Annons:
Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 728 ggr
Catlady91
3/17/20, 6:28 PM

Montera btn på filterbox med akvarium igång

Det blev lite panik när mitt 400l akvarium skulle startas upp, så glömde bort att jag skulle sätta dit btn på filterboxen. Jag ör så sjukt nöjd med karet, förutom den där jäkla svarta lådan.. Har funderat på om jag ska byta till ytterfilter, men har löst mig till att det blir svårt att få bort den då den är fastlimmad. 

Jag kan tyvärr inte stänga karet i ett dygn, för jag har ingen plats för fiskarna. Plus att jag har en katt som är otroligt nyfiken och gröna vill hälsa på fiskarna(lite hårdhänt)

Min fundering är därför, kan man montera btn i ett akvarium som är igång? Alltså med vatten i? Har sett att det finns lim som man kan limma under vatten, funkar det?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Cecilia.S
3/17/20, 7:03 PM
#1

Hmm… Klurig fråga det där. Vanligtvis brukar man silikona BTN-bakgrunderna så att de sitter riktigt bra, men allt behöver vara riktigt torrt för att det ska fungera. Dessutom tar det lång tid att torka. Lim brukar ofta fungera bra i akvarium men däremot är jag osäker på om stora mängder verkligen är hälsosamt för fiskarna och bakteriefloran där i… I annat fall går det såklart att försöka få fast BTN-bakgrunden ändå, med hjälp av stenar för att trycka den på plats, men det känns inte särskilt stabilt.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
3/17/20, 7:20 PM
#2

Jag tror inte det är en bra idé att försöka få fast den med karet fyllt. Har för mej det ska vara torrt och rent för att det ska fästa och sitta bra.

5ara
3/17/20, 7:32 PM
#3

Läste om någon som satte dit sin BTN med sugproppar men på filtermodulen har jag svårt att tro att det går eftersom den inte har en helt slät yta… Kan ju vara värt att kolla upp de undervattenslim som finns. Både Münster och Juwel har det vet jag men det finns säkert fler.

Catlady91
3/17/20, 7:51 PM
#4

Om jag måste montera när det är torrt, hur länge måste det stå tomt när jag satt dit modulen? Klarar fiskarna sig så pass länge?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
3/17/20, 8:25 PM
#5

Om du inte lägger så tjockt med silikon kan det kanske räcka med något eller ett par dygn. Finns väl ingen enskild riktlinje direkt för det beror på hur mycket man lägger på, men när det slutat lukta ska det vara säkert att fylla med vatten och låta fiskar flytta in. Om man gör ett helt kar med lite tjockare fogar kan det ta fyra, fem dygn.

5ara
3/17/20, 8:32 PM
#6

För övrigt har jag läst att filtermodulen inte är särskilt svår att få bort. Det är bara att skära loss den och det går att göra utan att tömma karet. I min systers skar jag loss den till hälften för att försöka rädda yngel som simmat in där bakom. Det var inte svårt och jag hade bara en kökskniv…

Annons:
Catlady91
3/17/20, 8:58 PM
#7

Menar du filterboxen ska tas bort? Jag förstår inte alls, är lite trög 😂

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
3/17/20, 10:14 PM
#8

Ja, precis! Jag är tyvärr lite expert på att formulera mig krångligt men du förstod ändå 🙂 Det är bara att skära loss den från glaset.

5ara
3/17/20, 10:15 PM
#9

Ifall du nu skulle vilja byta till ytterfilter det vill säga. Tyvärr har du väl problemet med att det blir en bit glas utan BTN där den har suttit om du väljer att skära bort den…

Cecilia.S
3/18/20, 7:42 AM
#10

Silikon tar ett par dygn på sig för att härda ordentligt. När vi silikonade en BTN-bakgrund på 240 litern använde vi JBL:s akvariumsilikon med 24 timmars härdningstid. Vi lät det dock härda ett dygn extra för att vara på den säkra sidan.

Tänk dock på att det är super-duper-viktigt att akvariet är helt torrt och skinande rent innan du börjar arbeta med silikonen. Annars kommer det inte fästa lika bra, vilket förstör alltihopa. Bäst är om du låter akvariet stå tomt på vatten i ett dygn så att det kan torka och tvättas dagen innan du börjar silikona.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
3/18/20, 10:51 AM
#11

Om man kan limma under vatten vågar jag inte svara på, men filterboxen är lätt att skära loss från glaset. Jag har tagit loss boxen från mitt hörnakvarium utan problem, använde rakbladskniv.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
3/18/20, 10:54 AM
#12

#9 jag har ingen btn i övriga karet. Skulle ha det, men det blev som sagt lite brått med att starta detta. Det var jag som stressade egentligen. Så jag har en plansch på baksidan. Jag vill bara dölja pumpen, för den stör mig något så grönjävligt! Det räcker att jag ser den från soffan, då den är fastlimmad där.. Att ta bort den vet jag inte om jag vågar, är rädd att förstöra hela karet.. Finns det andra sätt att sätta fast det?

#10 hur länge klarar fiskarna sig i en balja då? Med pump, såklart. Ska byta fiskar med Rovfisk på lördag, så ska köpa en murbruksbalja på ca 40l att ha fiskarna i fredag - lördag, så jag kan förbereda akvariet till de nya fiskarna kommer. Hur länge skulle de klara sig i en sån balja med pump, och dagligt vattenbyte?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
3/18/20, 11:03 AM
#13

#12 Aha, ja då blir det ju inte konstigt om du skär loss den och när jag lossade på den i min systers kar var det inte särskilt svårt. Det sitter bara med fem eller sex ganska små silikon-duttar. Har du kollat upp undervattenslimmen som finns?

Annons:
Draken
3/18/20, 11:38 AM
#14

#12 Se till att de har pump med bra rörelse på ytan för syre, och byt vatten dagligen.

Jag kommer flytta mina fiskar till en större balja, så de får gå där tills de skall flytta

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
3/18/20, 1:12 PM
#15

#13 Det sitter inte stenhårt? Det ska ju limma dit också igen, och det var inte så lätt. Fick hjälp av pappa, och han kommer inte vilja hjälpa mig igen. Hur funkar det med metall i kar? Funderar på om jag ska limma fast nå tyngder längst ner på btn så det inte flyter upp, och nå krokar upptill så det inte tippar?

#14 jag kommer sätta i pump samt värmare i baljan, så de kommer ha det bra 🙂 Kommer även ha dina fiskar där en stund, medan jag inreder karet. Problemet är väl att hitta ett sätt så Mysan inte kommer på att hon ska leka med dom eller så.. Nu är de inte så lättstressade, men är de i balja så är de ju redan stressade så vill inte göra de ännu mer stressade.. Har inget lock till baljan.. Jag tänkte på plastfolie över, och sedan en filt.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
3/18/20, 1:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Såhär ser filterboxen ut. Nån som har tips på hur man kan gömma den?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
3/18/20, 2:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Om det inte ska gå malawi i karet längre kan du ha lite högre växter som döljer den. I ett av mina kar har jag löst det så här. Visst, den syns så klart men inte så mycket att jag stör mig.

5ara
3/18/20, 2:12 PM
#18

Förresten; menar du att det är ni själva som limmat dit den från början i karet? När jag pratar om bara några silikon-duttar menar jag hur den sitter fast original. Då är den lätt att få bort. Att ta loss den är nog bara en bra idé ifall du vill byta till ytterfilter. I övriga fall krånglar det nog snarare bara till det hela…

Catlady91
3/18/20, 2:19 PM
#19

Nej, jag köpte detta av är bekant. Akvariet köpte jag via facebook, utan filter. Så jag och pappa limmade fast denna filterbox, därför vill jag inte ta bort den helst. Är rädd att skada karet..

Vad rekommenderar du för växter? Den stora du har som ser ut som sallad gillade jag 🙂

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
3/18/20, 2:34 PM
#20

Jaha, då först jag att du drar dig för att ta loss den igen! Hur ni valde att fästa den har jag ju ingen aning om förstås… ”Salladen” heter Nymphoides Hydrophylla ’Taiwan’. Finns bara att köpa som invitro-planta tror jag men den växer till sig ganska snabbt.

Annons:
Maleficum
3/18/20, 3:20 PM
#21

Juwel har ju specialanpassade filterhöljen för dem där filtren. Vet dock inte om man kan montera dem medan akvariet är igång eller om man måste tömma det först.

Annars kanske det går att fästa nåt form av nät på den där mossa kan växa så det blir som en mossvägg (mossa är ju rätt bra på att fästa på alla möjliga underlag också så de kanske till och med fäster direkt på filtret). Eller ha en vägg av småbladig anubias.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Catlady91
3/18/20, 3:49 PM
#22

#20 Vi fäste med vanligt akvariumsilikon

#21 Jo, det är sådant jag funderade på att köpa. Men vet inte hur jag ska fästa nu när akvariet är igång. Men det där med nät och mossa lät intressant. Den är ju i sanden, ca 1dm ner. Så sanden bör ju hjälpa till att hålla den på plats, så jag kanske inte behöver limma? Och skruva fast nå krokar eller så, som håller den på plats upptill?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Maleficum
3/18/20, 4:07 PM
#23

#22 Har man ett lite fastare nät kanske man till och med kan använda sugproppar att fästa det med?

Efter en snabbsökning hitta jag en variant på youtube och en text tutorial http://aquascape-aquarium.blogspot.com/2011/03/how-to-grow-aquatic-moss-wall.html

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Catlady91
3/18/20, 4:19 PM
#24

Det där verkar helt klart intressant. Frågan är bara vad för mossa man ska ta.. Vore bra med en mossa som kan hjälpa till att skydda eventuella yngel, men som växer på bredden. Sen är frågan om jag måste täcka allt nät eller om jag kan köpa lite i taget..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Maleficum
3/18/20, 4:31 PM
#25

Hitta nåt engelskt forum där de pratade om att Taiwan mossa eller Christmas mossa var dem bästa för vägg.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Catlady91
3/18/20, 4:35 PM
#26

Jag gillar det jag ser! Tack för tipset! Gud, det där blir ju snyggare och naturligare än btn! Frågan är bara vad för mossa och nät man ska köra. Och om man ska använda enbart mossa, eller om man ska lägga in lite anubias, javaormbunka m.m 🤔

Du gav mig verkligen något att tänka på, Maleficum! Tack så hemskt mycket för tipset!

Om någon har förslag på vad för nät man kan använda, kom gärna med tips! Vore bra med något mjukt, som jag kan forma kanske? Jag kommer självklart göra en tråd om detta när jag påbörjat projektet 🙂

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
3/18/20, 4:53 PM
#27

Ett grillnät! Det borde ju funka? 🙂

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Catlady91
3/18/20, 5:09 PM
#28

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Maleficum
3/18/20, 5:30 PM
#29

#26 Har själv haft funderingar på att göra mossvägg.

Gjorde ett enkelt försök (med nät tyg) i mitt lilla akvarium vid ett tillfälle (men var för mjukt nät och gjorde det slarvigt så det satt inge bra så hade några fiskar som simma in bakom och inte hitta ut), hade även några javaormbunkar som växte bland mossan.

Hade en variant av "mossvägg" när jag hade kruka i ena akvariet med vanliga krukväxter i. Täckte krukorna riktigt bra. (Hitta en bild i ett tidigare inlägg).

Har äntligen fått en del mossa att börja fästa och växa på min BTN bakgrund i stora hallakvariet (har även lite anubias och javaomrbunke som växer på den).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
3/18/20, 5:56 PM
#30

Oj vad spännande. Hoppas du får till en mossvägg, skulle bli så himla snyggt 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
3/18/20, 6:06 PM
#31

Jag ska göra vad jag kan, och håller er uppdaterade 🙂 Ska involvera min pappa lite också. Han gillar sådana här saker, när man måste tänka till lite 😂 Han blev väldigt nyfiken när jag berättade om min idé. Han är mitt bollplank när det gäller saker att skapa eller göra, men han är osäker när jag pratar akvarium för han kan ingenting om akvarium. Jag brukar säga att jag vill ha något som inte är giftigt för oss eller kan bli giftigt för oss, då brukar han ha bra idéer 🙂

Detta är dock ett projekt som får vänta tills ekonomin blivit bättre. Kanske köper lite nu och lite senare, men jag kommer skapa en tråd när jag börjar och visa er sten för steg! Jag har redan en javaormbunke att fästa där, samt en ganska stor mossa "spiky" att använda mig av 🙂

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
3/18/20, 7:08 PM
#32

Ska man köra på mossa, eller ska man köra på Hemianthus callitrichoides? Det var också en fin växt, men frågan är vad som blir snyggast.. 🤔

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Maleficum
3/18/20, 7:18 PM
#33

Själv hade jag nog kört på den som är enklast att sköta och har minst krav. Men så är jag ju lite lat och gillar när sakerna sköter sig själva 😉

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Catlady91
3/18/20, 7:35 PM
#34

#33 det är du inte ensam om 😉 Detta projekt får som sagt vänta tills jag har tiden och orken, och pengarna till det. Fram till dess får nog pumpen synas, och jag ska försöka dölja den med så mycket växter eller rötter jag kan..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
5ara
3/18/20, 8:25 PM
#35

Kul med en moss-vägg! Vore spännande att följa! Hoppas du hittar bra material och toppen att du kommit på hur du eventuellt vill att det ska se ut!

