Kampfisk med andra fiskar
Funderar på att skaffa en Kampfisk igen. Min senaste levde i 3 år i ett 100 liters kar. De sägs att man ska ha de i små kar men han verkade trivas och var lite som en "kung" i karet med 30 Neontetra.
Nu har jag inget av dessa fiskar kvar har ett nytt 100 liters kar med 2 skalar fiskar och 2 små gibbieceps malar. Skulle en Kampfisk hane eller hona passa in där? ( endast 1 Kampfisk ska jag ha inte bägge könen)
Annars har jag ett 54 liters med guppies i dock kan jag ju dela upp de karet till 2 men skulle vara nice om den kunde passa in i 100 liters karet
Du ska inte ha kampfiskar med scalarer det kan sluta illa,
Men 100 liter är för litet för både gibbiceps och scalarer så om jag var du skulle jag överväga att flytta dessa och efter det ha en Kampfisk.
En snäll hona kan eventuellt funka med dina guppys men absolut inte en hane
minavitas.wix.com/kennel
Har du 2 scalarer och 2 Gibbiceps i 100 liter 😮
Du vet att scalaren skall ha minst 250 liter (minst 50 cm högt) och Gibbicepsen skall ha 700 liter ?
#3 Det funkade i ditt kar. Nästa som försöker med samma kombo får antingen sin kampfisks fenor uppätna eller guppysarna slaktade.
Det kan gå i enstaka fall men är absolut inget man ska testa bara för att. I de flesta fall funkar det inte och är inte att rekommendera.
Jag har haft kampfiskar (hanar) i olika omgångar. Mig veterligen behövs inga kamrater för trivseln.
Om man nu ska föreslå något så skulle jag säga fullvuxna amanoräkor, de är stora och snabba nog att hålla sig undan.
Så här stor blir en gibbiceps: en 60 cm lång, rejäl bajsmaskin. De växer fort. Hoppas du har tillgång till 2 st 1000 liters kar i framtiden då de inte trivs i varandras sällskap särskilt bra som vuxna…
(Nej, du har inte plats med en Kampfisk alltså, inte förän scalarer och gibbiceps har flyttat ur det.)
Kampfisk kan inte gå med scalarer och inte heller med Guppy så risken är extremt stor att dem skadar/dödar varandra.
Dock trivs dem flesta kampfiskar i små kar, såna där nano kar på 20-30 liter är populära, och sen några snäckor eller räkor som bottenstädare :)
Sedan kommer du behöva köpa större kar till dina scalarer och gibbiceps.
Scalarerna vill ha minst 200 liters och minst 50 cm högt, är karet för lågt kan dem få problem med fenorna.
Gibbiceps får du nog med tiden planera att omplacera till någon med extremt stort kar då dem vill ha minst 600 liter som vuxna.