Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: levandefödare
Läst 664 ggr
[Jwah]
2

Hjälp! Platy gravid?

Hej! Jag skaffade 5 platys och en Kampfisk för några dagar sedan och två av platysarna har någon slags prick på sig. Googlade det och det stod att det berodde på graviditet? Om det beror på det, vad ska jag göra? Kommer kampfisken isf att äta upp ynglen?

[Jwah]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är en bild på en av platysarna

AqFisk
0

Japp, den där är nog gravid!

Lillyrod
1

Den på bilden är en hane. Det är inte bra att ha en Kampfisk tillsammans med andra fiskar. De ska allra helst gå själva. De heter inte Kampfisk för skojs skull 🙂

[Jwah]
0

#3 är du säker? hur ser du det isf? och platysarna och kampfisken tillsammans verkar inte vara nåt större problem hittills, men det har trots allt bara gått några dagar så vi får väl se.

Lillyrod
1

Om du hade läst på om fiskarna innan du gick till akvarieaffären hade du själv kunnat se att en Kampfisk bör hållas ensam. När du upptäcker att det inte går är antingen dina Platy eller kampfisken ledsna. 

Kampfisken vill ha ett stilla kar med ganska varmt vatten. Det vill inte Platy. De har alltså olika kriterier för att må bra.

Hanarna hos levandefödare har ett gonopodium under magen (analfena). Det är spetsigt mot honans rundare analfena.

[Jwah]
1

#5 Okej, tack för svaren!!

Eftersom att mitt kar innehöll 160 l trodde jag att det kunde fungera, men ska definitivt tänka på det nästa gång :)

Erratic_Eagle
1

det är definitivt en hane. 

du borde nog skaffa ett nytt akvarium snart eller lämna tillbaka kampfisken till butiken.