Annons:
Etiketterberättelser-bilder-bildtrådarakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etcakvarium
Läst 459 ggr
fluffis
3/5/22, 4:18 PM

Aquael fish & shrimp duo 49 l #2

Tråd nummer ett börjar bli lång så jag passar på att börja en ny tråd nu när jag gör om akvariet 😀

Här är den första tråden:
https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1485371/aquael-fish-and-shrimp-duo-49-l

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
Annons:
Maleficum
3/5/22, 4:22 PM
#1

Så spännande att se hur det blir denna gång!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

fluffis
3/5/22, 4:34 PM
#2

Ja, det är spännande 😀

För att sammanfatta så har vi gjort om i vårt vardagsrum och köpt nya möbler. Det gör att det här lilla akvariet behövde en ny möbel. Den nya möbeln är 36 cm djupt (akvariet är 35 cm) och bredden är 72 cm. Det tråkiga är att höjden är 84 cm. Den förra TV-tänken som akvariet stod på var knappt 60 cm hög vilket gjorde att jag kunde pilla i akvariet utan någon pall. Det var skitbra! 😀 Nåväl, det blir nog bra detta också 😀

I akvariet ska mina solfjädersräkor bo och ett par av Honungsgurami är det tänkt. Vattenflödet är hyfsat starkt så därav min tanke att göra ett berg där räkorna kan stå och filtrera men lägre vattenström i resten av akvariet eftersom berget tar emot det mesta av vattnet så att säga.

Tyvärr missade jag att påhängsfiltret behöver 10 cm bakom akvariet och därför får det nu sitta på sidan istället. Det är inte snyggt med en möbel som står 10 cm ut från väggen.

  • Redigerat 3/5/22, 4:45 PM av fluffis
fluffis
3/5/22, 4:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#3

Jag har sju supersnygga stenar som kallas oceania. Jag vill att de ska bli som ett berg men det blir mest en stenhög, haha.

Som bottenmaterial har jag lavagrus blandat med neutral ECS-soil som ligger förslutna i filterpåsar.

fluffis
3/7/22, 3:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Jag har fått palla upp med fler filterpåsar med lavagrus för att få mer höjd. Höll på och fipplade ganska mycket med stenarna och till slut blev det en hörna med stenar. Det blev inte riktigt att jag fotade så mycket.

Utrymmet bakom blev mindre än jag hade tänkt mig från början men jag har ju insett nu för några dagar sen att min ursprungliga plan var för svår.

Så trots allt blev det ändå rätt bra när jag hade sänkt mina förväntningar 😀

Igår limmades stenarna ihop så idag får jag se om det håller och om jag kan börja plantera. Det finns en del glapp mellan stenarna och de får fyllas ut med växter efterhand. Först och främst har jag två paket växter som har stått och väntat ett tag.

Draken
3/8/22, 11:01 AM
#5

Följer självklart här också 😀

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
3/9/22, 7:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#6

Känns skönt att akvariet äntligen är igång. Men jag hade ju inte mycket växter att fylla upp med. Sötvattenstången och ett enda litet strå av pärlogräset, som stått i en bringare i snäckkarantän, från det förra akvariet, mår verkligen inte bra.

Min Hemianthus callitrichoides 'Cuba', som stått i en 1-2-kopp ganska länge ser också ledsen ut.

Jag har dragit igång koldioxidtuben och lampan och hoppas att de ska ta sig!

Nästa växt är Proserpinaca palustris och den var fortfarande fin fastän den också stått ett tag i en 1-2-kopp och väntat.

Jag får se om det tar sig. Jag är inte nöjd med akvariet som det ser ut nu, men är inte tålamodet ens bästa vän, eller vad man säger 😀

Inga djur än så länge.

Annons:
Draken
3/9/22, 1:05 PM
#7

Skulle tro att växterna tar sig när de får lite CO2 och lite tid på sig . Kommer nog bli snyggt det där 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
3/16/22, 12:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#8

Har fått nitrit här och måste byta vatten. Jobbigt med två nya akvarier samtidigt som behöver många vattenburen, men jag får ju skylla mig själv 😀

Sötvattenstången har jag tagit bort. Den blev bara värre och värre. HC Cuba ser inte så fin ut så jag har beställt ny idag. Har även beställt Rotala wallichi och Hydrocotyle tripartita.
På är snygg dock 😀

Detta akvariet behöver bli nitritfritt och uppväxt snabbt så att honungsgursmina kan flytta in. De jagar mina små stackars fiskar.

Förresten är Honungsgurami så pass tåliga att jag kan ha dem för att cykla akvariet? Jag kan förmodligen få tag i nån skitig vaddbit med nedbrytande bakterier, men annars är filtret omstartat.

Draken
3/16/22, 12:48 PM
#9

Huffa inte roligt med nitrit.

Vet inte hur det är med Honungsguramin, men jag tror att de kan vara ganska känsliga.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
3/16/22, 12:49 PM
#10

#9:
Annars har jag en plan att låta mina kopparbarbstanter få cykla det. De tål det mesta 😀

Draken
3/16/22, 12:53 PM
#11

Det är en bra ide 🙂Då går det ju fortare med cyklingen också 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
3/20/22, 9:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Fortfarande lite nitrit men det blir bättre och bättre. Idag har jag planterat nya H C Cuba :) Även Rotala wallichi som jag inte kunde hålla mig ifrån :)

Jag tror att jag skulle kunna släppa in en snäcka här typ Niritina vilka verkar vara hur tåliga som helst.

  • Redigerat 3/20/22, 9:11 PM av fluffis
Draken
3/21/22, 10:29 AM
#13

#12: Vilket pyssel att plantera så smått. Ditt tålamod är beundransvärt .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
fluffis
3/21/22, 12:29 PM
#14

#13:
Tack 😀 Ja, lite får man ju ligga i om man vill att det ska bli bra 😀

fluffis
3/22/22, 6:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Guldis har flyttat in 😀

Draken
3/22/22, 10:41 AM
#16

#15: Lite ovanlig teckning/mönstring, vilken neritina är det ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 3/22/22, 10:42 AM av Draken
fluffis
3/22/22, 10:55 AM
#17

#16:
Ingen aning. Det finns tydligen määängder med olika Neritinaarter.

fluffis
3/23/22, 9:38 AM
#18

Jag letar efter den svarta militärhjälmsnäckan som också hör hemma här, men den har förvillat sig i det stora 325-litersakvariet. Jag tror inte jag har sett den en enda gång sen den kom i där för en månad sen. Det var dumt av mig att placera den där, men den dyker väl upp en vacker dag 😀

Draken
3/23/22, 10:57 AM
#19

#17: Den var riktigt snygg 🙂

#18 De är otroligt duktiga på att gömma sig. I synnerhet är det nog lätt i dina djunglar 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
3/23/22, 9:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#20

#19:
😀

Svartis måste ha hört när jag ropade för plötsligt var den bara där! 😀

Annons:
fluffis
3/23/22, 9:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#21

… och så plums i rätt vatten 😀

Draken
3/24/22, 10:44 AM
#22

Se där ja 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
3/25/22, 6:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#23

Nu är filterräkorna inflyttade. Den ena har sett hängig ut sen jag tömde halvmånen på fisk. Fick ta ut mycket vatten för att få tag på fiskarna. Den ser lite bättre ut nu om än smal och mindre än den andra.

De har inte hittat utblåset än men det hoppas jag att de gör snart 😀

fluffis
3/25/22, 6:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#24

Guldis ser nästan freaky ut på kroppen. Den är spräcklig… 😄

fluffis
5/14/22, 3:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#25

Jag köpte en påse guppygräs på auktion utanför Malmö den 3 april och den verkar trivas i detta akvarium för den har växt 😀 Jag har flyttat hit två av honungsguramina här och det verkar gå bra. På auktionen köpte jag även ett gäng orange sakura-räkor och de lyser upp akvariet 😀

  • Redigerat 5/14/22, 3:17 PM av fluffis
Draken
5/15/22, 11:39 AM
#26

Snyggt 😀

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
5/17/22, 9:00 PM
#27

Fint och snygga räkor! 😀


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Annons:
fluffis
5/20/22, 10:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#28

Tack! Jag gillar guppygräset. Kanske inte själva växtsättet men det är en förbannat fin växt.

Är jag på väg att bli farmor? Honungskillen vaktar men ändå stack han när han fick en kamera i fejset.

fluffis
5/21/22, 11:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Oh, yeah!
Shit vad många!

fluffis
5/21/22, 11:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#30

Han tar hand om dem ordentligt.

Maleficum
5/22/22, 12:02 AM
#31

Grattis till småttingarna!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
5/22/22, 11:25 AM
#32

Gratis till småttingarna 🥰

Men JISSES vad många de var 😲

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
6/3/22, 1:48 PM
#33

Häftigt! Hur har det gått för honom? 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

fluffis
6/10/22, 6:36 AM
#34

#33:
Jag kan inte se några småttingar längre. Å andra sidan är akvariet helt igenväxt 😄

Det verkar som om honungarna ger sig på räkorna så det är inte kul att ha dem längre ☹️

Annons:
fluffis
6/10/22, 7:12 AM
#35

Just det, i detta akvarium har det smugit sig in snäckor som sitter på glaset och ser ut som typ vanliga kanelbullar. Men de växer märkligt sakta och jag har inte sett vad det kommer att bli av dem. Spännande. Allt utom lersnäckspest blir jag glad över 😉

Choffa
6/10/22, 11:29 AM
#36

#34: Jaha, vad tråkigt 🙁


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

fluffis
6/13/22, 6:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Sånt här lustigt rufs kan man få om man inte håller efter 😁

Draken
6/14/22, 10:51 AM
#38

#34: Vad tråkigt att Honungen ger sig på räkorna. Har du nåt akvarium utan räkor dit du kanske kan flytta honungen ?

#35 Hoppas att det inte är lersnäckor då 🙂

#37 Liiite övervuxet 😜🙈

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
6/27/22, 3:14 PM
#39

Igår såg ett litet yngel trots allt. Kameran gömde den sig dock för, fast det är ju inte direkt svårt i den djungeln 😄

Draken
6/28/22, 11:06 AM
#40

#39: Skulle tro att en Påfågelciklid skulle kunna gömma sig i den djungeln 🤣 Men det är jädrigt snyggt 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
7/8/22, 4:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Den fina Proserpinaca palustris som man kan se t.ex.i inlägg 15 har blivit svart och ser ut som om den har "bränts" bort. Tyvärr får jag ta bort den.

Jag försökte med Rotala wallichi ett tag också (skam den som ger sig) men den är så förbannat känslig. Först såg den ganska fin ut och precis när den började ta sig så tog koldioxiden slut och var borta ca 2-3 dagar innan vi fick dit en ny koldioxidtub. Därefter var det helkört. Ingen mer Rotala wallichi för mig!

Några snäckor har jag fortfarande inte sett. Undrar vad det är för skumma blobbar som sitter på rutorna 😀

Annons:
Draken
7/9/22, 10:24 AM
#42

#41: Blir spännande att se vad "blobbarna" är , om det nu är ägg/rom 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
7/24/22, 11:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#43

Nu är honungsguramina utbytta mot småfiskar 😀
Jag åkte till Vellingeblomman för att köpa moskitorasbora. Alla hyllar dem för sin skarpa färg så jag har varit sugen länge. Det första jag hittade när jag kom till stapeln med småfisk var en art jag inte var bekant med sen tidigare: tukanotetra, Tucanoichthys tucano. Hur snygg som helst så jag kunde inte motstå 😀

Jag tog några foton med systemkameran också, som jag inte har tittat på än.

Draken
7/25/22, 10:54 AM
#44

De ser jättefina ut 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
7/27/22, 11:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#45

Från systemkameran hittas tukanotetra, ett gäng med moskitorasbora och en Honungsgurami i samma storlek. Den sistnämnda vill jag egentligen inte behålla men den är så förbannat söt ju 😁

Draken
7/28/22, 10:29 AM
#46

Jättefina bilder 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: