Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1528 ggr
Belzebubble
0

Flytta med akvarium

Har världens beslutsångest. 

Skaffade större akvarium förra året och visste att jag så småningom skulle flytta men tänkte att öh, det löser sig. 

Ja, nu är det snart dags för flytt och jag vet inte riktigt hur jag ska göra. 

Akvariet är på 240 liter med ca 20 inneboende. Flytten är på över 400 km och 6 timmars resa (sen ska man ju hinna flytta ut och in också). 

Jag är rädd att akvariet går sönder. Eller att fiskarna dör antingen under transporten eller efter att ha kommit in i då en helt nystartat akvarium efter att man har fraktat dem över landet. 

Har ni erfarenhet av att flytta akvarium? Några tips? Eller är det bara att försöka sälja allt och hoppas man kan få ett nytt begagnat för ett bra pris så småningom?

Draken
0

Vad är det för fiskar du har i karet ? Om de inte är så stora, så kan de klara sig med att du har syretabletter i påsarna/hinkarna.

Jag har fraktat fiskar i 60 mil utan problem, antigen med syrgas eller syretabletter i påsar/hinkar.

Vad gäller akvariumet så töm det helt, du behöver inte spara något vatten, men försök se till att pumparna/filtermassan ligger i blöt under hela resan, så de flesta bakterierna i filtret kanske överlever.

Lycka till :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Belzebubble
0

Det är scalarerna jag är orolig för mest. Jag har lite kontakt med djuraffären som har lovat att hjälpa mig att ”packa in” dem innan resa med påsar och lådor så att de klarar sig genom dagen. Tanken nu är att när övriga packar möbler in i lastbilen så tömmer jag akvariet. Kanske tar bort sand och växterna dagarna innan och tömmer den på vatten samma morgon. Och att när alla bär in saker flera timmar senare så sätter jag upp akvariet istället. Men då bara med kranvatten. Har läst att snällbakterierna inte överlever utan syre i vatten. Kan man ha nån typ av syretabletter i filterbehållaren eller hur funkar det?

Draken
0

jag är osäker på om det skulle fungera, men du verkar ha en bra kontakt med din butik, och de verkar, efter vad du skriver, vara kunniga på akvarium. Kolla med dem också.

En syretablett avger ju syre en viss tid, så egentligen skulle jag vilja påstå att det borde fungera med syretabletter i filterbehållaren, men jag vågar inte gå ed på det.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lillyrod
0

När jag har flyttat med akvarium och det har hänt ganska många gånger så har allt gått väldigt bra. En skadad fisk på alla flyttar och det var en stackars skalar som förmodligen slagit i huvudet och fått hjärnskakning. Han överlevde och klarade sig fint men uppförde sig inte normalt nån gång efter det. 

Det sista man packar ner är fiskarna och det första man packar upp. Eller nja lite musik brukar komma på första plats ; )

Jag har fraktat fisken i hinkar med lock, insvept i filtar om det varit på vintern. Växterna har också fått ligga i hinkarna för att inte fiskarna ska åka runt i hinken.  Allt annat har jag bara gjort rent och tagit med. 

Det blir en nystart av karet när man är framme hur man än gör så det är enklare för en själv att inte greja för mycket. Har man sanden intakt så finns det massor av goda bakterier där och de dör inte på en dag. Det har inte jag varit med om iallafall.

Pumparna har jag gjort rena och låtit åka med torra.

Akvariet sveper man också in i filtar och lägger på typ en gammal madrass så klarar det sig fint med.

Lycka till med flytten!