Annons:
Läst 133 ggr
Pyrran
2022-03-15, 10:46

Ancistrusyngel

Hallihallå!

Jag upptäckte förra veckan att min snygga ancistrushane Dumdum låg och vaktade ägg. Tyvärr är han en, ärligt talat, usel far 😅🙈 en tredjedel av äggen viftade han ut ur grottan, förmodligen när han ideligen lämnade grottan för att göra något roligare. Typ hänga upp och ned under en rot istället 🤣

De 9 ägg som han viftade ut lyfte jag upp i ett dl-mått och lade i en yngelkasse i pappas och mitt gemensamma yngelakvarium hemma hos honom. Praktiskt att bo grannar när man delar intressen 👍 de har i alla fall kläckts och jag har nu 9 små pluttar som fladdrar runt i kassen. Samtliga ägg som fick stanna kvar i Dumdums vård blev uppätna av mina svarta kuhli verkar det som.

Det jag nu funderar på är hur länge jag bör ha kvar dem i yngelkassen hos pappa. Det är ett ganska litet akvarium där, vilket ju gör vattenkvalitén lite mer variabel än inne i mitt 250L.

I mitt 250L finns följande djur

• kuhli, svarta samt vanliga
  • kopparbarber
    -ancistrus
    -siamesism algätare
    -4 kongotetror, modell stora
    -2 mosaikgurami
    -räkor amano+en ensam Körsbärsräka som kommit dit av misstag
    -snäckor: posthorn, nerit och skräp-dito 😁

Det finns en rejäl mängd växter i olika utföranden samt flera rötter med små skrymslen.

Vad tycker ni är rimligt? Hur snabbt växer de små liven?

Hittills har de mest levt av sin gulesäck tror jag, för de har inte visat något intresse för de mycket små mängderna mat jag lagt ned i form av delar av algtablett eller växtpellets.

Annons:
Draknästets_Reptiler
2022-03-15, 12:13

Låt dem komma ner i yngelakvariumet när gulesäcken är borta och du ser att de äter.

Vänta tills de är några cm innan du släpper ner dem i ditt stora akvarium. Både Kongotetrorna och Kopparbarberna är en fara för dem.

Hur snabbt de växer är svårt att säga exakt, det är oliks från individ till individ.
Men jag skulle vilja säga att de växer medelsnabbt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Pyrran
2022-03-15, 12:18

Jamen så, då gör jag så! Tack för svar 😊 De är ju galet söta, de små liven!

Draknästets_Reptiler
2022-03-15, 12:30

🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: