Spännande akvariedjur?
Hej, jag behöver hjälp med lite idéer. Mitt lilla akvarium kommer bli tomt snart och jag måste ju fylla det med något nytt och spännande, men har inga idéer alls. Jag funderade lite på vattensköldpadda/or men har en känsla av att de vill ha det lite större än jag kan erbjuda (vet någon?). Akvariet är 55 liter ( mått L:60, B: 30, H:30) så det är ju inte mycket men vill så gärna fylla det med något riktigt spännande djur. Så har någon några förslag? Är ganska trött på räkor och sniglar, men är helt öppen för en spännande fisk.
55 liter är väldigt litet för en sköldpadda. Du kan kolla L80 (sida 45) för att se minsta lagliga mått för sköldpaddor i olika storlekar men större är såklart alltid bättre. Jag tycker att du borde satsa på någon spännande fisk istället.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#1 Enligt den tabellen så skulle jag kunna ha en liten vattensköldpadda men det är ju på gränsen. Vill ju hellre ha för stort än för litet så klart. Men har du något förslag på en spännande fisk (har ju noll fantasi)?
Även om det är lagligt att ha en pytteliten sköldpadda i det så blir dom vanligaste sorterna bra mycket större och du får ändå inte plats med mycket till inredning eftersom dom vill ha utrymme att simma på också. Mer utrymme än en fisk eftersom dom inte är i närheten av lika smidiga när det gäller tvära vändningar. Själv skulle jag inte vilja ha mindre än 2-300 liter till en liten vattensköldpadda.
Jag är helt förälskad i kampfiskar. Dom kommer i så många olika fenformer och färger och jag blir iaf extremt fäst vid en fisk om jag bara har en i ett akvarium till skillnad från att ha ett sällskapsakvarium med många fiskar. En dröm jag har är ett 50 liters akvarium med en Kampfisk med koi-färger, alltså vit, orange och svart.
Jag gjorde en snabb sökning på Zoopet efter fiskar som går att ha i små akvarium och fick 156 träffar, det är hur jag letar efter fisk. Jag söker efter fiskar som går att ha i den storlek på akvarium som jag tänkt mig, tittar på bilderna tills jag hittar någon där jag gillar utseendet och sen läser jag på mer om den fisken för att se om den passar mig.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Om du vill ha ett djur som ser lite annorlunda ut kan du satsa på en kampfiskhane med crowntail. De ser riktigt häftiga ut med sina speciella fenor. Denna fisk vill dock gå ensam (snäckor t.ex kan dock passa in), men det innebär att du får mer yta och större möjlighet till att anpassa karet efter arten. :-)
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Dvärgkulfisk kanske vore något?
I got this… Dvärgklogroda 😂 Roligare och Charmigare djur finns fan inte :p och 55l räcker Definitivt till 4-5 st =3
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#7 Ja, det var en bra ide! Ska genast kolla upp mer om dem :D
#8 gör så! =D
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus