Annons:
Etiketternybörjarhörnanakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 273 ggr
Memee
2021-01-15 13:12

Värmelampa istället för doppvärmare

Hej, jag har ett nanoakvarium igång som jag tänkt ha en Kampfisk i, men jag har inte satt i nån värme än för jag tycker att det är rätt så fult med sladdar (vill ha öppen yta helst, utan lock alltså) så jag undrar helt enkelt om det är någon som vet ifall det funkar med en värmelampa i en vanlig skrivbordslampa el liknande istället. Och ifall någon vet hur stark lampa osv man ska ha i så fall. Jag har försökt hitta info om detta men får inte fram något.
Mycket tacksam för svar!

  • Redigerat 2021-01-16 12:01 av Draken
Annons:
5ara
2021-01-15 19:44
#1

Är färgen på ljuset från en värmelampa det du vill ha?

Om det är vad du vill ha så tänker jag att det är värt ett försök men med tanke på växters behov tror jag inte att de kommer trivas så bra i det ljuset. Dessutom är det oftast kallast på natten och i ett litet akvarium ändras temperaturen ganska fort så om du har kallt hemma skulle det kunna behöva vara tänt dygnet runt. Mig veterligen så mår kampfiskar bäst av en relativt hög och jämn temperatur.

Kanske någon värmedyna eller liknande skulle kunna vara något?

Draken
2021-01-16 12:00
#2

Precis som skrivet här ovan, så tror jag det kan bli svårt att bibehålla en jämn högre temperatur av en lampa/värmelampa. Så jag tror nog att du kanske får bita ihop och ha en värmare. En mindre värmare kan man ganska lätt dölja med högre växter.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Memee
2021-01-16 16:51
#3

Okej, japp, det är sant att värmen ju försvinner på natten när det är släckt. Jag får nog helt enkelt köra på doppvärmare ändå om det är bäst.
Tack för svar!

Draken
2021-01-19 09:42
#4

#3: Många arter klarar en dimpning av tempen på natten, men just Kampfisk gör inte det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Z
2021-01-19 23:55
#5

Du borde nog ha lock eftersom att kampfiskar hoppar.
Beror självklart på hur hög vattennivå du har jämfört med själva akvariet.

Upp till toppen
Annons: