Tillfällig förvaring av fisk
Jag kommer eventuellt komma över en fin slöjancistrushona till helgen. Problemet är bara att jag inte kommer att komma hem med denna godingen förrän dagen därpå, vi pratar om ett dygn utan tillgång till akvarium ungefär, om ens det.
Självklart kan hon ju inte vara i påsen, men funderar på att införskaffa ett litet plastterrarium/plastlåda från Ikea på kanske 10liter och några syretabletter, lägga i en grotta hon kan gömma sig i och kanske en växt så hon känner sig tryggare. Sedan eventuellt täcka över med en handduk eller så för att inte stressa ytterligare.
Så nu till min fråga, tror ni att det skulle kunna fungera, eller är det bara att lägga ner planen? Fungerar verkligen dessa syretabletter, eller är det bara bluff? Det handlar som sagt bara om förvaring i kanske 12 timmar, sedan transporteras hon hem. Tänker att Ancistrus ändå är en relativt tålig fisk?
Tack på förhand!👍
Om du bara kan hålla temperaturen något så när jämn så funkar det. Syre finns tillräckligt i vattnet och du kan byta lite några gånger. Temperaturen är det viktigaste.

Jag har flyttat och förvarat fiskar i plastbackar ett par gånger när jag själv flyttat i just plastbackar från ikea. En flytt var 50 mil, med tre olika akvarier varav ett 250l. Kam säg att fiskarna bodde i backarna några dagar innan och efter själva flytten. Du behöver inte ha syretabletter, och skippa all lös inredning som grottor och liknande. Risken är att du lyfter, det rör sig och fisken skadas. Växter däremot är bra. Ta en ordentlig ruska av något och kasta i. Det kan inte fisken skada sig på. Ta gärna en back som inte är genomskinlig. Då minskar du eventuell stress. Du behöver heller inte byta vatten under den tiden. Syret kommer inte ta slut :)
Du har fått bra svar här TS, men jag måste säga som #1 byt ut lite vatten då och då. Vattnet blir stillastående i en back, och syret kan minska. Det handlar om nåt/några glas ett par tre gånger under dygnet hon ligger i lådan :)