Etikettcentralamerikanska-ciklider
Läst 1357 ggr
Ingensärskild
2019-09-24, 21:24

Dela på zebraciklidpar

Hejsan! Ska sälja min zebraciklidhane för att slippa få yngel men vill gärna behålla honan som han parat ihop sig med. Har flera andra honor utöver henne. Någon som har koll på om det är dåligt för honan eller hanen? Är det viktigt att de får hålla ihop? Tacksam för svar!

Draknästets_Reptiler
2019-09-25, 11:08

Det är inga problem att skilja på dem. Zebracikliden är ingen gruppfisk egentligen, men har du bara honomr kvar sen, så är det ingen fara.

Draknästets_Reptiler
2019-09-30, 15:36

hur  har det gått ?

Cecilia.S
2019-10-01, 16:43

Jag är också nyfiken :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

[Hox]
2019-10-02, 15:29

Ska inte finnas några problem med att dela fiskpar, då de söker nya partner om det finns

Draknästets_Reptiler
2019-10-03, 12:32

# 4 Ja så är det ju, om man inte är Scalare. Har haft flera par där den ena har dött och den andra har totalvägrat ta sig en ny partner även fast det har funnits att tillgå. De har bara blivit sura och ettriga så jag tillslut har varit tvungen att separerat dem från övriga fiskar ;)

5ara
2019-10-03, 16:24

Håller med #5 vad gäller scalarer. Har en mycket produktiv hona som jag ville skulle ta paus från sitt äggläggande så hon kunde växa till sig lite istället. Hon blev jättestressad av att jag delade på dom och och for runt i karet och stressade alla andra. Hon kanske hade lugnat sig så småningom men nu får de bo ihop så får hon väl förbli liten. Hanen tog det dock med ro så det är säkert individuellt också.

Cecilia.S
2019-10-03, 21:10

Scalare är väl ganska så starkt parbindande har jag för mig? De är lite kräsna kring vilken partner de vill ha men när de väl har funnit någon håller de oftast ihop väldigt länge. Visst är det väl så? Lite som svanar 😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
2019-10-03, 22:01

Ja, utifrån mina (dock mycket begränsade) erfarenheter tycker jag det verkar vara så. Honan fick flytta ihop med scalarer som hon bott med tidigare, inkluderande två singelkillar. De har funkat bra ihop tidigare men nu när hon var utan sin hane blev hon helt knasig och de är bara lite drygt 1,5 år så har de bestämt sig så kan de nog vara svåra att övertala. Nu handlade ju dock inte tråden om scalarer men apropå att det i regel funkar att dela på fisk-par så finns det nog även undantag.

Draknästets_Reptiler
2019-10-03, 22:03

#6 Jo, det är individuellt. Har haft en hona (hon blev 9 år) som tog sig en ny partner när hennes dog. Hon "avverkade" 4 hanar under sin livstid 😉

#7 Jo de är det. Med de allra flesta ciklider överlag, så räcker det med att sätta ihop en hanne och en hona, så kommer det förmodligen bli par till slut. Med Scalarer ska man inte tro att man kan sätta ihop en hane och en hona, och att det skall bli ett par. Har man en himla otur så kan de slå ihjäl varandra …också något jag har varit med om under alla mina år med Scalarer.

Ingensärskild
2019-10-11, 18:00

Blev att köparen tog både honan och hanen så delade aldrig på dem. Tack för svar ändå!

Draknästets_Reptiler
2019-10-12, 13:54

Vilken tur att köparen tog båda. så du slapp sära på dem :)

Upp till toppen