Cecilia.S
3/19/20, 9:11 AM
#36

Låter som en riktigt bra idé! Spännande!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
3/19/20, 11:07 AM
#37

#34 Jätte Vallisineria döljer bra om du får den att växa riktigt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
3/19/20, 12:20 PM
#38

#37 problemet är att inga växter fått växa i detta kar. Vet inte om sanden är för tät, eller om jag ska skylla enbart på mina Malawi.. Kör på sand från biltema

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Cecilia.S
3/19/20, 1:17 PM
#39

Det är nog både malawi och vattenvärden som kan ställa till det

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
3/19/20, 1:20 PM
#40

Sandsnäckor som bökar runt är också bra för växterna så det inte blir för kompakt. Tillsätter du någon gödning?

Catlady91
3/19/20, 2:17 PM
#41

Ingen gödning. Är lite rädd att gå alger

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
5ara
3/19/20, 4:23 PM
#42

#41 Jag hade ingen gödning i början i mitt första akvarium och skillnaden blev väldigt stor när jag började med det. Viktigast är att inte överdosera. Till exempel inte köra på med fulldos innan växterna kommit igång.

Catlady91
3/19/20, 5:13 PM
#43

#42 hmm, får nog kolla på det nu när det blir växter i karet. Vad använder du för gödning?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
3/19/20, 5:44 PM
#44

#43 Jag kör på PMDD, men nästan bara mikrogödning och kaliumsulfat. Tycker växterna växer tillräckligt utan nitratet och fosfatet som även ingår i PMDD egentligen. Annars kan du ju prova Easylife Profito som både Lillyrod och Rovfisk är nöjda med.

Cecilia.S
3/20/20, 8:36 AM
#45

#41 Det är faktiskt tvärt om! Utan växtnäring får inte växterna de näringsämnen som de behöver för att växa. Vissa ämnen finns redan i vattnet men i en väldigt låg grad som är långt ifrån tillräcklig för att växterna ska trivas. Fotosyntesen behöver stödjas och växterna behöver få tag i de byggstenar som krävs för att de ska kunna växa. Utan växtnäring blir de alltså hämmade vilket leder till att algerna tar upp de näringsämnena som redan finns i vattnet istället!

Sedan finns det specialfall där akvariet är uppbyggt med jordbotten eller liknande scenarion; där växterna får näring ändå och karet cyklar sig naturligt.

Det här är ett ämne som du kan läsa på hur mycket som helst inom - du kan lära dig allt om de olika gödningarna Micro och Macro, men kort sagt är Macro den mest kritiska (ger bland annat kol som är en viktig byggsten). Jag tycker det är intressant… 😊

Kort sagt: Var inte rädd för att använda växtnäring. Jag rekommenderar EasyLife Profito!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Catlady91
3/20/20, 10:33 AM
#46

#45 så min oro är obefogad?! Inte helt omöjligt, då jag oroar mig mycket i onödan 😋 jag får nog ta och kolla upp det här. Men kan det vara så att min sand är för tät? Kör Biltemas sand

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Cecilia.S
3/20/20, 10:48 AM
#47

Om du försöker trycka ner handen i sanden och lyfta den lite överallt i akvariet, så fluffar du upp den. Det brukar jag göra ibland 😃 Jag har en billig sand från hornbach men den funkar toppenbra, tror detsamma gäller biltemas.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Catlady91
3/20/20, 11:11 AM
#48

Jag funderade på att köpa lite krossad lavasten senare, eller soil, och lägga där jag har växter planterade. Men det kanske funkar med sand och växtnäring? Rovfisk får nog visa mig imorgon vad som är bäst, då vi ska träffas på Arken zoo 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Catlady91
3/20/20, 11:31 AM
#49

En annan fråga, som egentligen är helt OT om man ser till inläggets rubrik.

Kan jag flytta över de fiskar jag ska ha kvar till mitt 63l, och låta de gå där över natten? Det är en regnbågshaj, två ancistrusar där största är 10cm och en panda Garra. Jag har en sprillans ny pump, kvar i kartong, som jag kan sätta i en hink som de kan gå i annars, men jag tänkte försöka undvika det då det inte går att öppna till filtermaterialet på den pumpen. Eller, det går men det är ett helvete..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
3/20/20, 1:33 PM
#50

#49 Det är inga problem att flytta dem tillfälligt till 63 liter.

Mina två vuxna öronålar kommer få bo i 100 liter några dagar ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: