byggnads fråga
jag kommer bygga en ställning till mitt nya akvarium, helglas på 150x60x60cm och då det är tjockt glas så räknar jag med att enbart akvariet väger runt 100kg med täckglas och ljusramp
men undrar lite om det räcker med 45x70 reglar som jag såg på någon som byggde till ett 700liters akvarium eller bör jag ta grövre? tänker lite på att gå efter denna byggbeskrivning men lägga en skiva högst ovanpå
https://www.cyberzoo.se/sv/bygg-en-akvariebank-for-720-akvarium-diy
har precis startat ett litet 20 liters som står vid sängen men det kan jag ju inte ha fisk i utan enbart räkor men just nu är enda invånaren en liten sandsnäcka som jag fick av djuraffären då jag vill ha sådana i båda akvariumena har 6 räkor med men de bor bredvid tills att vattnet är klart för inflyttning som tar några veckor som jag minns innan att kranvattnet är dugbart för djur
men sedan undrar jag vad som är en bra pump för ett 500 liters men vill inte ha för högt sprut i det då jag ev kommer ha lite fisk som inte vill ha för strömt så jag tänkte på ett ytterfilter som suger upp på ena sidan och släpper ut på andra sidan men vet inte vilken som kan vara bra, har ett som är för ett mindre akvarium men jag tror att en fluval 206 är för litet för det stora
FX serien är bra ytterfilter. Det finns flera olika storlekar. Jag har FX6 till mitt 700 liters.
#1: ok kollade upp det och såg att fx2 borde duga till mig då den ska räcka upp till 750liter
ska försöka kolla upp kostnaden att bygga akvariebänken innan jag funderar att på att köpa pumpen
#2: Uppdatrea gärna hur det blir 🙂😁
#3: kommer visa bilder sen när jag börjat bygga allt men det kommer ta tid att skaffa material
Jak köpte akvariumet för 500kr och det väger bly då det är helglas
Skämtade lite med en som frågade vad jag skulle ha i det och sa en ensam Kampfisk (orsaken att de frågade var för att jag håller på med ett annat akvarium som jag ska ha myror i och ett terrarium som jag ska ha kackerlackor i)
Deras svar var stackars fisk för den kommer väl simma vilse i det
- Redigerat 2024-03-21 10:52 av ivanhoe81