Rovfisks akvarievärld #13
Ja då var det dags att starta en ny tråd då. Nu har man gått från rena rama övervuxna djungeln i akvariumet, till klippbiotop.
Så nu vill jag välkomna Malawiciklider i mitt lilla träsk 🙂
Min gamla tråd hittar ni här :
Här hittar ni också projekttråden under ombyggnationen :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Ska bli spännande att fortsätta resan med de nya invånarna!
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1 Jo det kommer fyllas på eftersom. Måste bara fundera på vilka mer jag vill ha.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Rödzebrahanen var ju något otroligt snygg! Visserligen är jag svag för blåa fiskar, men ändå… 😍
Sätter såklart en fena här som vanligt!
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
#11 Jo hanarna blir riktigt snygga i olika blå nyanser.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#11 Det är tydligen inte en rödzebrahanne, det är tydligen en Metriaclima bright blue ;)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
haha, där ser man vad en ny miljö kan göra. Näbbciklidhonan tuggar 😂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#17 Nya boendet verkar passa dom förträffligt! Åh, vad kul!

Häftigt!
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Ja blev alldeles paff när jag såg henne, hon har en liten påse under hakan 😍 har ju bara haft dem i 3 dagar ;)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Skojigt med nya fiskar 🙂

😍#27 Är min favvo, helt klart! SÅ SNYGG! Ser fram emot att få se den färga ut mer i akvariet sen.
#28 Jo det fylls på sakta men säkert :)
#29 Hinderin är riktigt snygg :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Oj oj, jag skulle nog ha kommit upp ser jag 😂 kul med lite nytt i karet!
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪
Jo det blev mycket snyggt. Han hade otroligt mycket i butiken :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Oj, oj, oj! Vilka vackra fiskar! Har du någon special-kontakt eller finns det så fina i butiken hos dig?
Dessa finns i butiken i Hudiksvall, 8 mil hemifrån. Han tar inte Malawi från Imazo, utan han har andra leverantörer :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Hur går det för dig och nya invånarna, Rovfisk?
Det går alldeles utmärkt. 1 dödsfall, en hona. 3 andra honor tuggar och de har grävt egna grottor i sanden under stenarna ;) Mina dör tydligen inte 😂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Vad gör de när de tuggar? Kan man få se bild på dessa grottor 🐠

#36 Härligt att de verkar trivas så bra! Det kanske kommer kika fram små yngel i stenrösena så småningom då. #37 Den sortens fiskar som Rovfisk har är munruvare och man säger att dom tuggar när de har rom/yngel i munnen.
Aha vad kul :) lycka till, fortsätt uppdatera!
#37 Jag kan knäppa kort på grottsystemet när det tänds. Vad jag menade med att de har "byggt egna grottor" är att de har undergrävt sanden, så grottorna jag har byggt upp ligger nu huller om buller, och det har bildats nya grottor istället ;)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Nu har jag lekt med systemkameran och knäppt bilder på både fiskar och andra djur :) Skall sätta mig och sortera bilder nu. Tror det blev över 300 kort 😊 Så det kommer ta sin tid att gå igenom allt. Så tror inte det blir några bilder ikväll. Fast man vet inte, är fyllechaffis ikväll, och jag vette fåglarna när de tänker göra kväll 🤪
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#41 Ser fram emot bilderna!
Alla bilder är sorterade. Det var 279 bilder, ca 50 är kvar ;)
Det kommer ut under dagen :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Vilket ögongodis du bjuder på! Tackar! Haha! Det var inte dåligt vad de jobbat på att inreda karet på egen hand!

Malawi är jättefina men som jag sagt förut. Lite för ilskna för mej. Man förstår varför de är så populära när man ser färgprakten 👍
De är otroligt vackra, men de är ju inga lugna fiskar, det är full fart hela dagen ;) J
En av nackdelarna är ju också detta att de bygger om akvariumet själv ;)
De kan nog också blir ganska ilskna också. Har en Goldenhane som är riktigt ilsken.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Så vackert!
Tack :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Hej det va ett tag sen ! Du har så fint !
Pokemon hundar och konst
Tack så mycket, och välkommen tillbaka :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Blir vattenbyte idag. Skulle ha gjorts i Fredags egentligen, men hade ingen ork alls när jag kom hem från jobbet. Men idag blir det :) Ska se om jag kan knäppa lite bilder på fiskarna när jag ändå är igång 😃
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Blev inte så mycket med de utlovade bilderna här inte 😊
Har fått lite algblomning nu, så det dröjer lite längre med bilder. Fick en nitritspik i karet, så jag förlorade några av fiskarna, men nu verkar det ha gått till sig.
De 3 sista mätningarna har Nitrit legat på noll, men det har varit några större vattenbyten under tiden ;) Tror det är därför jag har fått algblomning också, eftersom värdena inte har hunnit stabiliseras riktigt pga flera stora vattenbyten.
Fiskarna är också ganska tunna, eftersom jag inte har matat på nästan 2 veckor . Har inte vågat pga av nitriten, vätskan på provet har varit illröd 😮
Nu har jag börjat mata sedan igår, så de får lite mat ett par ggr om dagen. Skall göra vattenbyte på Fredag, men då blir det bara att tömma ca. 30-40% och fylla på med samma mängd.
Ska se om jag kan ta lite bilder på fiskarna när de har ätit upp sig lite :) Då hinner jag kanske få tillbaka min mobil från verkstan också, har bättre kamera i den än systemkameran 😎
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Skall starta upp ett hörnakvarium efter den 12 Juni. Men har börjat planera redan nu.
Ska ha sand, självklart, och Corydoras så långt har jag bestämt. Skall ha ett stim av något snyggt, vet inte vilket än.
Funderar och kollar runt lite vad som finns :) Blir växt och Sällskapsakvarium ;)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Nu vill vi se bilder även när det blir tokigt. Att kar kollapsar händer oss alla och det är bra att visa hur det ser ut när det inte är som det ska med. Kolla bara i mina trådar 😃
Men det ser ju hemskt ut ju 😊
Men jag kan väl knäppa nån bild 😎 Ska se om jag kan låna åt mig makens telefon bara :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Fick låna telefonen så jag kunde knäppa lite bilder.
MEN som mitt akvarium ser ut på bilderna är inte önskvärt att det ser ut . Jag har kraftig algblomning på rutor och inredning, detta är pga att jag har gjort flera stora vattenbyten senaste veckorna pga Nitrit, så akvariumet har inte hunnit stabiliseras mellan gångerna ;) Nu är Nitriten på 0 , precis som det skall vara ;)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Firefish OB. Hane
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Lite bilder på hur det ser ut just nu. men som ni ser, fiskarna är lite tunna och det är massor med alger på både rutor och inredning 😊
På fredag skall jag göra vattenbyte, och då skall jag även skrapa alger på rutorna :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Fortfarande fina fiskar 👍

Blir så glad över att se dina bilder! Känns skönt att veta att det inte bara är jag som haft lite algproblem 👍 och fiskarna är ju ändå fina (jag är lite extra svag för blå fiskar).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Fina fiskar och härliga bilder! 😀 Även jag gillar blåa fiskar 😀

Så vackra fiskar!!! Vad skönt att nitritproblemet verkar ha ordnat upp sig och vad bra att du märkte det så snabbt att det inte hann bli fler dödsfall!
#84 Tack. Tycker ändå att de är lite tunna, men färgen har de börjat få tillbaka efter att ha varit ganska gråbleka ett ta :)
#85 Ja man vill ju inte visa upp när det ser ut som det gör i mitt just nu ;)
#85 och #86 många Malawi är blåa i olika nyanser. Jag gillar också de blåa lite extra.
#87 Jo jag upptäckte det ganska snabbt när fiskarna började tappa färgen och stå uppe vid ytan och flämta. Vätskan i dropptestet var illrött när jag gjorde testet. Tror jag har förlorat 5 eller 6 fiskar allt som allt
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Blev inget vattenbyte igår, utan det blir idag istället :) Skulle ha jobbat kvällen idag, men jag gick dubbelpass i Torsdags, så jag blev ledig idag istället :)
Har fått massa sten från Gotland, skall koka dem idag och bygga om lite i karet. Bryta lite revir och bygga upp lite fler grottor :)
Så här ser karet ut just nu 🙂 :
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Allt skall kokas nu idag och om det hinner bli klart så gör jag iordning ikväll :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Det är kul att hålla på när man gör lite större omändringar. Om det sen blir som man har tänkt sig så är det jättekul 😉
Ja det är jätteroligt att göra om lite då och då. Som nu när jag har fått tag på alla dessa jättefina kalkstenar, alldeles gratis, då vill man försöka att göra något snyggt med dem :)
Och med tanke på vilka fiskar jag har, så lär de knappast bli ledsen över mer kalk i vattnet 😃
Har börjat tömma nu, och stenarna ligger på kokning.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Det blev klart till slut. Det tog sina timmar ;)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Kommer bättre bilder när det har klarnat upp :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Jag är faktiskt sugen på att ha en "all male tank" alltså att jag ara har hannar i karet. Då slipper jag revirstrider och stressade fiskar. Det blir en annan harmoni i karet.
Ska fundera lite på det :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Haha jag ser knappt vad det föreställer på de små bilderna. 😃
Akvariumet före och efter ;) Kan lägga ut större bilder när jag kommer hem :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Jag kan inte lägga upp bilder alls för tillfället. Varken i pm eller i trådarna. Lite tråkigt.
kan vara problem idag då, för igår kväll var det inga problem. Ska kolla när jag kommer hem från jobbet, tänkte iaf ta nya kort på karet efter vattenbyte. Det borde ha klarnat nu, så jag lägger upp nya bilder :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Om du läser på supporten så är det problem med foton. Jag har inte kunnat lägga upp några på länge.
Ok. Jag har inte haft några problem, men skall kolla supporten :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Ser ut som ett paradis för Malawis! Jättefint! Fiskarna är fantastiskt vackra, som vanligt 🙂
Inlägget är borttaget
112 Tack. Jo de verkar nöjda nu när det blev lite omändringar, tänkte lägga upp en filmsnutt, men den tilfälliga telefonen jag använder klarar inte av det . Ska försöka lägga upp med systemkameran.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Det blev ju bra. Hur många kilo sten har du där nu?
#117 OJ jadu, det vet jag inte, men skulle tippa på kring 30 kg alla gånger.
Fick äntligen till en filmsnutt på karet. :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
"Bright blue Zebra ( Metriaclima callainos, Nkata bay )
[
###
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Låser nu denna tråd. Har gjort en ny den finns här :)
https://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5edb5d3dce12c46d76000e92-rovfisks-zoologiska
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI