Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 457 ggr
5ara
2020-03-13 14:12

Scalarer tillsammans med mosaik-/pärlgurami

Nu när det inte är så många yngel kvar här hemma har jag börjat fundera lite på vad jag ska hitta på när samtliga hittat nya hem. Just den här funderingen gäller karet på 240 liter. Jag har ett par scalarer som bor hos min syster för tillfället som ska få flytta hem hit sen igen när jag har plats. Utöver dessa är det ett gäng Corydoras cw009 och två Ancistrus. Jag tycker guramis är trevliga fiskar om det går att hitta några som inte är lika benägna att jaga andra som min numera omplacerade Blå gurami var. Mitt intryck är att pärl-/mosaikgurami oftast är något mildare till sitt temperament. Har jag förstått det hela rätt och skulle de kunna funka med scalarerna? Gällande mina vattenvärden ligger pH stadigt på 7,5 och tempen på 24 grader.

Annons:
PeG
2020-03-13 14:44
#1

jag vet personer som har den kombinationen. Själv har jag aldrig haft guramis men scalarer vid flera tillfällen och som andra ciklider så är de individer med väldigt olika inställning till både sitt eget och anda fiskars liv så man kan alltid ha otur.

5ara
2020-03-13 14:53
#2

Ja, scalarerna är jag ändå ganska bekant med vid det här laget och det är verkligen sant att de har sina personligheter. De två som det handlar om i just det här fallet har åtminstone hittills varit lugna och lättsamma…

Draken
2020-03-13 15:22
#3

Det kan gå. jag har haft den kombinationen tidigare, det var inga problem. men du kan få tag på individer som inte är så "snälla" om du har otur.

Jag tycker du skall prova, om du har en plan B om det inte skulle fungera.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-03-13 16:13
#4

Tack för eran input!!! Men då känns det som att det kan vara värt att behålla den idén då. Kul! Givetvis spelar fiskarnas personligheter in och om det inte funkar har jag svårt att tro att det inte skulle gå att lösa genom omplacering. Vid akut kris har jag ett extra kar att starta upp om det inte går att fixa genom att flytta om på något annat sätt i karen. Och den eviga frågan gällande Gurami då; hur många? Har sett alla möjliga rekommendationer och en återkommande variant som ofta verkar fungera är en hane och ett par honor. Detta har jag hittat specifikt för Mosaikgurami men det bästa är om någon här skulle ha erfarenhet kring vad som har störst sannolikhet att kunna fungera.

Draken
2020-03-14 11:00
#5

Det är väldigt mycket skriverier om just huruvida Gurami skall gå i grupp eller par.  Jag säger par på de allra flesta,  just Mosaik kan fungera i grupp, men vågar inte rekomendera det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-03-14 11:17
#6

#5 nä, jag tycker det är jättesvårt på grund av de stora meningsskiljaktigheter som finns i frågan. Har fått uppfattningen att just mosaiken verkar fungera bra i grupp. Eftersom det inte är aktuellt just nu har jag dock gott om tid på mig att leta mer information. Yngelförsäljningen är pausad på grund av att en corydoras dog för ett tag sen. Tror dock jag lägger ut annons igen nästa helg för alla verkar må bra så jag känner mig inte orolig över att det är någon sjukdom i karet, mest troligt en lite svagare individ som inte fixade miljöbytet. Föredrog ändå att behålla alla under observation för säkerhets skull. Hade tre kunder som egentligen skulle kommit helgen efter att pansarmalen dog men jag sa som det var och att jag inte vågade låta några flytta just då.

Annons:
Upp till toppen
Annons: