Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 767 ggr
Ixtris
0

Mask ur analöppningen.

Igår såg jag att det stack ut något ur öppningen på min mollyhona och en guppyhona. Idag drog jag ut dom och det är smala maskar. Är det bara att ta bort dom ? Hur blir det med alla andra fiskar ?

Fridaaaa
0

Bild?
Bajset kan se ut som det nämligen :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ixtris
1

Dom rörde sej när jag la ner dom i en skål med vatten…

Denna kommentar har tagits bort.
Lillyrod
1

Du är förmodligen drabbad av camallanus cotti. Det är en mask som suger blod ur tarmen på drabbade fiskar. Det kräver medicinering och mycket noggrann rengöring av utrustningen som man använder i karet.

Du kan läsa lite här om vad en annan medlem här har gjort.

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/59208396ce12c4675100115a-camallanus-cotti

Cecilia.S
1

Jag instämmer helt med Lillyrod, det låter tyvärr som att de har blivit drabbade av Camalannus Cotti. Jag medicinerar mot denna mask just nu - fiskarna ska medicineras i två omgångar med 3 veckor emellan. Jag har använt medicinen Sera Nematol, som går att köpa på webben. Få hem medicinen så fort som möjligt och medicinera samma dag som den är hemma. Annars kan masken påverka fiskarna så starkt att de avlider under medicineringen. Två dagar efter medicineringen ska du göra ett 80% vattenbyte, likadant efter andra medicineringen (3 veckor efter första). Tvätta ALL akvarieutrustning såsom hinkar, slamhäverts, håvar, eventuella skedar eller kryddmått, m.m. med kokande vatten. Detta gäller allt som har kommit i kontakt med akvarievattnet. Jag la även in frysfoder i frysen under några timmar, för att ta död på eventuella maskar, larver eller ägg i det (från eventuell kontakt med akvarievattnet). Detta ska du göra i samband med första medicineringen och sedan en gång till i samband med andra medicineringen. Inga fiskar, andra invånare (t.ex räkor och snäckor), växter, pumpar, doppvärmare, inredning eller annat i akvariumet får tas ut. Allt ska vara kvar i akvariumet under båda medicineringarna, Om du använder AquaSafe eller annat vattenberedningsmedel bör du göra ett 20-30% vattenbyte innan medicineringen för att få bort rester av detta. Det kan nämligen störa medicineringen. Du kan läsa om mina tankegångar samt mer om hur jag har gjort i denna tråd, som även Lillyrod länkade: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/59208396ce12c4675100115a-camallanus-cotti Stort lycka till!!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Ixtris
0

Tack så mycket. Ska beställa hem medicin nu på en gång. Inga andra fiskar har såna i analöppningen så hoppas på att dom inte är drabbade. Ska jag låta bli att ha i aquasafe vid vattenbytet ?

Lillyrod
0

Du ska inte använda något vattenberedningsmedel under tiden du medicinerar. 

I regel behöver man inte använda sådana medel alls. Om man har egen brunn eller om vattenverket i kommunen gjort något konstigt kan det behövas men inte annars. Lycka till med behandlingen!

Ixtris
0

Ska jag stoppa tillbaka fiskarna eller ta bort dom ?

Cecilia.S
0

Ja, skippa det :-) Toppen att du köper hem medicinen direkt. Förhoppningsvis har du upptäckt detta i ett tillräckligt tidigt skede för att majoriteten av fiskarna ska klara sig bra, kanske till och med alla med en massa tur.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Lillyrod
1

Alla fiskarna måste vara med om medicineringen. Det är väldigt noga att all utrustning också blir rengjord som Cecilia.S sa. Ägg från masken kan finnas på precis allting.

Cecilia.S
0

Hmm, jag är visst lite trött. "Frysfoder i frysen" ska egentligen vara "torrfoder i frysen".

Ixtris
3

Medicin är beställd. Räknar med att den kommer senast onsdag.