Har ett dilemma
Jag har ett väldigt svårt dilemma :/
Har ett 240 l med 8 scalarer samt några småtetror och 2 nyckelhålsciklider, hanar.
Kan jag släppa in mitt Blåciklid par där utan att det blir problem tror ni?
Har fått veta att dem går för trångt i mitt 180 l kar. Jag har inte möjlighet att skaffa större boende till dem och vill heller inte sälja dem då dem är mina favoriter liksom scalarerna :/
Eller tips på andra lösningar?
MVH Erika :)
Om akvariet är för trångt så finns inte så finns det egentligen bara tre varianter. Ett större akvarium, ett till akvarium eller att ge bort/sälja några fiskar. Blå ciklider blir åtminstone 15 kanske 20 cm och skulle säkert gärna bidra till att de små terrorna blir färre. 8 skalare + nyckelhålsciklider + små terror + ett par av blå ciklider i 240 liter låter trångt vilket oftast medför en risk för komplikationer. Lite beroende på hur stora fiskarna är och om kanske framförallt om de blå cilierna bestämmer sig för att försöka leka.
Du kan absolut inte släppa ner mer fisk i ditt 240 liters. 240 liter är dessutom gränsfall för scalarer . Hur högt är akvariumet ?
Jag förstår att du är bekymrad. Det är bättre att ha kvar blåcikliderna i 180 liters karet så länge du har så många scalarer. Nu har de ju åtminstone 180 liter för sig själva istället för att behöva dela på ett 240 liters revir med en massa andra ciklider.
Jag kommer tyvärr ge dig lite mer huvudbry också:
Tetrorna löper stor risk att bli uppätna förr eller senare. Alla ciklider du nämner äter mer än gärna upp dem. (Jag antar att med småtetror menar du storlek Neontetra?)
Jag blir också orolig över att höra att 8 scalarer går i ett 240 liters kar. (Är karet ett Juwel Rio? Alltså L:121 cm, B: 41 cm, H:55 cm?) Scalarer blir ju ganska stora, ca 16-18 cm långa och 20 cm höga (vissa blir så höga som 30 cm) dessutom är de inte alltid så snälla mot artfränder som inkräktar på deras revir - det är en fisk som kräver sitt utrymme helt enkelt.
Så 8 stycken kan inte gå så tätt tillsammans hela livet. Jag gissar på att de du har inte är färdigväxta ännu och inte har parat ut än heller? Väntar du på att de ska para ut och tanken är att bara behålla ett par?
För i ett Juwel Rio 240 tror jag du skulle kunna ha kvar ditt favoritpar av scalarerna, tillsammans med nyckelhålcikliderna och blåcikliderna. Sälja resten av scalarerna. Och så flyttar du småtetrorna till 180 liters karet. Det kan förstås bli bråk ändå, inget är någonsin hugget i sten när man handskas med levande individer. På gott och ont :)
I slutändan är det ju du som har ansvaret för deras välmående, om det innebär att du måste sälja vissa av fiskarna till ett hem med mer plats, så är det ju det du får göra om du inte har möjlighet att lösa det själv. :(
Men handlar det om fiskar som fortfarande är små har du ju lite tid på dig att komma på hur du ska kunna lösa situationen. Nu vet jag inte vilka begränsningar eller möjligheter du har men du skulle ju t.ex kunna sälja karen du har och köpa ett mycket större akvarium istället för att ha två mindre? För arterna du nämner kan gå tillsammans, det är ändå relativt fredliga ciklider du har, sålänge de slipper gå för tätt inpå varandra. :)

#1 Tyvärr har jag bara att försöka hitta nya bra hem till dem då jag inte har råd eller plats för ett större eller ett extra kar.
Blåcikliderna leker minst 2 ggr/månad i 180 l men är inte ett dugg aggressiva mot pakistanbotiorna som går i samma kar.

#2 Det är 55 cm högt. Har frågat runt på olika forum tidigare och då har jag fått klartecken att detta skulle fungera men inser nu att det kommer inte gå alls.

#3 Tetrorna är lite blandat som blivit kvar när deras vänner dött ut, det är några glödbandstetror, svart Neontetra och keritetra.
Ja, det är ett juwelkar dem går i. Och tanken var att de 5 nya ynglen skulle lyckas para ut sig med nån av mina 3 gamla vuxna. Men har bestämt mig för att ynglen ska få flytta till nytt hem och har nog redan ett på gång.
De 3 gamla jag har är räddningar från ett 54 l kar så dem är lite missbildade och små ca 10-12 cm och har varit i den storleken alla år jag haft dem (ca 3-4 år).
Sitter just nu och funderar på att rensa ur en massa växter ur 240 l så det blir bättre simutrymme och med lite omflyttningar mellan karen kommer det se ut som följande i
240 l:
3 Scalarer
1.1 Blåciklid
5 Pakistanbotior
(?? Kongotetror, kan det fungera)
Okänt antal ancistrus
180 l:
2.0 Nyckelhålsciklid
10 Blandade tetror
2.0 Ancistrus
Kan det fungera?
Den kombinationen kan fungera, Kongoterorna blir dock ganska stora. Skulle rekomendera att du tar en annan tetra. lite mindre sort. Högryggade tetror (rosentetra, fantomtetra etc) brukar oftast få gå i fred för scalarena. Blåcikliderna kan dock plocka dem om du har otur.
2 ancistrushannar i ett akvarium skulle jag inte rekomendera.Det blir förr eller senare bråk.

Toppen, får testa det 😊 Väldigt snälla hanar jag har då, dem har aldrig slagits under dessa år.