Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 2331 ggr
morfargugge
0

frigolit i akvariet

Hej har ett Juwel Rio 240,liter.
Enligt Juwels rekommendationer har jag  lagt i en skiva frigolit i botten  på akvariet.
Jag har  inte fått någon fart  på mina växter. Har haft akvariet  igång över ett 1/2 år.
Jag börjar fundera  på om frigoliten som ligger  under sanden (Julas blästersand) kan ha en negativ inverkan  på växtligheten. Använder växtnäring Pmdd.
 Fiskarna  trivs kanon alla vattenvärden  är bra. 
Någon som vet? Tacksam för all  hjälp,

Lillyrod
0

Jag har aldrig haft frigolit inne i karet så det kan jag inte svara på. Om ljus och näring funkar bra ihop så borde dina växter växa på. En bild på ditt kar hjälper mycket för att ge råd.

Draken
0

Varför rekomenderade de att du skulle ha frigolit inne i akvariumet ? Har själv Juwel Rio möbelakvarium, och jag har varken frigolit eller matta mellan akvariumet och bänken ens ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

morfargugge
0

Det var med tanke  på om man har  någon stor  sten som kan välta.
Jag hade  inte  klart  för mig  hur stora stenar  jag skulle ha, så därför la jag  in frigolit på hela botten. Fundera  på om det kan finnas  några  ämnen i frigoliten som  inte växterna gillar. Får nog ta bort den  och se  om det blir någon skillnad för växterna.

Draken
0

Aha, på så vis.

Det kan mycket väl vara så att frigoliten utsöndrar något ämne som växterna inte gillar, det blir ju också ganska tät på botten, så risken för gasbildning i sanden ökar ju också. Fast å andra sidan, folk använder ju frigolit att bygga bakgrunder av, så egentligen ska det inte vara något problem kan man ju tycka. Det skall isf vara om det finns olika typer och du har fått tag på ett parti som inte är bra, men det låter lite långsökt tycker jag :/

Gör som du tänkte, ta bort frigoliten och se om det blir bättre :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

morfargugge
0

Frigoliten bortagen, planterad  i lite  ny växter och hoppas det blir bättre fart  på växterna.
Kan tillägga att en del växter som nästan slutat att växter med  långa rötter hade rötterna fastnat  i frigoliten, hoppas det kan var förklaringen

Draken
0

Det kan mycket väl vara förklaringen till att de har slutat växa. De kommer inte åt någon näring genom frigoliten :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lizelda
1

Jag vet att många som gör aqua scapes har frigolit under stenrös och dylikt, som en extra säkerhetsåtgärd för glaset, men inte hela botten.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid