Annons:
Etiketternybörjarhörnanakvarium-och-fiskar
Läst 216 ggr
SigneSan
12/16/21, 5:55 PM

Hur städar man akvariet på rätt sätt??

Hej! Jag har sett flera flera olika åsikter om hur man ska städa sitt akvarium på rätt sätt, men jag tänkte fråga här då jag tror ni vet bäst. Jag har ett 105L sen i sommras, men bara vågat byta vatten en så länge.
Kan man ta ut alla fiskar och städa karet helt, eller är det fe (tror att det skulle vara sttressande för fiskarna och därför inte vågta göra så)?
Hur mycket vatten ska man byta åt gången?
Vad kan man göra för att eller om det ens går för att städa botten gruset?
Jag är som sagt en väldigt oerfaren fiskägare och är mycket tacksam för svar :)

Annons:
Nephi
12/16/21, 6:20 PM
#1

Ta ur alla fiskar behöver inte göras om inte extrema omständigheter uppstår, det är bara stressande. Finns även en risk att rubba balansen i karet om man river runt för mycket och riskera nitrit och amoniak spikar vilket är mindre bra för fiskarna 😉

Hur ofta och hur mycket som behöver bytas beror på hur mycket fiskar och växter som finns i akvariet och hur balansen håller sig, det kan kollas med test på nitrit, nitrat och amoniak. Men vill man inte ge sig in i vattenkemins värld så är ca30% en gång i veckan det generella rådet och sen hålla koll på fiskarnas mående.

Botten städas vanligtvis med hävert som suger upp vatten via något typ av rör, har man sand suger man oftast bara upp det lösa skräpet uppepå (rekommenderar någon typ av sandsnacka som håller iordning på den djupa sanden). Har man grus (t.ex. engelsk sjösten) kan man köra ned den i gruset och suga upp en del av skiten som fastnat emellan.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

fluffis
12/16/21, 6:27 PM
#2

Det är svårt att säga då olika fiskar, akvarier och utrustning kräver olika. Rent generellt så gör jag själv ungefär såhär:
*vattenbyten med ca 30 % varannan vecka.
*Krama ur filtersvampen när flödet börjar bli lite klent, en gång i veckan som mest.
*Byta ut filtervadd varannan vecka medans svampar byter jag aldrig.
*Klippa ner växter vid behov, kan bli hur mycket jobb som helst om man har mycket växter :)
*Skrubba bort kalk från rutorna och även alger om det finns, varannan vecka.
*Ta isär filterbehållaren och skrubba alla delar, varannan vecka.
*Ta vattenprover vid behov.

Tror det var allt, kanske 😀

Dagnykatt
12/17/21, 12:00 PM
#3

Varannan gång brukar jag bara byta 30-40% av vattnet med en hävert. Och varannan gång så byter jag vatten + att jag putsar rutor, rengör inredning om det behövs och tar lite mera grundligt.
Aldrig tar man upp fiskar eller byter allt vatten om man inte har en riktig katastrof i vattnet. Även vissa sjukdomar går bra att få bukt med fast man inte byter allt vatten.
Om du byter allt vatten så blir det jättestort miljöombyte, vilket kan skada fiskarna. Ett byte av 30% per gång är det normala, man kan byta mera om man har mycket dåliga vattenvärden.

Draken
12/18/21, 4:25 PM
#4

Håller med ovanstående kommentarer. Vill bara tillägga att när det gäller pumpar/filter, så brukar jag endast göra rent dem om flödet ut blir dåligt, och aldrig i samband med vattenbyte 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

SigneSan
12/19/21, 12:09 PM
#5

Tack för svaren! NU ser akvariumet bätrre ut än någonsin. Tack så mycket åter igen!

Upp till toppen
Annons: