Annons:
Läst 302 ggr
Dagnykatt
2021-05-30, 14:59

Blir så less på platy

För kanske 2 månader sedan köpte jag flera nya Platy då beståndet blivit så litet. Jag hittade flera fina sorter från 2 olika akvarium. Nu har jag 1 Platy kvar av dessa… (+ några av mina "gamla" platys). Blir så less på att hitta dem flytande döda. Dagen före är det inget fel på dem och sedan morgonen efter så är någon död. Vattnet och allt sånt är i gott skick och inga andra fisksorter dör. Både unga och äldre individer dör. Nu blir jag trött på denhär plötsliga platydöden!

Annons:
Rafflan
2021-05-31, 05:20

Hur har du mätt värdena på vattnet?

Draknästets_Reptiler
2021-05-31, 09:09

#0: Butiksköpta levandefödare har väldigt dålig kvalitée. De är så fruktansvärt hårt odlade.

Vill du ha tag på friska och starka individer så skall du försöka få tag på privatodlade.

#1 TS skriver att det är bra värden på vattnet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

• Redigerat 2021-05-31, 09:10 av Draknästets_Reptiler
Dagnykatt
2021-05-31, 14:27

Jag använder Tetras 6 in 1 test, tycker det fungerar bra (eller finns det invändningar mot det?).

Vet om problemet med den hårt drivna platy-aveln. Men jag blir ändå så frustrerad! Ville bara häva ur mig lite hat… 🙈😉

Choffa
2021-06-01, 13:06

#3: Test-stickor är enligt vad jag hört inte de mest pålitliga testerna. Jag har blivit rekommenderad dropptester. De är dock lite mer omständiga att testa med än stickorna.

Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Choffa
2021-06-01, 13:10

Angående platys så har jag märkt stor skillnad på olika butiker i samma stad.
Från den ena dog alla en efter en och från den andra hade vi inga problem med dödsfall alls. I slutändan beror det väl på vart butiken handlar ifrån.

Dagnykatt
2021-06-01, 17:01

Jo så är det väl, man borde väl egentligen avancera till någon mera "hållbar" fisksort, men då jag tycker det är så skojigt med flera olika sorters platyfärger.
Ska ta en funderare på det där med vilket test jag ska investera i! Har tidigare haft något dropptest jag fick av en bekant, minns inte vilket märke. Det funkade inte så bra men det kan hända det var gammalt då personen i fråga avvecklade sitt akvarium för länge sedan.

Annons:
Maleficum
2021-06-01, 22:16

Vet inte vart du bor men Akvarielagret i Bromma (Stockholm) får ibland in svenskodlade levandefödare och gissar på att dem kan vara mer tåliga och bättre i kvalité än importerade.

Men förstår din frustration! Har försökt skaffa nya Guppy till mina "blandstam" men de dör nästan direkt jag släpper ner dem till de andra (efter att ha gått i karantän). Min ursprungs slöjguppy är supertåliga (kommer från början från ganska miserabla förhållanden så de har verkligen blivit tåliga) men önskar jag kunde fått in nytt blod och varianter (mer än nu med mitt korsningsprojekt med vildguppy och endlers).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Z
2021-06-02, 15:38

Har också 2 stycken Platy som jag köpt hos djurbutik. De verkar klara sig men har bara haft dem i en vecka. Tänkte köpa 2 Platyhonor till eftersom man ska ha 3 honor på en hane. Tycker det är en trevlig fisk som hittar på saker och är kul att titta på. Hoppas inte de dör för mig. Är det någon annan sorts vanlig akvariefisk som är riktigt tålig som passar ett litet akvarium.

Choffa
2021-06-02, 15:46

#8: Hur stort är akvariet? Tetror finns i alla möjliga former och färger och brukar inte vara lika sönderavlade.

Z
2021-06-02, 15:49

#9: 54 Liter. Har 8 stycken kardinaltetror. Och 2 Platy nu så här i början.

Dagnykatt
2021-06-02, 21:51

#7: bor i Finland, känns inte så ekonomiskt att komma till Bromma för att hämta Platy! 😅
Ska i alla fall avvakta nu ett tag och låta irritationsnivåerna gå ner innan jag skaffar nya platys! 🤪😁

Maleficum
2021-06-02, 22:43

#11: Nej det kan jag förstå! Men det kanske går att få tag på lokalodlade någonstans hos dig också.

Dagnykatt
2021-06-03, 08:53

Jag ska försöka, lite dåligt med akvariefantaster här i trakterna! Finns 3 djurbutiker på 10 mils radie, varav en av dom går helt bort p.g.a dålig djurhållning (döda och sjuka fiskar snurrar omkring).

Annons:
Choffa
2021-06-03, 11:44

#10: Ett gäng små pansarmalar, typ Pygmé-pansarmal tycker jag är snyggt.

#13: Tråkigt! Jag vet inte hur det ser ut i Finland men går det inte hitta någon butik som skickar fisk?

Draknästets_Reptiler
2021-06-03, 15:05

#3: Ibland kan det vara skönt att bara få häva ur sig saker 😉Teststickorna är inte helt säkra. Dropptester är bättre och säkrare.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Dagnykatt
2021-06-03, 20:48

#14: hur brukar det fungera då butiker skickar fisk? Hur länge är de förpackade och hur brukar de må då man öppnar "paketet"? Har sett man kan köpa fisk som skickas hem, men inte varit helt säker på hur det fungerar? Är det hög fraktavgift att få fiskarna hemkörda?

Choffa
2021-06-04, 08:39

#16: Den enda i Sverige som jag hört skickar fisk är Företagsakvarium och enligt deras hemsida kostar det 399kr och då är det 24h expressfrakt.

Jag har aldrig själv provat men fisk skickas ju till butiker och då antagligen med längre frakt än så. I USA verkar det vara väldigt vanligt att man beställer fisk online och det verkar fungera bra.

Maleficum
2021-06-04, 11:28

#16: Verkar vanligt att kunna beställa fisk online i tex USA och vad jag förstått det (på de fiskkanaler jag följt på youtube) så är det viktigare att få ut fiskarna fort ur påsen efter att man öppnat den än att sakta acklimatisera dem till vattenvärdena (men såklart först temperaturacklimatisera dem) om det inte gäller saltvattenfiskar då speciellt om de fraktas under lång tid.

Vad jag förstått det som så sänks pht i påsen (med uppbyggnad av smuts och sånt från fiskarna) och när man då öppnar påsen och släpper in syra blir det nån kemisk reaktion som gör att det då bildas massa ammoniak (har jag för mig det är) och då väldigt fort kan bli giftigt för fiskarna.

Men tror det främst gäller fiskar som fraktas under mer än ett dygn (nån kunnig i vattenkemi har säkert bättre koll på vad som händer).

Draknästets_Reptiler
2021-06-04, 11:45

#16: Som privatperson skickar inte grossisterna eller butikerna levande pr.post, det är inte tillåtet i Sverige. Butikerna får sina leveranser med lastbil, det tar 1-2 dygn från beställningen är lagd och tills leveransen kommer. Det finns nog förmodligen en del dödsfall under frakten.
Däremot så kan du beställa fisk via leverantör genom butiken. Då tar butiken hem det du har beställt, så får de hämta det i butiken.

Vet dock inte hur det blir med arkenbutikerna nu när huvudkontoret har köpt upp alla franchiseavtal. Finns risk att de inte får ta beställning utöver basutbudet.

#18 USA har ju inte samma djurhållning som vi har heller.
Däremot så tror jag nog att butikena har bråttomt att få ut fiskarna ur påsen för att kunna påbörja försäljning ganska på en gång.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-06-04, 11:49

#19: Är privatpersoner som beställt hem fisk (från utlandet) som pratat om att de inte ska ligga kvar i påsarna efter att man öppnat dem. Men då har de väl som sagt transporterats under längre tid också.

Annons:
Draknästets_Reptiler
2021-06-04, 12:03

#20: Ah ok, då missförstog jag ditt inlägg . Ja då förstår jag varför de öppnar och kanske släpper ut fiskarna snabbt.

Jag brukar ju alltig fixa iordning ett mindre akvarium som jag ställer iordning innan jag får hem fisk som jag beställt. Jag använder vatten från det kar där de skall vara sedan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
2021-06-04, 14:04

#18: Jag har också hört liknande 😊

#19: Det verkar inte finnas någon lag mot att skicka fisk i Sverige. Däremot så är det förbjudet hos de flesta transportörerna men det verkar gå om man har speciella avtal. Företagsakvarium skickar med UPS, även till privatpersoner.

Upp till toppen
Annons: