Vad vill ni se
Vi tycker att det är dags att förnya löpsedeln lite och kasnke lägga upp lite nya artiklar på siten.
Vad vill ni som medlemmar se och läsa ? Skriv gärna i kommentarsfältet vad just DU vill se och läsa, så skall vi försöka fixa så alla blir nöjda 🙂
Jag som själv känner mig förvirrad kring det hade velat se en artikel om akvarieutrustning. Vad är en pump, hur fungerar den och hur mycket kapacitet ska en pump ha i förhållandet till karets volym? Vad är en luftpump och hur mycket kapacitet ska den ha i förhållandet till karets volym? Vore trevligt med lite illustrationer om hur de är uppbyggda så att man själv kan förstå hur de fungerar ifall man skulle behöva laga sin pump (min ena gick sönder…)
Syresten, vad är det och hur använder man såna?
Vad är ett filter och vilka slags filter finns där? Kan även nämna de lite ovanliga typerna som den som är under substratet. Ett annan ovanlig: UVC filter? Har också sett hemmagjorda sump filter och kan ju vara intressant att veta hur de är uppbyggda och hur effektiva de är. Bra att nämna hur man korrekt rengör ett filter utan att döda bakteriekulturen
Doppvärmare… bra att nämna att man måste alltid stänga av dem när de hamnar ovan vatten som exempelvis vid vattenbyten.
Lampor… Vad för specifikationer ska man prioritera och hur starka ska de vara för att vara nog i förhållande till karets kapacitet? Hur starka ska de vara för olika växters behov?
Olika typer av termometer, för och nackdelar med de olika typerna.
Har hört talas om protein skimmer men tror det är mer relevant i saltvattens kar? Vad är de för något?
Kan vara bra att gå vidare in på saltvattens utrustning också, kanske i en annan artikel. Men ja, man kan nämna vad som finns. Här saknar jag 100% kunskap och kan tyvärr inte ge förslag på vad som kan vara bra att ta upp
- Redigerat 2024-07-29 15:54 av [Flodbis]
Tack för input. Lägger det till listan över artiklar 🙂
#2: absolut! 👍