Annons:
Etikettersjukdomarlevandefödare
Läst 163 ggr
B
2021-10-14 10:24

Konstig avföring, platy

Hej!
Jag var aktiv här med ett annat konto för några månader sen. Jag loggade inte in på ett tag då jag inte hade några problem med mitt akvarium, men nu har jag det och jag har fått skapa ett nytt konto eftersom jag inte kunde komma in på mitt gamla. Mitt gamla namn var Bobbib, men jag tror inte att nån har ”lagt mig på minnet” då jag inte skrev så mycket.

Nu till problemet. En av mina platys, hona, har fått en konstig avföring (kommer bild). Det är som en tjock, vit korv och jag är orolig att det är någon slags sjukdom eller parasit.
Jag har inte märkt något speciellt på de andra fiskarna men jag är rädd att det kommer.
Jag har sökt överallt men inte hittat något, så jag skulle bli väldigt glad om någon vet var det är. Har matat med mitt vanliga fling-foder som jag alltid har använt, men jag har även börjat ge fiskarna ärtor. Jag kan också tänka mig att detta är problemet, men det har inte hänt samma sak förut när jag har matat med ärtor.
Jag tänker också att det kan vara något som beror på stress då jag, i veckan, bytte till ett lite större akvarium. Fiskarna verkade inte stressade alls men jag har läst att Platy kan vara känsliga för förändringar.

Väldigt tacksam för svar.

Annons:
B
2021-10-14 10:25
#1

1B4C9F5B-8DC2-4890-A238-8C4789C00349.jpeg

B
2021-10-14 14:00
#2

#0: Glömde att säga det! Jag har även testat vattnet och värdena är prima! (Så de är nog lugnt med det!)

Draken
2021-10-14 21:12
#3

Avföringen verkar tjock och hon ser ut att vara i god form annars.

Beter hon sig på något sätt så du misstänker att det kan vara sjukdom, eller är det bara färgen på avföringen ?

Hade avföringen varit vit och trådig, så hade jag misstänkt parasiter, men jag tror inte det är någon fara med din tjej. Håll koll bara så hon äter och inte börjar magra. Håll även koll på de andra om det skulle bli något.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

B
2021-10-14 21:30
#4

#3: Tack så jättemycket för svar!
Hon beter sig inte avvikande utan det var bara färgen jag aldrig sett förut. Hon äter väldigt bra och vaktar gärna sin mat tills hon är klar med den!
Jag ska absolut hålla koll på resten av fiskarna och henne efter förändringar i beteende m.m!
Tack än en gång, måste säga att jag bryr mig mycket om de här firrarna!<3

Draken
2021-10-15 10:23
#5

🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: