Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: malar
Läst 10918 ggr
Chinilla
0

Otocinclus eller corydoras?

Vi står i tagen att skaffa oss någon sorts mal till vårat 54 liters akvarium. Just nu har vi småkornigt grus i vårt akvarium så därmed är Otocinclus vad jag var på gång att skaffa, men jag tycker Corydoras är så vansinnigt söta, så frågan är om jag ska ta besväret med att byta gruset till sand istället. När jag har tittat på Otocinclusarna på affären så verkar de så tråkiga, de sitter bara still någonstans och rör sig inte. Är det så de är ??  Så min fråga är vad ni ni andra för erfarenheter av dessa två sorter?   Det är troligtvis Corydoras panda som jag i sådant fall är ute efter.

Och en liten fråga till utifall att jag ska byta gruset till sand. Jag har just nu en plastlåda över som jag vid tillfälle införskaffat som reserv utifall att guppisarna någongång får yngel. Den är på 22 liter. Kan jag möjligtvis föra över fiskarna till denna och sätta över pump och värmare, medan jag byter gruset till sand i deras akvarium. Det är bara 6 guppys och bytet är förstås tänkt att avklaras under några timmar.

annaelfie
0

Inga problem med att byta från grus till sand, fiskarna klarar sig i den lådan några timmar tror jag.

Jag vet däremot att det är jätteviktigt att OM du köper corydoras är sand att föredra. Jag hade först grus och deras skäggtömmar slets nästan helt ner, sen bytte jag till sand och nu är dem lyckliga igen :)

har ej haft otocinclus så jag vet ej hur pass tråkiga dem är. vet bara att corydoras är roliga och söta i och med att de går i stim.  hur många hade du tänkt dig?

guppytjej
5

vad vill du att malarna ska ha för funktion? Otocinlus äter alger det gör inte corydoras så vill du ha en algätande mal så ska du inte välja pansarmalarna.

[Jens]
0

Ottosar är inte alls så tråkiga som du beskriver. I mitt akvarium simmar de lite överallt och är små söta charmiga individer.

Micke R
0

Har samma erfarenhet som JensW, Ottosarna simmar omkring överallt och akvariet är soprent på alger, jag stödmatar med ärtor och gurka.

[dynamitella]
4

Pansarmalar passar mycket sällan in i 54 liter. Det är nog bara pygmépansarmalarna som klarar det. De andra ska ha mellan 90 och 250 liter och vara minst 7-10 stycken, gärna fler.

Så kör du på ottosar istället.

Chinilla
1

#2 Meningen var att skaffa mal för att äta alger ja…inte för att vi har så väldigt mycket alger ännu…men tänkte att det väl lätt kan bli mer och mer alger om man inte skaffar någon algätare. Trodde de utförde ungefär samma jobb. Har jag alltså missuppfattat det?

#3 #4 Okey, kanske är det just på affären som de verkar så tråkiga de gånger jag tittat på  dom där.

#5 Enligt info på affären skulle det gå bra med denna sort i mitt akvarium. Stod från 50 liter där och tydligen skulle de inte bli större än 5 cm i längd, vilket t.o.m är mindre än vad som stod på Otocinclusarna, vilka kunde bli 6 cm.

guppytjej
1

Ja då har du nog missuppfattat det för corydoras äter inte alger. de äter överblivien mat o bökar runt o botten men äter mest köttigt foder än grönfoder.

[dynamitella]
4

Du får gärna åka tillbaka en dag och se vilken art det gällde. För 7-10 stycken 5 cm långa bottenstimfiskar i ett 54 liters akvarium = kaos. Det ser ju vem som helst :) Ottosarna rengör hela dagarna och sitter mest på blad och snurrar runt.

Medans pansarmalarna i små volymer sitter på botten och glor hela dagarna. De behöver stora ytor att böka som grisar i sanden :) 54 liter räcker inte. Jag vill bara vara noga med att uttrycka detta så att du är 100% säker på att djuraffären inte bullshittar. De brukar ljuga rätt vilt för att sälja bättre.

Ps. Att välja mellan pansarmalar och ottosar är som att välja mellan guppys och ottosar. Pansarmalar äter inte alger i akvariet utan äter bara tablettfoder med protein och frysfoder/diverse annan fiskmat. Ottosar betar av algerna på rutor och inredning mycket flitigt utöver sitt foder du ger dem.

Chinilla
0

#8 Jag tror det var Corydoras panda. Infon stod på lapp på akvariet där de fanns. Hade inte tänkt skaffa 7-10 utan 3 st. Åtminstone till en början. Vet att det står att de gärna vill vara 6 st eller fler men har sett många som skrivit att de haft 3 st eller runt det antalet och att de ändå verkat mått bra och varit glada, därför tänkte jag i sådant fall börja med 3 st och se hur de verkar må innan jag i annat fall skaffar fler. Det var min tanke. Men nu verkar det ju hur som helst som att jag missuppfattat detta med algätandet. Jag trodde corydoras var algätare precis som otocinclus men eftersom de tydligen inte är det så blir det väl otocinclus iallafall.

mimåne
6

Otocinclus låter som ett bra val men jag skulle vilja ta upp en del i ditt föregående inlägg och kommentera det. 

"har sett många som skrivit att de haft 3 st eller runt det antalet och att de ändå verkat mått bra och varit glada, därför tänkte jag i sådant fall börja med 3 st"

De kan inte precis tala om hur de mår och hur de vill ha det. Fiskar är som de flesta djur anpassningsbara och gör det bästa av situationen, men bara för att de till synes verkar må bra och inte lida så betyder det inte att det är rätt. Det är som att möta en leende person och utgå från att personen är lycklig. Fast det bara kan vara en fasad.

Alla borde vilja det bästa för sina djur framför egen vilja och då tar man väl inte några risker utan går på fakta som man vet att de kommer bli glada av?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
0

=)

Det gläder mig verkligen att du har kommit hit och ställer dina frågor innan du köper för inte ska man lite på expediten. Corydoras är jättecharmiga individer och de är gärna ett gäng på 5-6 st minst eftersom de är stimfiskar men som flera har sagt så passar det inte i ditt akvarium.

Corydoras bökar bara runt i gruset och letar mat och inte alger. Ottosar däremot jagar gärna alger men inte alla sorters alger. Det man kan tänka på är att inte ha för mycket ljustimmar igång per dag.

Hoppas du hittar någon mal som passar dig.

Lilolizeit
4

Jag skulle inte säga att otocinclus är tråkiga fiskar. Jag har 6stycken otocinclus och tycker dom är super söta och aktiva i sitt "stim-ätande". :)

Och som tidigare nämnt är det bara otocinclus av de ovannämnda som är en algätare. :) Så min röst faller såklart på ottosarna. 😍

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

NiklasM
1

Jag vet isåfall inte om det är något fel på mina Corydoras Julii, eller om det lilla algbestånd jag har i mitt nya kar smakar hiskeligt gott. De är tamejsjutton överallt och äter, de bökar inte"bara" runt i substratet så att säga. 

Men med det sagt håller jag definitivt med om föregående talare, vill man ha en algätare väljer man definitivt ottosar framför pansarmalar!

//Niklas

[Jens]
0

Vet inte vad någon annan har skrivit Niklas men jag kan hålla med dig om att mina corydoras är överallt och de har verkligen skoj i karet men som sagt så passar dem inte i vilket kar som helst.

Ottosar är likadana, de är överallt men jag kan tipsa om att det finns olika arter av otocinclus. Otocinclus Vittatus, Otocinclus Affinis och Otocinclus macrospilus. Jag tycker macrospilus är de finaste men har inte fått tag i dem utan har Affinis. Bilden som man ser på Affinis via Zoopet är verkligen inte rättvis för de är mycket finare än så.

LajvKrattan
0

Jag föredrar vittatus…😇

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Lillyrod
0

Jag hittade en väldigt vacker Otocinclus. Men det var ett vackert pris på den med……

www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=978

[Jens]
0

Man måste vara guldmedlem för att se länken Lillyrod.

Lillyrod
1

Aha synd. Otocinclus cocama heter den. Sök bilder på nätet om ni vill se. Den är jättefin.

NiklasM
1

Ja den var jättefin, vittatusen ser ut som en strömming om man jämför dem ;D

[Jens]
0

Hahaha, amen va … snacka om skillnad. Vad kan en sådan där kosta Lillyrod?

LajvKrattan
0

Akvarielagret tar 211 kr för en zebraotocinclus.😛

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Jens]
0

Ja, men det var ju inte farligt alls! *host host* 😮

LajvKrattan
1

#22 Glöm inte att de är stimfiskar! 😃🙂😐🤦‍♂️

[Jens]
0

Ja, jag tänkte på det också 😮🤦‍♂️😴

[dynamitella]
0

Jag har 30 metallpansarmalar och 30 venezuela black, och de lämnar bara botten för att ta luft eller irra runt planlöst. Icke att de äter alger här hemma >.< 
Men eftersom jag nu har 60+ pansarmalar i 540 liter så har jag mycket, mycket svårt att tänka mig att trycka ner några av dem i mitt guppykar på 50 liter. Och därför är jag så stark och vass i mitt utlåtande :) När man har sett hur lyckliga dem är i ett stort kar, tillsammans i stora stim - då går man inte tillbaka:)

Lillyrod
0

Cocoma ligger på Imazos lista. Dom tar 225 kr och då är dom vildfångade. Man kan kolla på akvarielagrets fisklista på vad man är intresserad av. Där står på vilken lista dom ligger och vilket pris. Sen vet jag inte om det är priset till affären eller ut till kund. Eller om det är med moms…. Fick det tipset på min akvarieaffär. Kolla där vilken lista fisken ligger på så fixar vi det sa han. Bra sätt att leta fisk man är intresserad av och som inte finns i butiken.

