Annons:
Läst 232 ggr
A
9/14/21, 9:52 PM

Fisk i 60-liters?

Hej,
Har köpt ett akvarium på 60 liter, lagt ner grus, planterat växter, och fyllt på med vatten. Tänkte köpa nån liten firre till helgen, tips och idéer? Är fullt medveten om att jag inte kan panga på med hur många som helst men det vore kul med lite olika förslag.

  • Redigerat 9/14/21, 9:53 PM av AkvarieFlingan
Annons:
Maleficum
9/14/21, 10:07 PM
#1

Vad är du intresserad av? Finns så mycket att välja på så det är lättare att ge tips om vi vet lite mer vad du söker.

Några få men lite större fiskar eller några fler mindre stimfiskar?

Är du intresserad av fiskar som är lätta att föröka (med risk att snabbt få för mycket fisk i karet om man inte har en plan för överskottet)?

Är du intresserad av någon annan typ av invånare? Tex räkor och/eller snäckor?

En bra ide är att kika runt lite i zooaffären/akvariebutiken på vad de har, skriv upp namn (gärna både vetenskapliga och vanliga) på dem du är mest intresserad av och gå hem och sök på dem och läs på vad de kräver :) Tyvärr är inte alltid personalen i butiken så kunniga på fiskar så man ska vara försiktig med att ta råd från dem när det kommer till vilka fiskar som kan passa.

Du tänker iaf helt rätt med att börja långsamt med bara få fiskar i början!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

A
9/15/21, 6:39 AM
#2

#1: Jag vill hellre ha små stimfiskar än stora "ensamfiskar". Har platys och kardinaltetror i ett annat akvarium, tänkte ungefär nåt liknande men annorlunda;) Räkor, riskerar inte de att bli mat till de andra?

Nephi
9/15/21, 9:57 AM
#3

#2: Vill du ha små stimfiskar så kika på rasboror ☺️
Smaragder är fint gröna
Drottning är fint röda med en svart kil
Jordgubb/mosquito har en härligt röd färg men är väldigt små så många behövs 😉

Pygmegurami skulle kunna vara en roligt ”huvudnummer” ihop med dem små stimfiskarna, och sen ett gäng neocaridina i någon rolig färg 🤪


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Maleficum
9/15/21, 10:31 AM
#4

#3: Det låter som ett förslag som skulle passat mig om jag bara haft ett akvarium ledigt! ;)

#2 Med mycket växter/gömseln och små fiskar brukar det inte vara några problem att ha räkor tillsammans med fiskarna. Har själv räkor i alla mina akvarium (även om jag tyvärr, av okänd anledning, nyligen råkade ut för massdöd bland mina crystal räkor). Har Guppy av olika slag samt siamesiska algätare men har även haft fembandsbarber och till och med scalarer i akvarium med räkor (dock i större akvarium på 200liter).

Körsbärsräkor (neocaridina) är enkla och fina små räkor som lätt förökar sig. Vill man öka chansen för ett större bestånd kan du ju starta upp akvariet med ett litet gäng räkor innan du sen börjar fylla på med fiskar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

A
9/15/21, 11:27 AM
#5

Tack så mycket för fina tips! Tänker att jag ska försöka håva upp några av platysarnas yngel från det akvariet jag redan har igång, de borde väl kunna gå tillsammans med räkor osv i nytt kar? Gärna tillsammans med andra färgstarka småttingar. Vad tror ni om Black molly i det nya? Min son vill såå gärna ha såna, skulle det kunna funka? Kanske tre st?

Nephi
9/15/21, 11:32 AM
#6

#5: Risken är att Platy och Molly äter upp räkorna när dem är fullvuxna 😅 dem har rätt stora munnar och risken är att dem
Smaskar i sig även halvstora räkor och att räkorna då kommer bli så skygga att du aldrig ser dem ☺️


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
A
9/15/21, 12:19 PM
#7

#6: Jaha, nej det låter ju inte så kul😉 Ska kika mer på rasboror, det fanns ju verkligen en hel uppsjö av olika färger och former. Barber, vad gillar ni såna i detta sammanhäng? Tycker tigerbarben ser superläcker ut!

  • Redigerat 9/15/21, 12:19 PM av AkvarieFlingan
Choffa
9/15/21, 8:40 PM
#8

#7: När det kommer till barber tycker jag melonbarber som fluffis här på forumet har är jättefina! Jag har själv tigerbarber och de är också fina men jag hade övervägt att välja melonbarber istället om jag skulle välja igen 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Maleficum
9/15/21, 8:50 PM
#9

#7: Älskar tigerbarber men dem passar bäst i stora stim i stort akvarium. Är de få så börjar de gärna äta på varandras fenor vilket kan skapa problem. Sen tycker jag dem brukar vara väldigt aktiva så de behöver ordentligt utrymme att simma på.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

A
9/15/21, 9:20 PM
#10

#9: Ok, då får jag vänta med såna tills jag har ett större akvarium😇 Tack för input!

A
9/15/21, 9:21 PM
#11

#8: De ser jättefina ut! Blir de inte lika sugna på andras fenor som tigerbarben?

fluffis
9/15/21, 9:52 PM
#12

#11:
Jag har inte haft melonbarberna så länge men de är snälla hittills. De går med Amanoräkor, pansarmalar, siamesiska algätare och två kvarvarande kopparbarber i ett 180-litersakvarium och det är verkligen full fräs på dem :)Kopparbarberna får lov att hänga med på ett hörn också vilket jag tycker är gulligt :)

Men tillbaka till ditt 60-liters… :) Själv handlade jag nya fiskar till mitt 60-liters för någon vecka sen. Jag var inne i akvariebutiken i en timme och tjugo minuter!! Jag kunde inte tro att jag varit där inne så länge när jag kom ut och skulle avsluta min parkering i parkeringsappen :D

Smycketetror/pennfiskar/Nannostomus kom jag hem med. Mycket speciella fiskar som är färgglada och livar upp. Håller sig ganska mycket högt upp i akvariet. Jag kom också hem med citrontetror och de kan man titta på hur länge som helst, livliga krabater. Galaxyrasbora bara måste man älska. Sååå vackra. Min fyraåriga son säger att det är hans favorit. Smaragdrasbora/grön rasbora är väldigt fina.

Andra jag är sugen på är glödbandsdanio och amandaetetra. Det finns hur många som helst känns det som :)

A
9/15/21, 10:03 PM
#13

#12: Hur många som helst - in deed😅 Jag har ganska grovt grus, är det nåt där man ska tänka på? Malar (typ pansar) ska väl mest gå på fin sand för att inte skadas?

Annons:
Choffa
9/16/21, 10:05 PM
#14

#13: ja, pansarmalar kan skada sina skäggtömmar när de försöker böka i botten om det är för vasst


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

A
9/17/21, 7:34 AM
#15

#14: Det lutar åt otocinclus även i det akvariet, de är så söta och sköter städandet rätt så bra;)

Choffa
9/17/21, 12:57 PM
#16

#15: Det låter bra och man kan verkligen säga att de städar rätt så bra. Bara kolla på de senaste bilderna i Nephis akvarietråd 😂


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

A
9/17/21, 10:13 PM
#17

#16: Haha ja, de är duktiga😅

Upp till toppen
Annons: