Hur ofta mata fiskarna?
Hej! Jag matar mina fiskar 2 ggr om dagen, har 5 platys, 1 molly + yngel, 10 fantomtetror. Min pappa säger att jag MÅSTE mata fiskarna 2 ggr om dagen för annars "svälter" fiskarna. Han blir arg när jag säger att det inte gör något ifall man missar att mata fiskarna på morgonen. Jag läser att flera personer ibland skippar 2 dagar i veckan att mata fiskarna. Jag kommer fortsätta att mata fiskarna 2 ggr om dagen eftersom pappa blir sur annars. Min pappa sa att jag får 200kr ifall jag kan bevisa att man inte behöver mata fiskarna 2 ggr om dagen, att man bara behöver mata en gång. Hur ofta matar ni era fiskar? Tacksam för väldigt snabba svar:D
Någon som har svar?
Jag matar mina fiskar 1 gång om dagen innan jag släcker hos dem.
PS. Matar man för mycket så kanske fiskarna inte äter upp det eller bajsar massor så kan det bli nitritspik som dödar alla fiskar.
Fiskarna svälter absolut inte om du inte matar dem två gånger om dagen varje dag. En gång om dagen räcker och det gör inte så mycket om man hoppar över någon dag då och då, det är värre att övermata. Små yngel kan däremot ibland behöva mat oftare.
Jag har haft fiskar i lite mer än ett år och hoppar ibland över en frukost ibland och det gör inget!
Gal1
Det beror helt på. Det är inte fel att mata två gånger om dagen, men mata lite varje gång! Matar du för mycket måste du byta vatten oftare.
Många fiskar kan vara utan mat i en vecka utan att öht svälta. Det finns fiskar som bör äta ofta men lite och fiskar som bör äta mycket men sällan. Växande fisk bör matas oftare än fullvuxen fisk.
Det är vanligare att fiskar dör av övermatning än svält i akvarium.
Jag tycker att din pappa borde läsa på och lära sig om allt vad det innebär att ha ett akvarium med fisk, om foder, om vattenkemi, om filtrering, hur allt fungerar och hänger ihop, vad arterna ni har kräver o s v. eftersom det egentligen är dina föräldrars ansvar att fiskarna i ert hem tas hand om så som de bör i slutändan. Då kan dina föräldrar förklara och hjälpa dig att göra rätt istället.
Detta borde ni dock ha gjort innan ni skaffat akvarium från början, men bättre sent än aldrig och ni är knappast ensamma.
jag matar kanske 5 gånger i veckan bara
Vi avbryter tråden här :D