[Jens]
1

Har lagt in länken unde LÄNKAR. Kan man ha som riktlinje på svenska fiskpriser tycker jag. Tack för tipset

[Seaside]
0

Läser ofta att man bör söka på Zoopet och ha dem som rättesnöre/riktlinje. Undrar bara hur det blir i detta fall med Corydoras panda: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=309&SOK=1

Funderar

Lillyrod
2

#27 Jag tror vi kommer från ämnet i tråden lite här men vad butiken vill veta är vilken lista fisken ligger på. Då vet dom om dom kan handla där. Min butik har 4 olika dom beställer från. Samt 2 till vid nödfall hehe. Jag får mail varje gång det är dags att beställa med allt som finns hos dom 4 att köpa. Det brukar vara lite drygt 7000 olika fiskar och växter. Där kan jag beställa om det är något jag vill ha som inte finns i butiken. Sen är det ju väldigt bra att få ett hum om vad den vackra fisken man hittat kostar. Men det är ett bra tips till alla. Hitta fisk, sök den, svimma över priset, hitta nästa, sök den och kolla med just din butik om dom handlar från den listan. Då vet man lite innan man går iväg för att handla fiskar 🙂

Chinilla
1

Nu har jag varit och köpt hem Otocinclus. Tror det är Vittatus, glömde kolla lappen denna gång men förra gången jag kollade var det den sorten de hade och de ser ut som Vittatus. De är fortfarande i påse och håller på att vänja in sig. Ska bli intressant att se hur de är i sättet nu. Stor skillnad dock mot guppys märker jag direkt. Guppysarna var så väldigt nyfikna när de kom hem i påsar, simmade runt och tittade genom de "fönster" som finns i påsen men dessa ligger bara stilla.

[Jens]
0

Ja de har skumpat på vägen hem så de sög sig fast för att hålla sig :) kan ta en stund innan de vänjer sig vid akvariet .

[dynamitella]
3

Det är nog bäst att sluta jämföra fiskarna med varandra. Guppys är ju riktigt in your face hela tiden och står inte stilla i en enda sekund. Zebradanios är en annan fisk som också är nyfiken och snabb som attan med att simma runt.

Men malar och andra sorters fiskar är ju inte såna alls :) Det betyder absolut inte att de är tråkiga. Man behöver bara se på dem på ett annat sätt.

Chinilla
2

Nu är de utsläppta. Det var ju riktigt spännande detta…..vilket även mina guppys tyckte. 😉Är ottosarna blyga eller rädda för andra fiskar? De simmade direkt till varsitt blad och satte sig och två utav dom började frenetiskt städa medan den tredje större utav dom höll sig blickstilla som om den tänkte *om jag håller mig stilla så ser ingen mig* Skämtar. Men sedan blev ju mina guppys alltmer nyfikna och då höll de städande ottisarna sig blickstilla som om de vore grenar 😃. Och slutligen kunde inte en av guppisarna hålla sig utan gick på och nosade på en av ottosorna som förskräckt simmade iväg och blev jagad runt halva karet. Men guppisarna gör väl inte dom illa hoppas jag?  En av dom har jagat runt två av ottosarna nu nämligen. Ser däremot inte ut som han gjort något annat än nosat på dom.

#32 Ser inget fel att jämföra dom och se att en fiskart har vissa beteenden och annan ett annat beteende, förstår att det kan vara på ett annat sätt med malar. Har inte gjort något annat än ett iaktagande. De har hittills varit klart mer intressanta än vad ottosarna i affären var. 🙂

[Jens]
0

Allt är så nytt för dem så vänta ett par dagar så kommer guppisarna inte bry sig om dem och ottisarna vänja sig och simma för egen rulle. Nu insuper de nya vattnet och omgivningen och det tar sin tid att vänja sig.

Chinilla
1

#34 De gömde sig ett tag bland alla mina blad, men har morskat till sig lite. Värsta städpatrullen man fått hem. Tänk att de så glatt städar alldeles gratis.🙂

guppytjej
0

Glöm inte att ottos behöver grönfoder (grönsaker) då o då annars svälter de gärna ihjäl. Mina är ganska blyga o kommer gärna inte fram o äter på tabletterna (men det går Ancistrus i samma kar med) o äter mest på nätterna så dessa fodrar jag på natten.

Chinilla
0

#36 Ja jag har hört talas om det där att de lätt kan svälta ihjäl, så jag köpte med någon slags tabletter som jag kan ge dom (algtabletter?). Ett par om dagen uppfattade jag kunde vara lagom. Och jag blev tipsad om att ge innan släckning. Ger du dom både tabletter och grönsaker?  Hur ofta?

[dynamitella]
0

Jag vill rekommendera tetra tabimin till ottosarna :) De innehåller både alger och protein (kött). De klarar sig nog inte så bra endast på alger, utan mår extra bra med lite kött i dieten :)

Chinilla
1

#38 De hon hänvisade mig till och som jag köpte heter SuperTabin B

[dynamitella]
0

De är jättebra :)

meahj
0

Snor tråden lite.. jag är sugen på ottosar till mitt 57 liters. Men jag funderar på hur många ska man köpa?

Lilolizeit
0

Ett Stim om 6 stycken tycker jag kan vara passande..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes