Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1159 ggr
dizzysister
0

Hjälp på glasmal

Hej, vi har ganska nyligen skaffat oss 3 glasmalar till akvariet. I början simmade dom runt i akvariet, men nu har dom delat på sig och alla 3 håller sig på varsin del av akvariet. 1 vid filtret, 1 under en sten och 1 simmar mest med tetrorna annars håller sig ibland vid en växt. Dom två som är för sig själva har väldigt häftiga rörelser (stillasimmande). 

Karet är 60x30x30

Är dom väldigt känsliga för ljus så jag borde skaffa en mindre lampa?

Dom kommer nämligen fram mer när lampan släcks, men har kollat runt och vissa säger att dom vill ha mindre ljus och vissa säger att dom inte bryr sig vilket ljus det är?? :/

Tacksam för svar :)

Lillyrod
1

Jag tror inte det har med ljuset att göra. Enligt de som har dem så trivs de när de är många. Helst väldigt många.

Ditt kar är på 54-liter och ett gäng glasmalar vill helst ha minst 120 liter.

Här är vad zoopet säger om fisken: https://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=347&SOK=1

Här har du en tråd om en medlems glasmalar där det står mycket intressant: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/53f215a8ce12c4345e0056bb-hkohms-alskade-spoken

Draken
1

Som Lillyrod säger, så vill de helst gå i större stim och de behöver större yta att simma på.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

dizzysister
0

Ok. Dom i affären sa att dom säljer så man har minst 3 st individer.

Synd att axolotlerna går i det största akvariet då och jag tänker verkligen inte lägga ner fiskarna i den :P Ok då blir det att skaffa sig ett större akvarium för att dom förhoppningsvis mår bättre. Tycker lite synd om dom för tillfället.

Cecilia.S
0

Jag tror också att de vill vara flera. När det gäller glasmalar blir de ofta lyckligare desto större stimmen är (därav större akvarium). 🙂 De är dock väldigt häftiga, så jag förstår att du fastnade för dem och ville köpa några.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk