Annons:
Etikettakvarium-och-fiskar
Läst 382 ggr
Sebastian0403
10/27/20, 2:02 PM

bråkiga palettciklider

tja! har 2 stycken palettciklider (en hona och en hane) hanen är nästan dubbelt så stor som honan, jag köpte dessa för ungefär en vecka sen, båda har fått sina lekfärger och honan håller på att göra sin kropp till ett u för att visa upp magen och sedan skaka mycket. Men problemet är att hanen jagar iväg honan så fort hon kommer nära, efter hanen jagat bort henne så simmar honan tillbaka till honom för att sedan bli bortjagad igen. Vad kan jag göra för att få dom att para ihop sig och eventuellt leka ut?

Annons:
5ara
10/27/20, 4:33 PM
#1

Till att börja med tänker jag att du kan ge dom lite mer tid. En vecka är inte särskilt länge och hanen kanske bara inte har kommit till ro ännu i det nya boendet. Om de är som palettciklider brukar vara i allmänhet lär de med allra största sannolikhet leka 🙂

Sebastian0403
10/27/20, 4:37 PM
#2

#1: tack! Jo dom kanske behöver lite mer tid, hanen verkar ha tagit en grotta som ingen annan verkar få komma nära, roligt att en sån ”liten” fisk kan ha så mycket ilska i sig😅

Draken
10/28/20, 10:06 AM
#3

Hur stort akvarium har du ?

Palettciklider kan bli riktigt aggressiva under lek och yngelvård. De kan även ge sig på varandra.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sebastian0403
10/28/20, 10:36 AM
#4

#3: akvariet är runt 300 liter och just nu går dom med 10 neontetror och 3 Scalare, det är tättplanterat och har cirka 4-6 olika grottor :)

Sebastian0403
10/28/20, 10:41 AM
#5

#3: honan har även en rosa mage, men ibland så blir hon nästan helt svart så det ända man kan se är det rosa och gula på henne (det gula står verkligen ut, och sedan så är hon nästan helt kolsvart. Vad kan detta bero på? :)

Sebastian0403
10/29/20, 10:51 AM
#6

Vaknade idag och honan och även en Scalare ligger död utanför hanens grotta.. blir att lämna tillbaka honom och byta mot electric blue acara istället, alla värden ser bra ut på dropptest och det ger mig anledningen till att tro att de var hanen, det var även utanför hand grotta som han tidigare har skyddat mot alla, antar att dom kom lite för nära :(

Annons:
5ara
10/29/20, 12:23 PM
#7

Hur stort är akvariet och vilka invånare finns där i? Även EBA kan vara aggressiva och i många fall har det gått illa för scalarer som gått i samma akvarium.

Sebastian0403
10/29/20, 3:33 PM
#8

#7: det är runt 300 liter och är invånat av 3 svalare 3-4cm och 10 neontetror :)

Draken
10/30/20, 12:49 PM
#9

Paleter tenderar att kunna ta över stora delar av akvariumet, även större akvarium.

300 liter är dock ganska bra storlek,men när det gäller Palettciklider så kan man aldrig veta säkert.

EBA är jättefina men ,som skrivet här ovan, så kan även de bli aggressiva. Dock har de lugnare temperamente än Palettcikliden .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sebastian0403
10/30/20, 1:32 PM
#10

#9: eba’n är fortfarande väldigt liten och de ända den gjort hittills är ätit en neontetra😮, om den bli aggressivare eller börjar ge sig på andra fiskar så får jag omplacera den :)

Draken
10/30/20, 1:52 PM
#11

EBA i likhet med de flesta andra ciklider är köttätare, de äter mindre fiskar. Vill du ha neontetror eller andra små tetror, så skall du inte ha mellanstora till stora ciklider.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: