Annons:
Etiketterakvarium-och-fiskarinredning-stenar-rötter-mm
Läst 132 ggr
E
1/10/21, 10:47 AM

Inspiration och hjälp kring mitt akvarium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Har fått överta ett 60-liters akvarium som innehöll 14 st neontetror.
Har därefter inköpt en Ancistrus, 3 st gula Molly, 3 st Platy och 3 st Sorgmanteltetra.
Är väldigt nybörjare på allt, så vill ha tips och hjälp med det mesta. Tar inget som elak kritik utan vill veta allt ni tycker och kan om det här för att jag vill göra rätt.
Dem på Djuraffären jag var i var inte så kunniga på just akvarium så fick inte så mycket tips där heller 🙄

• Är det bra konstellation på fiskar? Passar dem ihop, vill någon ha fler i stim, bor dem i fel akvarium osv..
• Inredning, för lite växter/gömställen och allt sånt? Passar stenarna för mina fiskar - allt sånt ☺️
• Det väntas yngel hos Platy - vad ska jag tänka på då?

Tar gärna all hjälp jag kan få ☺️

Annons:
Nephi
1/10/21, 1:18 PM
#1

Hej! Välkommen hit!

Jag tänker gissa på att akvariumet är väl inkört och du tog över det med filter och allt 😁

Ditt akvarium låter som det är väldigt fullt så fler fisk bör du inte ha 😉
Både Molly och Ancisitrus vill helst ha större, så om du har möjlighet så skulle jag personligen lämnat tillbaka dem.
Som du ser så blir vissa fisknamn understrukna, klickar du på dessa tas du till informations sidor om dessa fiskar där ser du rekommenderad storlek på akvarium och lite annat bra att veta 😉

Fråga på så hjälper vi alla så gott vi kan!


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
1/10/21, 1:37 PM
#2

Hej och välkommen.

60 liter är alldeles för litet för den mängd fiskar du har där.Både Molly och Platy blir ganska stora (6-8 cm) och de är duktiga på att yngla av sig.

Sotrgmanteltetra är en stimfisk, så de vill vara minst 5-6 individer, men det kan du inte ha i ditt kar. Sorgmanteltetran blir ganska stor.

Ancistrus är gränsfall, den blir inte jättestor, men den är duktig på att grisa ner nåt fruktansvärt.

Om du vill satsa på att få överlevande yngel, så se till att det finns växter och grottor de kan gömma sig i :) Börja inte mixtra med yngelkasse och liknande, det stressar bara mamman och hon kanske släpper ynglen förtidligt. Låt honorna föda i akvariumet. De starkaste ynglen brukar överleva.

Mitt råd är lämna tillbaka Molly och Sorgmanteltetra, båda arterna bör ha minst 100 liter att röra sig på, de blir rätt stora. Fyll på med några Platy ( 2-3 st) till istället. Neontetrorna hade du bra antal av så de kan du ha kvar 🙂

Jag kanske låter lite krass, men det är inte meningen, jag vill att du skall lyckas och få ett jättefint akvarium som du verkligen tycker om :)

Lycka till. Håll oss gärna uppdaterade :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: