Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 949 ggr
meahj
0

Hjälp-snäckinvasion

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fått snäckinvasion efter att ha köpt 2 nya plantor för ett par månader sen. Såg nån snäcka som jag krossade mot rutan men nu tycks dom ha förökat sig hejdlöst. Har säkert krossat närmare 50 st men det blir bara fler och fler ändå. Hur får man bort dessa rackare?

Lojs
0

Oftast när de förökar sig så mycket så beror det på att man matar för mycket. Om man måste mata mycket, till exempel vid uppfödning av yngel så är det inte så mycket att göra åt, men annars brukar det hjälpa att dra ner på matandet. 
Jag har med physor, men de håller sig ganska lagom många. 

Om man måste mata mycket och absolut vill bli av med physorna (och inte har några "finsnäckor" som man är rädd om) så kan man köpa helenasnäckor. Helenorna äter andra snäckor, men förökar sig inte så fort (och är rätt snygga). 

I övrigt så gör inte physornanågon skada, snarare så att de hjälper till lite i karet och äter upp matrester, gamla blad och sånt där, så det är mer estetiskt om man vill ta bort dem. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

meahj
0

Jag matar var 3 dag och lite åt gången, fiskarna har ätit upp maten på 1 min. Kanske ska dra ner och mata var 5 e dag istället. Några snäckor gör mig inget att ha, men dom håller på ta över hela karet och det gillar jag inte.

Lojs
0

Med så lite matning hade jag nog testat med helenasnäckor. När du inte vill ha kvar helenorna så brukar de vara lätta att sälja.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Moomlin
0

Ok, får prova med Helena 😊

meahj
0

#3 kan man köpa Helenasnäckor i vanliga zooaffärer?

Lojs
0

#5 Ja, brukar finnas. Annars finns det grupper på facebook för akvariesnäckor.

Medis på akvariefisk.

Lillyrod
0

Vad har du i karet som inte behöver mat mer än var tredje dag?

När jag hade fått in physa så plockade jag bort dem. Vissa dagar fick jag kanske 30 och nästa dag inte någon men efter någon månad var de borta. Med lite, eller mycket, tålamod så kan man få bort dem för hand.

meahj
0

Jag har några neontetror och några Ottos. Fast ottorna ger jag grönsaker. Kanske är det som gör att jag får snäckor.

meahj
0

#6 Jag är en av få som inte har Facebook, och kommer inte heller skaffa. Får kolla zooaffärn :)

Lojs
0

#8 Då är det nog grönsakerna, snäckor älskar grönsaker! ;)

Om inte zooaffären har, gör en sökes-annons här, kan ju vara någon medlem här som har några helenor över. =)

Medis på akvariefisk.

usvead
0

Jag har helena snäckor - tror jag. Jag ser de sällan, de är oftast nere i sanden. Jag har aldrig skickat snäckor själv, och vet inte om jag vågar lita på kungliga postverket.