Annons:
Läst 186 ggr
A
2021-07-23 19:47

Hur mycket kostar allt

Så om man köper allt som man behöver inklusive 100 liters akvarium hur mycket kostar det ungefär //mvh Aaron

Annons:
Nephi
2021-07-23 19:53
#1

Finns många faktorer som spelar in

Optivite eller inte

standard eller specialmått

Blästersand eller akvariumsand

Färdiga kitt eller plocka ihop själv


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

A
2021-07-24 10:19
#2

#1: jag är ganska ny när det gäller fiskar. Så det här kanske låter konstigt men vad är optivite och vad är skillnaden på ett special mått och samma med sanden vad är skillnaden. Tacksam för svar mvh Aaron

Nephi
2021-07-24 10:29
#3

#2: Optiwhite är ett klarare glas än det vanliga, men något dyrare då glaskvaliteten är bättre. Optiwhite köps oftast om man vill hålla på med aquascaping.

Standard mått är dem som vanligtvis hittas i dem färdiga kitten, vill man t.ex ha fiskar som vill ha mer bottenyta än höjd så kan man specialbeställa akvarium från vissa handlare vilket blir lite dyrare.

Blästersand är något billigare än akvarium sand men finns bara i en färg, Akvarium sand finns i fler nyanser. Sen skiljer det lite på storleken på kornen :)
Man kan även använda akvarium grus, vanligast är engelsk Sjösten. Dock passar sand fler bottenfiskar än vad grus gör, speciellt om man vill ha pansarmalar (Corydoras).


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2021-07-24 11:18
#4

Du kan även kolla på blocket. Det finns de som säljer kompletta akvarium för lite och ingenting beroende på var i landet du bor.

Standardmått är oftast de akvarium som finns i lager i butikerna. Ett specialmått är tex: 110x60x40 (LxBxH) Dessa akvarium är oftast betydligt dyurare än akvariumen med standardmått.

Samma sak med Optiwhite, precis som skrivs här ovan, glaset är klarare och av bättre kvalitet, därför är det betydligt dyrare än vanligt.

Det beror helt på vad man vill ha.
Jag tex har ett måttbeställd akvarium från Tyskland med välvd framruta. Sen har jag standardakvarium, ett hörnakvarium och tre rektangulära.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

A
2021-07-24 14:50
#5

#3: Tack så hemskt mycket uppskattas mycket

Dagnykatt
2021-07-24 15:45
#6

Börja med att leta efter begagnade akvarium. Då får man oftast alla tillbehör med och det blir flera tusenlappar billigare. Vi köpte ett 200 liters akvarium med alla tillbehör som begagnat och det blev väl runt 800 kronor. Sedan var pumpen inte så bra, så vi köpte en ny för runt 1000 kronor.
Sand finns i väldigt många olika prisklasser. Vissa fisksorter vill ha sand med små sandkorn för att kunna gräva ner sig. Somliga människor vill ha t.ex neonrosa sand och de färgade sorterna är lite dyrare. Skulle minnas jag köpte en stor påse engelsk sjösten som mitt första köp, den kostade några hundralappar.
Inredning, grottor och sådant kan vara väldigt dyrt, men man kan plocka stenar ur naturen och tvätta och koka/sterilisera i ugnen. Man kan även använda andra föremål (glasvaser, skålar m.m) men då måste man vara säker på att dessa inte släpper ifrån sig ämnen som kan vara giftiga för fiskarna. Vanliga akvarieväxter brukar vara rätt så förmånliga.

Annons:
Draken
2021-07-24 18:27
#7

Du kan använda både rötter oh stenar från naturen. Det blir det absolut billigaste.
Jag har Julas blästersand i mina kar och jag betalar 99 kr för 25 kg. Biltema har också en sand man kan ha i akvarium, men jag vet inte vad den kostar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Dagnykatt
2021-07-25 11:52
#8

#7: håller med, men kolla gärna med oss här inne innan du tar en rot från naturen. T.ex rot/gren från äppelträd funkar riktigt bra medan rot från barrträd (tall, gran) inte passar i akvariet.
De flesta lövträd fungerar.

Draken
2021-07-26 11:27
#9

#8: Ja just ja, sorry. Avslutade inte förra inlägget 😊. Barrträd och stenar som är glittriga eller har tydliga bruna "ådror" eller fält i sig , skall du inte använda. Det är skadligt för fiskarna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: