Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1417 ggr
Draken
9

Bevattningsförbud vs. vattenbyten

Fick ideén att skriva detta inlägg av något jag läste i en annan tråd här pöå akvariefisk.

Det är ju, som bekant, bevattningsförbud i hela landet, och må¨nga är oroliga över hur och om man kan göra vattenbyten.

Självklart måste man få göra sina vattenbyten och ta hand om sina fiskar, fiskarna och växterna är ju också levande varelser. De mår inte bra om man inte tar hand om dem och byter vatten lite då och då.

Tipset som skrevs i den andra tråden var ett jättebra tips : Mata mindrenu under värsta torkan, på så vis blir inte vattnet lika "smutsigt" lika fort, och då kan man göra vattenbytena mer sällan.

Akvarievattnet som man byter ut, kan man sen använda för att vattna krukväxterna och växterna i trädgården. Dels går inte vattnet till spillo, och dels får man extra näring till växterna på köpet :)

Så gör era vattenbyten, om än mer sällan och återanvänd akvarievattnet till växter i hemmet och trädgården. Både fiskarna och kruk och trädgårds växterna blir glada och pigga 🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Galaxy86
2

Tack. Har varit orolig över detta. När man för ta vatten. Har liksom fyllt på ofta och matat mindre. Men körde nu en vattenbyte de va så skönt.

Pokemon hundar och konst

Lillyrod
2

Vattningsförbud brukar väl gälla vattning med slang i trädgården om jag inte har alldeles fel. Vattna lite med kanna är tillåtet. 

Att man inte ska få göra vattenbyten i karen har jag inte hört men smart att dröja ut lite på det. Vi måste ju alla hjälpas åt när vår natur ger oss en extremsommar 🙂

usvead
0

Bra med ett förtydligande för alla oss som mitt i all den här otroliga värmen oroar oss för firrarna 🙂

Draken
0

#2 Det har varit lite frågor och oro kring detta om man får göra vattenbyten som vanligt. Och självklart får man det :)

#3 jo, det är flera som har oroat sig över just vattenbytena :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Galaxy86
0

Ja måste fylla på för mitt vatten dunstar bort

Pokemon hundar och konst

Draken
0

Det dunstar ganska bra i vissa av mina också.

Beroende på vilken temperatur du har i karen, så fyll på med kallvatten.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis