Annons:
Läst 258 ggr
F
10/7/20, 8:33 PM

Nybörjare, 220L akvarium

Hej, jag har haft mitt akvarium i 2 veckor - de som gav det till mig har haft det väldigt länge.
Innvånarna i akvariet är 2x Malar (Ancistrus), 2x Pakistanbotia, 7x Neontetra, 1x Barb, 3x Kampfisk (1 hane, 2 honor).

Efter att jag fick akvariet har jag läst en hel del, och har förstått att kampfiskarna kanske inte ska passa in - men de verkar trivas väldigt bra! Hanen kommer väldigt bra överens med honorna och de övriga fiskarna!

Just nu verkar alla fiskar må bra bortsett från den mindre malen, den verkar bli lite utmobbad av den större.

Givet att det är ett förhållandevis stort akvarie skulle jag vilja utöka populationen, men frågan är vilka fiskar som kan fungera med den befintliga uppsättningen. Jag har funderat på att addera ett gäng fembandsbarber, att bara ha en barb som jag har just nu är väl inte ultimat? Tänker att den befintliga barben skulle vilja ha lite nya vänner.

Någon som har några rekommendationer? Är väldigt tacksam över alla tips jag kan få.

Annons:
5ara
10/8/20, 9:37 AM
#1

Grattis till ditt nya akvarium! Så roligt 😀

Hmmm… kampfiskhanen i sambandet gör det hela mer komplicerat. Jag har väldigt svårt att tro att han inte skulle stressas av ytterligare fler fiskar i karet. Jag kan tänka mig att anledningen till att det funkar så pass bra i nuläget är just att det är relativt få fiskar i karet. Personligen skulle jag omplacera kampfiskarna och sen öka på med de fiskarna jag vill ha.

Draken
10/8/20, 1:21 PM
#2

Grattis och välkommen in i akvarieträsket 😃

Håller med vad som skrivs här ovan. Kampfiskhanen passar inte in, honorna är inga problem alls.

Både Pakistanbotian, Neontetrorna och Fembandsbarben är stimfiskar.

De erfarenhet jag har av barber är att de är väldigt duktiga på att tugga fenor, så jag blir fundersam hur kampfisken ser ut i fenorna ?

Att den ena malen mobbar den andra kanske beror på att de är av samma kön ? Både honor och hanar av Ancistrus kan mycket väl mobba en annan individ av samma kön.Hannarna är dock värst.

Fundera på vilka stimfiskar ni vill ha kvar till en början, och utöka den populationen. Kan bli lite mycket med 2 stim. (Botiorna ej inräknade då de lever på botten). Har ni 2 stim blir det ganska begränsat om ni vill ha några andra fiskar i karet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

F
10/8/20, 9:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tack för välkomnandet och tack för alla tips!

Gällande kampfiskarna så har jag förstått det efter att ha läst på. Jag tycker inte att jag ser några större "fel" på fenorna. Den har samma färg nu som för 2 veckor sen och ser inte att något skulle vara bitet, inget tydligt för mig iaf. Lägger till en bild på honom, kanske inte den bästa bilden men hoppas ni kan se.

Är det enkelt att avgöra kön på Ancistrus? Bör jag ta bort ena om de är av samma kön?

Tror ni att Amanoräkor skulle fungera? Eller skulle det vara onödigt att riskera något om det nu fungerar bra kanske ..

Nephi
10/8/20, 10:03 PM
#4

Risken med amano är att någon av kampfiskarna skulle tycka att det är ett bra mellanmål.

Går inte Ancistrus ihop så skulle jag separerat dem oavsett kön, onödigt med revirkamper och spänningar i akvariet känner jag. Det skulle kanske kunna gå att försöka möblera om och se om det löser något men frågan är om det kan
stressa övriga fiskar istället


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
10/9/20, 7:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#3: Fenorna ser faktiskt bra ut på honom :)

Ancistrus är den mal som är absolut lättast att se kön på. Hanarna får "skägg" runt munnen och uppepå nosryggen (se bild på min hane)

Precis som skrivs här ovan, så bör du separera dem om de inte går ihop, och definitivt separation om de är av samma kön. Tänkte mest på att det kan vara bra att veta vilket kön de har. Vill du ha yngel så spar honan. Det är svårare, av någon anledning, att få tag på honor, åtminstone här uppe, men det kan ju vara annorlunda där du bor.

Kampfiskarna kan nog se räkor, även större modeller, som mat.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

F
10/11/20, 2:02 PM
#6

#5: Tack för att du delade bilden! Det är 2st honor jag har, så kommer behöva flytta på en utav dem.

Bör jag flytta på den som är aggressiv mot den andra? Eller spelar det mindre roll, huvudsaken kanske är att de får bo separat?

Annons:
5ara
10/11/20, 3:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag har ju svårt att tro att två ancistrushonor inte skulle kunna samsas i 220 liter. Att en av dom är åt det dominanta hållet är helt naturligt men ett direkt problem tycker jag inte att det blir förrän det är dåligt med gömställen som rötter och liknande.

I mitt kar med just två honor har de varsin stor rot som de bor på. En i vardera ände av karet. Visst; om de vill ha just samma matbit blir det den mer dominanta honan som blir vinnaren men i övrigt är det lugnt.

Hur mycket rötter och bra gömställen har du i karet?

Bifogar en bild på mitt kar och har ringat in de två aktuella rötterna. Den dominanta honan bor till vänster och den andra på roten till höger.

Draken
10/14/20, 12:09 PM
#8

Är det två honor, så borde det gå bättre med samspelet. Men om det inte gör det, så prova, som skrivs här ovan, att ge dem fler gömställen och/eller grottor eller rötter en bit ifrån varandra.

Fortsätter de att bråka så får du nog skilja på dem.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: