Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 204 ggr
Minotha
2022-01-17 13:27

Funderar på att skaffa guppys

Jag är en total nybörjare när det kommer till fiskar men har alltid varit intresserad av och velat skaffa ett akvarium. Jag har läst på en del senaste året och börjar ändå få ok uppfattning om hur allt går till. Men jag har fortfarande kanske lite dumma frågor som känns som det är svårt att hitta svar på, och några som jag gärna får lite extra klarhet i.

Först och främst så är jag allra mest intresserad av guppys. Så gällande dem:

  1. Vilken storlek på akvarium ska man ha för att göra det som enklast att ta hand om utan att det tar för mycket plats? (Bor relativt trångt)
  2. Vilka fiskar/andra djur kan man ha med dem? Sen även ratio mellan guppys och andra fiskar har jag lite svårt att hänga med på, spelar det roll?
  3. Växter? Kan man ha vilka som helst? Några som är lätta att ha som funkar bra i ett akvarium med guppys?

Angående omhändertagandet:

  1. Jag vet att vattenbyte bör göras typ 1 g/vecka, men hur lång tid tar det? Hur krångligt är det och vad behöver man för verktyg?
  2. Vad gör man om man skulle få yngel? Om det sker överbefolkning, vad gör jag?

Jag planerar att skaffa akvarium någon gång och vill verkligen veta vad jag ger mig in på när jag startar :)

  • Redigerat 2022-01-17 13:27 av Minotha
Annons:
Catlady91
2022-01-17 13:40
#1

Vad roligt att du vill skaffa akvarium! Det är verkligen en rolig hobby, och otroligt vackert att ha hemma 😊

Vill du ha Guppy, som ska akvariet vara minst 60l. Man brukar säga att ju större kar, desto mindre jobb. Så skaffa så stort du får plats med 😊
Du kan ha nästan vilken annan fisk som helst med Guppy, som är fredlig och inte fenbitare.
Skaffa både höga och låga växter. Det finns olika ”svårighetsgrad” på växter. Fråga i din akvariebutik så hjälper dom dig 😊 du kan även kolla i växtlexikonet här på sajten, det finns även ett Lexikon med fiskar.

För vattenbyte behöver du en slamhävert och en hink. Det räcker 😊 byt ca en tredjedel vatten en gång i veckan.
För du yngel, låter du dom vara. De starkaste klarar sig om det finns mycket gömställen i form av rötter och växter 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Minotha
2022-01-17 13:42
#2

#1: Tack för svaret!
Det finns alltså ingen risk med överbefolkning om man får yngel? Jag tänker typ om man måste försöka sälja några för akvariet blir för fullt? :)

Catlady91
2022-01-17 13:49
#3

#2: klart att risken finns, men du kan alltid kontakta din lokala djuraffär och fråga om de tar mot 😊 annars kan du skriva ut på Facebook eller här, det finns säkert någon som vill ha

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Nephi
2022-01-17 13:53
#4

#2: visst kan akvariumet bli fullt :) då får man kolla med sin affär om man får lämna in yngel eller skänka på fiskakuten på Facebook ☺️
Att annonsera här går också bra.

Här på sidan brukar vi rekommendera minst 80L för nybörjaren, lätt att hålla balansen i och dem flesta av dem vanligaste nybörjarfiskarna har sitt minimimått för vattenvolym uppnått 😁

Någon mindre stimfisk går toppen att ha med Guppy, däremot är det viktigt att kolla så dem vill ha ungefär samma temperatur och vattenvärden 😉


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Minotha
2022-01-17 14:08
#5

Man ska ju bara börja med några enstaka fiskar. Är det vettigt att börja med guppys (3 honor & 1 hane typ) eller ska man börja med den andra fiskarten om den kanske inte är lika viktig att ha en bra hane till hona ratio så man kan börja med 2 eller 3 st?

Nephi
2022-01-17 14:52
#6

#5: Guppy är nog en av dem bättre startfiskarna :) skulle börjat med 2 honor och sen fyllt på med en hane och en till hona efter en månad när akvariumet börjar vara igång. Och sen börja fundera på vad mer du vill ha, vänta ännu en månad och släpp i ett litet stimm på 5 små fiskar. Och månaden efter fyll på med 5 till om det är stimfisk. Du förstår nog tanken med lägg till fisk långsamt för speciellt första 6 månaderna med akvariet är det bästa att öka antalet fiskar långsamt då akvariumet inte är i balans och inte har alla nyttobakterier i filtret ännu 😉


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Maleficum
2022-01-17 14:52
#7

Jag skulle tipsa att försöka hitta en privat uppfödare av Guppy (eller se till att affären har svenskodlade) för de är ofta tåligare.
Tyvärr är många (speciellt de riktigt stora och praktfulla exemplaren) Guppy i affären så hårt drivna att de inte alltid lever så länge när man får hem dem (och en del är även infertila).

Det är lite större risk att få överbefolkat i små akvarium. Själv har jag Guppy i 200 liters akvarium och jag ger en begränsad mängd mat och låter ynglen vara kvar med föräldrar (och andra fiskar) med gott om växter som gömställen och de håller sig då på ett ganska stabilt antal.

Jag har mina tillsammans med främst räkor och snäckor (för jag tycker både räkor och snäckor är superfascinerande) men i ett akvarium går de med siamesiska algätare och i ett annat går de just nu med Black molly yngel/ungfiskar (misstänker att yngel överlevnaden kommer sjunka i det akvariet när mollysarna blivit vuxna).

Har tidigare haft dem tillsammans med diverse små tetror också. Mina kortfenade vildguppy har även gott med kortfenade kampfiskar (då i 200 liters kar) men det är ingen kombo jag skulle rekommendera för mindre akvarium eller med Guppy som har väldigt stora slöjiga fenor.

Som tidigare nämnts så är ju större desto bättre och enklare när det kommer till akvarium så kolla och mät hur stor akvarium du kan få plats med!

För vattenbyten funkar slang och hink bra men vill man kosta på sig lite för att göra det enklare för sig finns det anordningar man kan koppla på kranen som gör vattenbyten enklare.

Jag byter kanske 20% i alla mina akvarium en gång i veckan (för att jag ska ha koll på att jag faktiskt gjort det) men då mina är stora, lågt befolkade och med massor av växter så behöver jag egentligen inte byta så ofta (och skulle nog egentligen kunna byta mindre per gång när jag gör det veckovis).

När jag tömde med hink (för många år sen) så tog det en liten stund att komma igenom alla akvarierna men nu har jag slang direkt till kranen som jag kan både tömma och fylla på med och då går det superfort (hade tidigare en liten pump med slang för att tömma men fick sen en anordning för kranen så det blev bekvämare eftersom jag inte behöver hålla på med två slangar).

Lycka till! (och det finns inga dumma frågor! bättre att fråga på och lära sig så mycket man kan innan man startar så är risken mindre att man misslyckas och blir ledsen och besviken och tröttnar på denna fantastiska hobby/livsstil).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2022-01-17 14:56
#8

#0: Välkommen till akvarieträsket 🙂

Guppy är duktiga på att föröka sig. Men ha ett stim tetra eller Rasbora med Guppyna, de fungerar jättebra ihop, och stimfískarna håller nere populationen av Guppyyngel.

Annars så kan du ju ha bara hanar av Guppy.

80 liter och uppåt i akvariumväg tycker jag är lämpligt, som skrivet här ovan, ju större desto lättare att hålla bra balans och lättare att sköta om

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2022-01-17 15:00 av Draken
Minotha
2022-01-17 15:04
#9

Tack så väldigt mycket för alla svar! Jag blir verkligen så taggad på att dra igång :D Nu får jag bara checka var och hur stort jag kan ha så blir det väl förhoppningsvis lite fiskar detta året :)

Draken
2022-01-17 15:09
#10

#9: Spännande 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

guppytjej
2022-01-25 11:24
#11

rekomenderar att inte köpa Guppy i butik, de är hårt drivna o dras med en hel del parasiter o blir sällan långlivade.

Guppy vill ha rent vatten o mycket mat så att börja med Guppy skulle jag inte göra, då man inte ska mata på i ett nystartat akvarium.
skulle säga minst 50% vattenbyte i veckan till Guppy gärna mer, o mat minst 3 gånger om dagen.

genom svenska guppysällskapet (finns på fb bland annat) hittar man massor av fina o stabila bra Guppy.

Guppy vill gärna ha mycket växter så var inte rädd för o ösa på med växligheten.

  • Redigerat 2022-01-25 11:25 av guppytjej
Maleficum
2022-01-25 12:00
#12

#11: Mat tre gånger om dagen? Aldrig matat mina guppys så ofta. Jag matar mina en gång om dagen och vissa dagar inte alls (går främst på hur runda om magen de är).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

guppytjej
2022-01-25 12:46
#13

o jag o de flesta andra odlare ger minst 6 gånger om dagen :)

ser stor skillnad på tillväxt o hälsa när jag ät lat o mara ger 1-2 gånger om dagen, de växer dåligt o mår inte alls lika bra.

Guppy mår bäst med lite mat ofta så ja 3 gånger om dagen rekomenderar jag helt klart

Annons:
Maleficum
2022-01-25 13:14
#14

#13: Tillväxten är helt klart inte supersnabb hos mina (har dock främst vildguppy så de blir ju inte så stora i slutänden heller) men hälsan har jag inte märkt något negativt på.

Nu odlar jag ju iof inte heller utan det blir de yngel som är starkast överlever och hela stammen håller sig på en ganska jämn nivå antalsmässigt.

De går dock med räkor så en och annan räkling slinker nog ner här och där och även alger (och har nästan konstant minimala kräftdjur eller vad det är som skuttar runt på ytan och ibland simmandes i vattnet).

Men får kanske plocka fram matmaskinerna och se om jag ser nån förändring om de får lite mer mat ett tag.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2022-01-26 11:32
#15

#11: Matar heller inte tre ggr om dagen. 1-2 ggr brukar jag mata. Har inga problem med tillväxt och hälsa.

Däremot så håller jag med om att just Guppy inte är en bra nybörjarfisk, såvida man inte får tag på en privat odlare i närheten där man bor.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: