Lek på ancistrus
Hej! För ett tag sedan introducerade jag mig ena Ancistrus hona för en ny hane i ett separat 60 liters kar. Direkt letade hanen efter en passade grotta, och efter 24 h verkade dom lekt. Tyvärr blev det inget, jag hade lite strul med temperaturen, kanske var det boven? Hur som helst tänkte jag göra ett nytt försök, jag släppte tillbaka honan i 60 liters karet där hanen går (i vanliga fall går hon i ett 125 liters, så det här blir andra gången de träffas). Den här gången var stämningen inte lika kärleksfull… De bråkar för fullt. Uppspärrade fenor, jagar varandra, är uppe på varandra, etc. Det ser inte ut som förspel, eller har jag fel? Har någon annan upplevt en liknande situation, ett paret går bra ihop först men sedan är aggressiva mot varandra?
normalt brukar man ha Ancistrus par ihop hela tiden, och inte så att man sätter ihop dem för parning och sen särar på dem?
Det kan ha blivit stressade, det är normalt att dem blir lite stressade när dem flyttar/kommer nya fiskar, så förra gången kanske dem var lugnare och denna gången blev dem stressade och därför dem började bråka, men jag är ingen expert, bara en gissning :)
Ancistrus brukar man ha tillsammans det stämmer. Dessutom ska inte en Ancistrus gå i ett 60-liters kar. Det är alldeles för litet.
Nu när du släppte i honan blev det slagsmål om reviret. Det är på tok för litet för en och när det kom två stycken på samma yta blev det bråk. Ha båda i det större karet ska du se att du snart får fler malbebisar än du vill ha 😃