Akvarium iFokus

Akvarium

Läst 144 ggr
[Flodbis]
0

Territoriell ancistrus

Jag har ett 225L med mycket gömmställen, växter och mangroverötter. Det finns alltså många ställen att gömma sig på och mangroverötter på flera ställen. Ändå ska min Ancistrus envisas med att jaga bort allt som kommer nära "hennes" revir. Det är otroligt irriterande för det är en gren som jag placerat i strömmen av utblåset på pumpen, så att mina filterräkor får en bra ström för att kunna äta. Jag har sett flera gånger hur hon jagar bort dem och de tvingas gå på marken och plocka vilket inte är jättebra för deras "solfjäderhänder." Det är visserligen också strömt på andra ställen, men nu jag har specifikt aquascape:at för mina filterräkors behov och just den grenen är till för dem. Vad kan jag göra för att hon ska sluta jaga iväg dem hela tiden?

• Redigerat 2024-10-15 21:04 av [Flodbis]
Draken
1

Ancistrushonor som har kommit upp i ålder har en tendens att bli riktigt griniga. Du kanske skall fundera på att flyta henne till ett annat akvartium eller omplacera henne, tror inte hon kommer sluta om hon har get sig den på at just den grenen är hennes.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#1: Jag har en annan ancistrushona i ett annat kar. Om jag byter plats på dem, kommer hon (den andra) börja med samma beteende då?

• Redigerat 2024-10-16 20:33 av [Flodbis]
Draken
0

#2: Jättesvårt att säga. Men risken finns ju, om hon är äldre.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#3: Jo det är hon, funderade mest om hon kanske hade försökt försvara ett annat revir och därför kunde filterräkorna få sin gren ifred, men det är ju egentligen omöjligt att svara på

Frågan är hur man fångar en bottenlevande fisk i ett akvarium fylld med stenar, rötter och växer utan att välta omkull alltihop 🫣

Draken
1

#4: Jo man vet aldrig.

Att fånga en Ancistrus i ett fullt inrett kar kan vara lite svårt. Jag brukar lurpassa och försöka ta dem när de sitter på glaset.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Maleficum
1

#4: Jag brukar göra fälla när jag ska fånga svårfångade invånare (tyvärr får man ju ofta även andra indivder också så man får kolla ofta och sen "sortera" lite 😅) men då slipper man riva hela akvariet.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Flodbis]
0

#5: Oj, låter som att man hela tiden får vara på sin vakt då för såna tillfällen!

#6: hur gör man en fälla? 😮

TccT
1

#4 Man kan försöka med 2st håvar oxå. Med lite försiktig envishet kan man lyckas få den att simma in i en håv som hålls mot t ex botten och ruta. Eller nån väg den brukar sticka iväg. Stäng in den med "jakthåven" som lock sen så den inte smiter ut.

Maleficum
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Såhär har jag gjort (är en gammal innerdel till ett filter) men funkar att göra med en hel petflaska också. Lägger i en maltablett och sen vänta (och hålla tät koll på om något simmar in).
Är det många andra individer som simmar in brukar jag förvara dem tillfälligt i en annan bytta (eller stor hov som hänger ner i akvariet) så de inte ska simma in igen tills jag fångat rätt individ.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Flodbis]
0

#8: jo det hade funkat om det inte funnits så många rötter och stenar hon kunde gömma sig under. Men 2 håvar är definitivt lättare än 1 🙂

#9: Jaha en sån ska jag nog göra, vad smart! Verkligen jättesmart 😀