Annons:
Etikettkampfisk
Läst 122 ggr
C
1/17/23, 10:04 PM

Kampfisk som tappar färg

Hej, jag skaffade för nästan exakt ett år sedan en siamesisk Kampfisk. Jag har ett akvarium på 25 L där min Kampfisk och en mal bor. Malen och Kampfisken är sällan på samma ställe och stör aldrig varandra. Sedan jag köpte fisken har den gradvis tappat färg och även fenan har blivit ojämnare. Här är lite bilder tagna med jämna mellan rum under året (första bilden är från samma dag jag köpte den och sista är från idag). Den blir matat med mat speciellt för kampfiskar, den åt under en period av malens mat men det tror jag den slutat med nu. Vad kan det bero på att den tappat färg?3F233F7A-BE64-4FDF-8893-7DD0351A3BFF.jpegAE833710-A406-4D51-999A-B8C407EF0AF4.jpegA9E418E6-15C6-40DC-B94C-C1E9465B1330.jpeg44B5E91E-D047-4D87-A1BE-D6FB49108AA2.jpeg

Annons:
Nephi
1/17/23, 10:08 PM
#1

Min bästa gissning är stress, någonting gör att den inte trivs.

Han ser även mager ut, testa att ge levande vita mygg en period 😊

Vad är det för mal du har? Hur ser akvariumet ut i helhet?


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
1/17/23, 10:09 PM
#2

Vill du utesluta sjukdomar och svamp så kör en kur Esha 2000 + exit. Har blivit min favorit när jag inte vet vad som är fel


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
1/18/23, 11:22 AM
#3

#0: Troligtvis stress. Flytta på malen, som inte alls passar i ett så pass litet akvarium, och kör en Esha2000 kur, precis som skrivet här ovan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

C
1/18/23, 12:10 PM
#4

#1: Malen är en skäggmunsmal och en hona tror jag. Jag skaffade malen några månader efter kampfisken och kampfisken började tappa färg innan malen kom.

Jag har ingen affär där jag kan köpa levande foder i närheten av mig, går det att beställa eller finns det någon annat bra alternativ?

Här är en bild på akvariet!558C29C4-7B61-46C9-8E6D-E8354B3348DE.jpeg

Nephi
1/18/23, 12:17 PM
#5

Malen behöver få flytta ut snarast! Dem
Behöver minst 80L för att må bra


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
1/18/23, 12:32 PM
#6

Kan du inte få tag på levande så kan du antingen själv kläcka artemia, ge skalade artemia ägg eller de frysfoder i små mängder


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Draken
1/19/23, 12:58 PM
#7

#4: Kolla på nätet. Det finns några butiker som även har näthandel, och de kan ha.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mysisa
8/1/23, 11:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Hur har det gått?

En annan orsak till att fisken tappar färg skulle kunna vara att det är en marble helt enkelt.
Jag köpte en kritvit betta som gradvis blev mer och mer röd.
Strax efter att jag köpte honom så köpte jag en turkos hona som gradvis blev mer och mer vit.
Vissa marble tappar och får tillbaka färgen flera ggr.
Med tanke på hur pass vit din fisk är på sista bilden så tycker jag att marble låter troligare än stress även om den så klart kan ha varit stressad också.
Har just nu en marble hane som köptes som kritvit men är just nu typ pärlemor skimrande.

minavitas.wix.com/kennel

Upp till toppen
Annons: