Filter/pump till litet karantänakvarium?
Håller på att sätta igång mitt akvarium nu och ska förhoppningsvis inhandla de två första fiskarna i veckan. Den kommande tiden vill jag såklart fylla på med fler, men då behöver jag ett karantänakvarium (som gärna får fungera som sjukstuga i nödfall).
Tänker mig en plastbytta med växter och regelbundna vattenbyten, MEN har ingen som helst koll på vad för filter/pump jag borde ha! Vill gärna komma billigt undan. Antalet fiskar jag kommer ha totalt blir nog inte mer än 5-6 stycken, samt att det blir små endlers så det är inga stora mängder vatten i fråga.
Hej! Det är en mycket bra ide att hålla nya fiskar i karantän! Jag skulle köra med en plastbytta och ett innerfilter. Du kan t.ex ha två filter/eller extra mycket filtermedia i det största akvariet och när du köpt nya fiskar till karantän så flyttar du över det ena filtret dit. På det sättet har du alltid ett cyklat filter :). Nu när akvariet inte är så gammalt så går det inte att göra detta direkt, men du kan göra så i framtiden. Du kan använda i princip vilket filter som helst bara det inte är för litet, helst ska det filtrera minst 3 gånger akvariets volym. För att komma undan så billigt som möjligt kan du köpa ett begagnat, finns t.ex billiga filter på facebook grupper.