Annons:
Etiketterallmänträkor
Läst 217 ggr
B
2021-12-25 11:25

Råd för 10l

Nu under julen har jag fått ett litet 10l akvarium, och jag förstår att det är svårt att hålla balansen m.m i ett så litet akvarium, men jag är sugen på att ha några räkor och möjligtvis några yngel från mitt andra kar i det.
Min fråga är hur jag på bästa sätt startar upp akvariet och hur jag håller vattenvärdena bra. Jag har sett folk som skriver att man inte ska ha filter eller värmare i det, men både kom med i ”set-et”.
Det är ett ”shrimp set 10 day and night” från aquael.
Tacksam för svar!:)

Annons:
fluffis
2021-12-25 21:39
#1

Hej!
Jag har själv inte läst att man inte ska ha filter eller värmare i ett 10-litersakvarium, så jag undrar förstås varför man inte ska ha det?

Har du andra/annat akvarium? För i så fall är det bästa att "sno" de goda och nerbrytande bakterierna från det, och de brukar sitta i filtret.

B
2021-12-25 22:48
#2

Hej! Jag har försökt leta upp vart jag har läst det om att man inte ska ha filter. Har hittat en länk men själv tänker jag att filter är något som jag vill ha. Tror att utan blir någon slags ”Low-tech” och att man slipper underhålla akvariet lika mycket. Är inte så påläst om just den delen men kan ha bara snappat upp det från någon halvdålig källa.
Jag har inte några problem med att byta vatten och se till så att akvariet ser fint ut, tycker snarare att det är mysigt. Därför skulle jag nog slippa extra strul om anledningen är att inte behöva hålla på med akvariet.
Jag har ett kar på 60 liter med stabila värden och ett innefilter. Skulle kanske krama ut lite gojs från det filtret in i den nya burken, det var ett tag sedan jag städade det, så det finns nog gott om bakterier!
https://www.zoopet.com/forum/forum/-2-fiskar-och-andra-vattenorganismer/-18-mix-fisk-frågor/130530-10-liters-akvarium
Vet inte om länken fungerar men konversationen var ju ett bra tag sedan, tror att det är fjärde inlägget som skriver att man inte ska ha filter m.m. Kanske går att hitta en förklaring om man lyckas se alla kontots inlägg?

B
2021-12-25 23:25
#3

#2: oj oj, nu är jag ju helt ute och cyklar! Förlåt för den felaktiga informationen, low tech har ju oftast också filter! Har blivit förvirrad av ett antal youtube videor där det är low tech OCH inget filter!

Nephi
2021-12-26 12:59
#4

Tänker att ett innerfilter tar upp väldigt mycket av akvariumvolymen på ett så litet akvarium, ett HOB filter skulle nog vara bättre ☺️


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

B
2021-12-26 17:44
#5

#4: jo, det har du rätt i. Känns lite tråkigt att köpa nytt när det följde med ett fullt fungerande bara. Är inte så kunnig om de olika filterna men det är en stor svamp på det, och även om filtret är litet så kanske det tar upp mycket plats i förhållande till akvariet. Kan försöka lägga in en bild om någon vill hjälpa mig att döma.

B
2021-12-26 17:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

Nu när jag jämförde lite så ser ju filtret stort ut… men jag lägger upp bilderna ändå :))
(Ursäkta bakgrunden, var tvungna att ha akvariet på golvet)

Annons:
Nephi
2021-12-26 19:55
#7

Är ett aquael pat mini ☺️
Känns som det kommer få det att blåsa storm även på lägsta inställningen 😅 har ett inställt på låg hastighet i mitt 60L men det är pga Kampfisk det inte är inställt högre


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

B
2021-12-26 20:10
#8

#7: ojdå..😬 då får jag nog skaffa hob filter iallafall! Tror du att det kan bli något problem med att lampan också sitter fast i glaset, alltså att det inte får plats? Fast man kan ju ha på olika sidor. Har hört om räkor som ”klättrar” upp för hob filter, men det kanske var bara en sort eller stam.
Har du något tips på bra filter som inte är för starka och inte är alldeles för dyra??:))
Tack för din hjälp hittills:)

Nephi
2021-12-26 20:47
#9

#8: Kan försöka lista ut vilket HOB Mamma har 🤔 minns att det var rätt okej pris på och en storlek mindre brukar vara billigare


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

B
2021-12-26 21:47
#10

#9: Tack så jättemycket! Om det blir för besvärligt så kan jag kanske fråga runt lite på andra håll, men jag uppskattar verkligen att du hjälper mig! :D

Nephi
2021-12-27 06:23
#11

Har kikat lite, tror det är ett aquaclear 50 mamma har 😊

ett Aqua clear 20 räcker helt klart för ditt akvarium, dem är toppen då dem både har filtermatta och bio bollar. Dem har även möjlighet att ha kolfilterpad i, men den kan du spara och lägga i efter du medicinerat någon gång för att snabbare få bort medicin rester.
För att inte få in räkor i pumpen så tar du svampen från ditt aqua el patmini och sätter på insuget 😉

https://www.cyberzoo.se/sv/articles/2.324.3754/aquaclear-20-powerfilter-pahangsfilter
https://www.hornbach.se/shop/Ytterfilter-FLUVAL-for-akvarium-Hagen-AquaClear-20/2230491/artikel-detaljer.html
https://www.youtube.com/watch?v=_vbxvCNr7Qo


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Aquaclear 20 Powerfilter är ett påhängsfilter som ger mekanisk, kemisk och biologisk filtrering genom flera steg filtreringssystem. Dess unika design filtrerar akvarium vattnet genom ett naturligt och tyst vattenfall. Filtret bevarar välgörande bakteri...
Nephi
2021-12-27 06:32
#12

Viktigt med HOB är att hjälpa till att fylla pumpen med vatten när man startar den igen efter rengöring, den får aldrig gå torr då det minskar livslängden :)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

B
2021-12-27 13:47
#13

#12: okej! Den såg lite stor ut på filmen, men den kanske är lagom stark ändå. Vet du om den kan finnas i fysiska butiker i Stockholmsområdet eller är det bäst att beställa? Såg ut som att den inte fanns inne på hornbach.
Tack för att du hjälper mig!:))

Annons:
Nephi
2021-12-27 14:08
#14

Zoo.se har väll någon butik i Stockholms området? 🤔

https://www.zoo.se/aquaclear-aqua-clear-20-a-595.html


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

AquaClear 20 Power Filter Denna akvariepump har ett unikt flerstegsfiltreringssystem som ger mekanisk, kemisk och biologisk filtrering för överlägsen vattenkvalitet. Pumpen har en filtreringsvolym som är upp till 7 gånger st&oum
B
2021-12-27 15:26
#15

Jag ville testa filtert innan jag köpte ett annat bara så att det inte var bra när jag inte skulle använda det, och jag tycker inte att det var för starkt när det var på minsta.
Vi kanske har olika filter, eller så är dom aningen olika, kanske en äldre och en nyare version?
Nu när jag har testat känns det nästan som att jag vill behålla det nuvarande filtret, iallafall till en början. Sen om det blir några problem så vet jag vad jag ska köpa!
Platsen som filtret tar upp i burken är ju större än hob filtret, men om jag ändå ska ha svampen på insuget så blir det inte någon väldigt stor skillnad.
Om du har något att säga emot min idé så får du verkligen säga det, jag är ju som sagt inget proffs. :))

Nephi
2021-12-27 17:26
#16

#15: kör på och se hur det blir ☺️
Tänker du behålla pat mini så rekommenderar jag en uppgradering genom att byta ut svampen som är, mot luftfilter svamp så du kan ha dubbla svampar så du kan tvätta en i taget vid behov 😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2021-12-27 17:32
#17

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Most Recent Upload https://goo.gl/LCnpNIMost Popular Upload https://goo.gl/MvOje6Subscription Pop-Up Link https://goo.gl/JMPwor#marksshrimptanks
B
2021-12-27 19:20
#18

#16: Ok! Tack! ☺️

Upp till toppen
Annons: