gå i artakvarium eller damm.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Misan78
0

#1: Vet du om det finns någon annan färgglad och lätt fisk som skulle trivas med dvärgbotian?

[Flodbis]
0

#2: Det finns väldigt många färgglada fiskar som dessutom är lättare att hålla än slöjstjärtar/guldfiskar. Vad för storlek har du på ditt kar?

Misan78
0

#3: det är 200liter och jag har 8 dvärg botia och fem vuxna malar och många små småtting malar

Draken
1

Ett större stim med någon färgglad tetra skulle bli jättesnyggt 🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Flodbis]
1

#4: Hmm Ja, då har du rätt många val när du har rätt så bra utrymme 😀

Några kategorier du kan kika på är regnbågsfiskar, där den första som dyker upp är bosemani. De blir 11cm och går bra till ett 200L. Däremot finns det långt, långt, fler regnsbågsfiskar och många av dem är färgglada med coola fenor. Gertrudae, Werners regnbågsfisk (säljs under namnet 'drakfena' hos hornbach) och Neonregnbåge för att nämna några. Jag tror dock regnbågsfiskar vill ha mörkt underlag för att färga ut bättre men det gäller nog de allra flesta fiskar.

Du kan kika på olika guramis, mosaikgurami är vackra och röda, dvärgurami finns i två väldigt färgglada morpher men kan vara lite aggressiva ibland har jag hört, honungsgurami är en jag själv tänkt på många gånger och finns i knallgult samt orange, de ska vara en av de fredligare sorterna. Det finns såklart fler guramisorter så det är bara att kolla runt 😀

Vill du ha en väldigt, väldigt, vibrant fisk så finns det chilirasbora. De är dock väldigt små och vill vara i stim. Men i ett sådant stort kar kan du väldigt många av dem. Galaxy rasboras är också extremt vackra fiskar där bilder inte riktigt gör dem rättvisa, deras skimmer går inte riktigt fånga på bild. Dock är de rätt skygga och vill ha det tättplanterat.

Det finns också ciklider och där är jag inte jättekunnig, de kan vara aggressiva och/eller territoriella men man kan ofta lösa sådant genom att ha fler honor än hanar. De flesta ciklider vill ha större kar än vad du har men det finns sorter som passar i 200L, vill jag minnas, exempelvis fjärilsciklid som dessutom är fredlig men väldigt känslig och dör lätt. Apistogramma är ett släkte ciklider som oftast blir mellan 3-6cm och är väldigt färgglada men jag tror de kan vara rätt så aggressiva. Palettciklider är, om jag uppfattat det rätt, mest aggressiva vid lek.

Där har du några att kika på 😁

Trichogaster lalius
[Flodbis]
1

Apropå färgglada tetror så finns ju de typiska neontetrorna eller kardinaltetrorna, de är ju en klassiker som de flesta haft någon gång. Jag själv har också kerri tetror i mitt 220L, vilket är lite större tetror med en vacker lila färg, däremot nafsas de väldigt så vill du ha en långfenad fisk i framtiden rekommenderar jag dem inte. En annan, lite nafsig tetra är Minortetror som också jag haft. Citrontetra och rödmunstetra är två andra jag kan komma på som är relativt färgglada

Inpaichthys kerri
Misan78
1

#6: wow så många härliga fiskar det finns. Då gäller det bara att läsa på vilka som skulle trivas tillsammans med mina dvärgbotier och var man kan hitta dom. Tack för alla förslag. Ibland blir man lite fyrkantig i sitt perspektiv.

[Flodbis]
1

#8: Haha ja det finns väldigt många att välja mellan. Hoppas du hittar någon som passar dig och lycka till 😀

Misan78
0

#9: Tusen tack 🤗