Annons:
Etikettövrigt
Läst 642 ggr
AlvaU
2020-03-09 16:48

Garra rufa/doktorsfisk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag läser så mycket olika om vad dessa ska ha för temperatur. På vissa sidor står det ca 30 grader och andra under 19 grader - båda sidor med förklaringen att de i naturen lever i den temperaturen och att de som säger tvärtom har fel. Så vad stämmer egentligen? :-)

Annons:
5ara
2020-03-09 17:10
#1

Det här skulle jag gärna vilja veta jag med! Har undrat samma sak när jag läst runt lite om Garra Rufa…

AlvaU
2020-03-09 20:57
#2

#1 - man blir ju lite förvirrad när man söker runt :)

Jag har förstått att de vill ha det strömt också, så om de bor i ett 180-liters, räcker det med ett 1000l/h-filter?

5ara
2020-03-09 21:56
#3

#2 Ja, minst sagt! Nu när jag läst runt lite till så verkar det som att den i det vilda finns i ganska olika miljöer så mest troligt klarar den av ett relativt brett spann av temperaturer. Överlag verkar de gilla syrerikt vatten så av den anledningen kan man ju välja att hålla det lägre än maxtemperaturen på grund av att kallt vatten är mer syrerikt än varmt. Eftersom jag inte har någon erfarenhet själv så spekulerar jag nu men jag tycker att 1000 l/timme borde räcka. Om de ville ha ordentligt strömt tänker jag det borde omnämnas oftare än vad det gör men som sagt; bara spekulation från min sida. Väldigt söt är den du har lagt upp bild på!

Draken
2020-03-09 22:54
#4

Syrerikt och strömt vatten vill de ha men, som skrivet ovan, de klarar kraftiga temperatursvängningar. Försök lägga tempen på ett medel, kanske 25-27 grader.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

AlvaU
2020-03-10 23:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#3 #4 Tack för svar! #3 Tack! Får alltid känslan av att de och mina "pandor" ser ut på mig lika mycket som jag ser in på dem :-)

Upp till toppen
Annons: