Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 204 ggr
Minotha
2022-01-17 13:27

Funderar på att skaffa guppys

Jag är en total nybörjare när det kommer till fiskar men har alltid varit intresserad av och velat skaffa ett akvarium. Jag har läst på en del senaste året och börjar ändå få ok uppfattning om hur allt går till. Men jag har fortfarande kanske lite dumma frågor som känns som det är svårt att hitta svar på, och några som jag gärna får lite extra klarhet i.

Först och främst så är jag allra mest intresserad av guppys. Så gällande dem:

  1. Vilken storlek på akvarium ska man ha för att göra det som enklast att ta hand om utan att det tar för mycket plats? (Bor relativt trångt)
  2. Vilka fiskar/andra djur kan man ha med dem? Sen även ratio mellan guppys och andra fiskar har jag lite svårt att hänga med på, spelar det roll?
  3. Växter? Kan man ha vilka som helst? Några som är lätta att ha som funkar bra i ett akvarium med guppys?

Angående omhändertagandet:

  1. Jag vet att vattenbyte bör göras typ 1 g/vecka, men hur lång tid tar det? Hur krångligt är det och vad behöver man för verktyg?
  2. Vad gör man om man skulle få yngel? Om det sker överbefolkning, vad gör jag?

Jag planerar att skaffa akvarium någon gång och vill verkligen veta vad jag ger mig in på när jag startar :)

  • Redigerat 2022-01-17 13:27 av Minotha
Annons:
Catlady91
2022-01-17 13:40
#1

Vad roligt att du vill skaffa akvarium! Det är verkligen en rolig hobby, och otroligt vackert att ha hemma 😊

Vill du ha Guppy, som ska akvariet vara minst 60l. Man brukar säga att ju större kar, desto mindre jobb. Så skaffa så stort du får plats med 😊
Du kan ha nästan vilken annan fisk som helst med Guppy, som är fredlig och inte fenbitare.
Skaffa både höga och låga växter. Det finns olika ”svårighetsgrad” på växter. Fråga i din akvariebutik så hjälper dom dig 😊 du kan även kolla i växtlexikonet här på sajten, det finns även ett Lexikon med fiskar.