Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettslöjstjärt-koi-guldfisk
Läst 151 ggr
[Flodbis]
2

När går aveln för långt?

Rätt så nyligen fick jag reda på hur många olika guldfiskar det finns… och när jag kollade närmare på det blev jag minst sagt förvånad.

Vi känner nog alla till den Vanliga guldfisken, Slöjstjärten eller de svarta "Telescop"-slöjsjärtarna som man ofta ser i djuraffärer. Men visste ni att det finns också Oranda-guldfiskar, varav vissa ser ut Såhär. Det finns också Ryukin, Pompom, Ranchu och Pearlscale. Sedan finns det de mest extrema versionerna som Bubble eye och Celestial

Tror inte det är kontroversiellt att påstå att rätt många av dessa guldfiskar inte mår bra. Vissa människor tycker däremot att bara de extrema versionerna är oetiskt att avla på men har inga problem med Ranchus eller Pompoms. Man menar att dessa fiskar inte lider, det är bara lite extra hud, eller så är fisken bara lite extra "fluffig." Såvitt jag förstått det, så har dock såna fiskar ändå lättare att få problem med simblåsan vilket kan vara dödligt. Men eftersom fisken inte direkt lider i stunden av dessa defekterna man avlat fram så anser man då att det inte är någon fara, till skillnad från Bubble eye som knappt kan simma runt då deras ögonpåsar lätt går sönder ifall de stöter i saker, de påsarna utgör även ett stort hinder för fisken att simma normalt. Celestial-fiskar kan inte ens se framåt med deras uppåtvända ögon.

När tycker ni aveln går för långt? Är det okej med defekter som kan leda till hälsoproblem även om fisken inte lider i stunden? Vad räknas som lidande för er? Långa-långa fenor som både slöjsjärtar men också Veiltale kampfiskar har gör det svårare för fisken att simma och kan lätt slitas sönder. Är det oetiskt med telescop-guldfiskarna som både har extremt stora ögon och superlånga sjärtfenor? Är det okej om man odlar på defekter men inte så extremt som det gjorts, exempelvis Oranda med små "huvor"?

Är det okej att avla fram nya färger när det kanske kan komma med vissa defekter? Är det okej att manipulera fiskar till att få fram nya onaturliga färger som man gjort med glofish. Dessa fiskarna är inte sjukare än andra fiskar men ändå är de olagliga att äga i Europa. Om det inte är okej att genmanipulera fiskar för färger, är det ett undantag om man försöker tillsätta friska gener?

Var går eran gräns?

• Redigerat 2024-04-12 02:23 av [Flodbis]
Syntium
2

Såg en youtubevideo om guldfiskar och hur de var supertåliga och överlevde att transporteras över världen, det var därför de blev populära. Men nu för tiden är de inte alls lika friska och jag tycker också aveln har gått för långt även för fiskar.
Det är så ledsamt.

"I'm too old for this shit."

• Redigerat 2024-04-12 06:13 av Syntium
Draken
2

#0: Min gräns är nådd för flera ¨år sedan. Redan när den svarta "teleskopen" lanserades så tyckte jag att det hade gått för långt.

Slöjstjärtar idag är missbildade, de har utstående ögon, krökta ryggar och vissa arter har inte ens ryggfena 😥

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#1: Om jag ska vara helt ärlig tror jag att dessa defekta fiskarna funnits väldigt länge. Man ska redan ha dokumenterat dem på 1800-talet. Men de har funnits rätt kort tid i jämförelse med hur länge man avlat på guldfiskar tror jag

De vanliga "comet" guldfiskarna ska vara väldigt tåliga, tror också friskare individer utan slöjstjärtar är tåliga. Rätt många har lyckats ha dem i små kar eller skålar rätt länge, utan filter osv vilket är ju djurmisshandel, men de är tåliga av den anledningen.

#2: De krökta ryggarna kan ju inte vara bra 😓 Men på vilket sätt är avsaknaden av ryggarna dålig?

[Flodbis]
0

… okej varför?! Celestial och Pompom är tydligen en grej. Kan man inte nöja sig med att dessa fiskarna redan är blinda?! Man måste förvärra lidandet mer, tydligen.

Syntium
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#3 Tror det var denna videon jag såg. Redan på 16-1700-talet så fanns guldfiskar i Europa

"I'm too old for this shit."

[Flodbis]
0

#5: Tack för intressant video!

Jag menar att det var nog redan vid 1800 talet i Asien som man tog fram dessa extremt defekta raserna, specifikt Celestial finns det skriven dokumentation redan på 1800-talet. Jättetrist att även fiskar måste lida för vad människor anser vara "snyggt" 😢

👨‍🏫 This lecture has all you need to know about Celestial Goldfish including its history/culture, varieties, appreciation, fishkeeping tips, and a demo exa...
[Flodbis]
0

#3: min autocorrect rättade mig, det skulle stå ryggfenor* inte ryggar

Maleficum
2

Verkar som de även lyckats avla fram fiskar som inte bara har bubblor vid ögonen utan även på hakan (där mat tydligen kan hamna).

https://www.reddit.com/r/Goldfish/comments/1bmjsvg/the_bubble_jawquad_bubble_goldfish/#lightbox

Tycker det gått för långt med många av guldfisksorterna. Kan ju inte vara ett bra och hälsosamt liv med många av de deffekter man avlat på (bara för att de klarar sig och "frodas" innebär det ju inte att de mår bra).

Är så trist att människor hela tiden ska sträva efter sånna extremer att de blir lidande för djuren (och det gäller ju tyvärr i princip alla domestiserade djurarter vi har, finns altid någon ras/raser som är extrema så de blir lidande).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
0

#3: De klarar sig nog bra utan ryggfenan, men varför skall man avla bort en "kroppsdel", bara för att man kan? Det är det jag vänder mig emot. Nån användning lär de ju ha av ryggfenan sen ser det förjäkligt ut, i mina ögon, med en fisk utan ryggfena.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#8: Gud vad hemsk.. man kunde inte nöja sig med ett par bubblor vid ögonen utan man kände att det var inte tillräckligt mycket lidande 😢

Håller med dig! Bara för att ett djur existerar och lever så betyder det inte att den mår bra. Var går gränsen tycker du, är det exempelvis ok att avla på långa fenor även om fisken får det svårare att simma?

[Flodbis]
0

#9: Jaha då förstår jag hur du tänker. Det är ju sant, även om fisken tekniskt sett klarar sig utan en ryggfena så har den ju användning av den och det är ju ganska svårt att fråga fisken om den mår bra utan sig ryggfena

Maleficum
1

#10: Får de svårt att simma så hindras de ju att "utföra naturliga beteenden" och det ska ju inget djur hindras ifrån enligt mig.

Så länge de kan simma och röra sig bra så är det en annan sak.

[Flodbis]
0

#12: Så vissa kampfiskar tycker du har gått för långt då? 🤔

Maleficum
0

#13: Ja det tycker jag.

[Flodbis]
0

#14: Förståeligt! Jag tycker själv de kampfiskarna med långa stjärtfenor är otroligt vackra men å andra sidan tycker jag inte det är rätt att de ska lida pga det, därför jag inte själv riktigt vad jag tycker är okej.

Maleficum
1

#15: Visst är det vackert med fenorna, men när de blir riktigt stora och tunga och man ser hur fisken verkligen måste ta i och kämpa för att simma/röra sig så känns det inte lika fint längre..

[Flodbis]
0

#16: Jag har mest sett dem på bilder och inte i verkligheten, du kanske har rätt 🙂

Något jag också funderat på är Oranda guldfiskarna. De med de väldigt små huvorna, lider de? Huvorna i sig har ju inget syfte annat än för folks estetiska smak om jag förstått det rätt

Maleficum
1

#17: När de är små tror jag inte de lider av det, men de kan växa sig så stora att de täcker ögonen och måste klippas bort för att de ska kunna se ☹️ (de verkar dock inte ha känsel i det iaf men ändå stressigt att bli hållen och upptagen ur vattnet för operation).

[Flodbis]
0

#18: Det har jag lite svårt att förstå själv. Varför avla på defekter som man ändå måste klippa bort/"operera" 😥 Håller med dig, måste ju vara jätte-stressigt!