Annons:
Läst 105 ggr
R
1/19/22, 1:33 PM

Könsbestämma apistogramma cacatuoides orange

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag skulle behöva lite hjälp med en apistogramma cacatuoides orange.
Vi köpte två stycken från början med den ena klarade inte sig inte. En av dem skulle vara (troligtvis) en
hane och den andra en hona. De gömde sig ganska fort när de kom i akvariet och vi såg inte mycket av dem den dagen.
När kom vi upp på morgonen dagen efter så dog den ena av dem.
Vi han knappt se dem tillsammans därav förvirringen av vilket kön vi har kvar.

Vi tror att det är en hona vi har kvar men är inte helt säkra. Har tittat på bukfenorna och sett att de
är svarta (mer troligt att det är en hona om jag förstått rätt).
När jag har googlat har jag sett hanar som också är gulaktiga.

Det som också är tråkigt är att den som blev över blev direkt mobbad av vår Agassizii hane så vi flyttade cacatuoides till
ett annat Akvarie. När den kom i så simmade den runt första dagen. Dagen efter har den legat still nere på botten.
Känns inte som den mår bra heller eller om den är stressad av flyttet. Vattenparametrarna är bra, akvariet är nyuppsatt 125L
med hjälp av tetra safestart bakterier. Jag rengjorde sedan filtret på det stora akvariet(180L) i akvarievatten och hällde i det i 125L akvariet som extra hjälp för att få mer bakterier. Har satt i en luftsten i ena hörnet.
Ska också sägas att i 125L akvariet har vi 20 kolglödstetror som mår bra.

Vad har vi för kön?

Och är fisken troligtvis dåligt den också? Vad kan jag göra?

Tack på förhand

Annons:
Draken
1/19/22, 3:06 PM
#1

#0: Tror det är en hane ni har kvar.

kakaduacikliderna är tyvärr ganska sönderavlade, så det är inte omöjlig att det är svaga individer du har fått tag på.

Ligger den still på botten så kan det bero på stress, eller det kan bero på att den inte mår bra. Jag tycker du skall ringa till affären och be att få lämna tillbaka den kvarvarande och få tillbaka pengarna.

Se om du kan få tag på en privatperson som har kakadiuaciklid, betydligt bättre chans att få sunda och välmående individer då.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

R
1/19/22, 6:50 PM
#2

Tack för hjälpen du och en till säger att det är en hane. Så då är det nog så. Vi ska ge det några dagar och se om han blir bättre. I annat fall tar vi som du säger kontakt med butiken.

Upp till toppen
Annons: