Hög temperatur = Alger ?
Jag har problem med alger i mitt stora akvarium, akvariumet är relativt nystartat, så det är absolut inte i balans, det är förmodligen en bidragande faktor.
Men kan även hög temperatur gynna algerna ? Har haft värmare inkopplad tills nu, inställt på 27 grader, men tempen har, av någon anledning, stigit till 29 grader. Jag stängde av värmaren så fort jag upptäckte detta.
Lite info om karet :
*630 L
* Ledbelysning. 8 ljustimmar om dygnet, inställd på timer.
*Mycket växter
*FX6 + inbyggd filter (1200 l/h)
Är det mer ni vill veta, så fråga på :)
Kortänden vid ena utblåset (inbyggd pump)
Sitter algerna fast hårt på rutan? Blir det som en fin grön filt där med? Jag undrar om du har fått in sån där mossbollsalg. Vad är det de heter nu igen? Cladophora nånting? Det du visade förut på roten och som syns nu med skulle mycket väl kunna vara den tyvärr 😕
Jag fick ju något liknande i 222an när jag köpte växter i en lokal affär. Fick slänga rubbet och det satt fortfarande kvar på rutorna när jag stängde ner karet.
Algerna på framrutan ser ut att vara vanliga grönalger.
Kolla det här preparatet som ska minska alger. tetra algumin
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Ja de ser ut så tills de börjar växa utåt från rutan. Sen blir det skägg av dem som blir längre och längre. Om det nu är de jag tänker på.
#4 Nej, de sitter inte alls hört, de är väldigt lätt att skrapa bort. Är rädd att det kan vara samma som har spridit sig. Fast, än så länge, så sitter de på rutan, de "växer inte ut" från rutan, men et ligger som en matta på vissa ställen.
jag har aldrig haft mossbollar i karet.
#5 Jo de ser ut som vanliga grönalger, men jag tror inte det är det.
#6Blir kanske att byta ut alla v'äxter och göra ett större vattenbyte igen då. men funderar på att prova medlet först i varje fall. Det är ingenting som påverkar fiskarna hoppas jag ?
Var försiktig med algmedel. Jag tog dessvärre död på några amanoräkor och sniglar när jag använde AlgControl B för att hindra spridning av cyano. :-( https://shop.akvariehobby.se/sv/alg-dodar-medel/313-algcontrol-b-150ml.html
Se till att bara tillsätta lite, lite i taget, vilket medel du än använder.
Jag har inte heller haft mossbollar men algen jag fick satt på växter jag köpte. Den exploderade när jag fick hem dem. Köpte i affär vilket jag inte brukar göra. Är inte säker på att det var den fruktade mossbollsalgen men den var lik och satt stenhårt överallt : (
Mossbollar brukar hjälpa kontrollera alger och växer extremt långsamt så jag tror inte att det är orsaken.
Mossboll är en alg. En alg som heter Chladophora. Om den sprider sig i karet har man jobb resten av livet sen. Det är alltså inte mossa utan en hopkletad alg : )
Jag läste om den här: https://pethelpful.com/fish-aquariums/Benefits-of-the-Marimo-Moss-Ball
Men kan ju absolut ha fel.
Ja precis. Det är en sån. Om den börjar gå sönder och algen sprider sig får man ett riktigt elände. Jag skulle aldrig släppa ner en sådan i mina kar. Det är inte mossa utan en alg. Sök gärna på Chladophora på svenska sidor så låter det inte lika glatt som på de sidorna som försöker sälja den 😃
Nevermind. Haha, nu har jag lärt mig ännu mer saker här på forumet. :D
Jag fick "en bön sänt från himmelen" igår. En bekant hade en Gibbiceps (30+) som hon hade i ett 100 liters (😡) TA HIT DEN skrek jag nästan i telefonen åt henne. Visserligen är mitt 630 också för litet, men betydligt bättre än 100 iaf. Jag tänkte som så att den kanske kan hjälpa Siameserna och min egen pleco att rensa.
Hon kom hit med den vid 13 (vågade knappt titta mig i ögonen) och jag släppte ner den i akvariumet efter ett tag. den var jättemager, hade inte ätit på ett tag. OJ vilken fart det blev på den. Innan kvällen hade den rensat minst 20 cm på framrutan, och den jobbade fortfarande på algerna.
Detta var en parentes …Summan av kontentan :
Jag skall se vad malen kan göra för nytta i karet. Min egen Pleco jobbar också på för fullt, fast den jobbar på baksidan ;) Har jag tur, så lyckas dessa två samt siameserna fixa algerna. (Siamensisen har rensat ena roten) Men däremot funderar jag på att ta bort Jätteanubian, och byta den mot nya, fräscha , växter. Den är hårt angripen.
#9 Jag är mycket restriktiv med att använda kemikalier i karen överhuvudtaget, så helst vill jag inte göra det. bara som en sista utväg, skall se nu vad malarna kan åstadkomma.
#10 Algerna sitter jättelöst, jag kan lätt ta bort dem genom att dra fingret över det angripna stället, åtminstone på rutorna. På växterna sitter de hårdare, även på rötterna. Men de är långa och påminner om en grön ryamatta.
#11 De hjälper inte till att bekämpa alger, utan tvärt om. De skickar ut sporer (som jag har förstått det) som fäster lite varstanns och börjar växa. Akvariumet kan snabbt bli helt övervuxet. hade mossbollar för många år sedan, det är ett misstag jag aldrig någonsin kommer göra om ;)
Han är fruktansvärt mager, jag vet det. Förhoppningsvis äter han upp sig nu. Men så här ser det ut :
Bilderna är tagna från samma område i karet. T.v innan malen kom ner i karet och T.h några timmar efter att han kom ner i karet. man ser redan nu att det är rensat bra :)
Skall bli riktigt intressant att se hur det ser ut när rampen tänds idag 😃

EFTER

FÖRE
Blir en "kampen mot algerna"-tråd detta ;)
Malarna har rensat ena kortsidan från alger …jag hyser hopp om att de skall fixa detta helt biologiskt :D

EFTER

FÖRE
Duktig mal. Såna stora brukar väl oftast inte bry sig om alger men den var väl hungrig stackarn ❤️
Wow vad rent och fint det blev! :)
#19 Trodde det jag också, men Molam säger att det är en myt. Stora Gibbis och Pleco är jätteduktiga på att hålla rent för alger. Nu har inte jag haft så mycket av dem, och när jag har det, så har jag inte haft några direkta algproblem, så jag har väl inte trott riktigt på henne. men jag är nog skyldig henne en ursäkt nu ;)
#20 Ja, och detta är över en natt.
Rötyterna är nästan helt algfria, så också anubian :D Men där tror jag siameserna har varit i farten :)
Akvariumet är nu rensat från alger. Det skötte malarna och siamserna, jag behövde inte använda en enda droppe med kemikalier 😃
Hurra för fiskligan!
Ja, de är mina absoluta favoriter just nu, mina ädelstenar 😃 Skall knäppa kort när lampan tänds lite senare, och jag skall se om jag lyckas fånga även hjältarna på bild

Vad härligt att det löste sig så smidigt!
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#17 & #18 🏆 till malen!
Underbara Papegojciklider du har förresten! 😍
Jag älskar Gibbiceps just nu 😍

FÖRE

EFTER

En av mina hjältar
Förstår det!
Härligt med en så effektiv, kemikaliefri lösning!
Nu vet jag definitivt att påståendet om att stora Gibbi eller Plecomalar inte tar alger är en myt. Malen på bilden är närmare 45 cm, och den mindre är kring 25 :D