Kan jag ha en kampfisk?
Jag håller på att fundera och spekulera lite här hemma. Vi har ett 25L akvarium (ett sånt här) som de bor några ottosar och snäckor i för tillfälle och jag har funderat på vad man kan ha där i. Det står placerar i hallen och jag söker något med mycket färg och inte kräver så mycket plats. Kampfisk slog mig tillslut.
Jag läste lite här på iFokus om kampfiskar och har lite frågor! Det står i artikeln att dom ska ha minst 30L, skulle det funka med 25L?
Doppvärmare är ett måste förstod jag, men växter och så anpassar sig till värmen eller är det speciella växter man föredrar?
Vilken mat föredrar kampfiskar?
Kan dom hämta syre uppe vid ytan? förstod inte just den delen i texten mer än att dom kan "andas" under vatten.
somsagt, jag funderar bara och ingenting kommer gå på impuls. Jag vill kunna förbereda och läsa på lite innan så jag vet vad jag har med att göra 🙂
Personligen hade jag inte haft en Kampfisk i ett 25L.
Mina går i ett 54L och ett 180L.
25L är även för lite för ottosar. Enl zoopet ska de ha minst 40L och även zoopet kan vara lite snåla med sina litermått.
Räkor och snäckor hade jag nog hållit mig till.
Nu är detta bara vad jag själv tycker, finns ju säkert andra med egna erfarenheter och åsikter! Lycka till! :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Tänk även på att ottosar och kampisar inte funkar tillsammans! Då ottosar vill ha strömt vatten och kampisar måste ha väldigt stilla!
#2 Givetvis skiljs dom åt om så är fallet :)
Jag har Kampfisk och Ottos tillsammans. Man får ju ha lite lägre temp än vad kampfiskar helst vill ha (hört att det är runt 27°) Det gäller att man har både mycket gömställe och växter, samt fria simytor. Jag har ganska bra drag i mina pumpar, men jag har inrett karet på så sätt att där finns lugnare platser också, och där simmar mina kampisar upp utan problem och tar luft.
Min ena hane hänger nästan bara där det är mycket ström, han älskar att leka i det och när vi gör vattenbyte så är han alltid under slangen, där vi fyller på, och leker i strömmen. Så det kan också vara väldigt individuellt :)
Ottosarna däremot är oftast där det är lite lugnare. Så är det i mitt kar iallafall :)
/ Cornelia Andersson,
Otocinclus vill inte gå i 25 liter. Det är alldeles för litet för en livlig fisk som dessutom är stimfisk och vill vara så många som möjligt. Absolut minst 6 stycken.
Att sen ha dem ihop med Kampfisk är ju bara dumheter eftersom ingen fisk får sina behov tillgodosedda. Sen att säga att de mår bra känns fel.
Ingen fisk mår bra om man inte gör allt man kan för att tillgodose deras behov.
#5 Hur då menar du?
Mina är aktiva pigga och välmående. Både Kampfisk och Ottos. Hur menar du att de mår dåligt?
Zoopet säger att kampfiskar ska ha 24-30° och ottosar ska ha upp till 25° mitt vatten ligger på 25,5 ca.
Att det skulle vara dumheter finner jag lite märkligt om man nu kan se till att de har det bra/mår bra.
/ Cornelia Andersson,
Då undrar jag om du har jämfört med att ha fiskarna i en omgivning som är den mest lämpade för arten? Varför kompromissa med ett levande djur? För att du tycker så? Man kan ju inte fråga dem om det är ok att bo så.
Det är så jag känner för djur. Göra det bästa för dem och kan jag inte det ska jag inte ha dem. Det är mitt tycke 🙂
Många som säger att kampfiskar trivs bäst i små akvarium utan sällskap också.. Kan ju säga att, speciellt min äldsta, Kampfisk umgås mycket med de andra invånarna i karet.
Det är som sagt individuellt.
Vill du se film på hur mina mår? Den äldre har dock lite ful stjärtfena eftersom han leker i strömmen. Inget som påverkat honom direkt, men tänker inte ta ifrån honom något som han tycker är kul, bara för att han ska vara snygg.
Vadå menar du? Mest lämpade. Jag kollar mycket på zoopet, som de flesta tipsar om här (förutom just antal liter) och där följer jag alla rekommendationer. så varför skulle mina djur må dåligt för?
/ Cornelia Andersson,
#7 #8 Jag ska flytta kar på ottosarna :)
Men tillbaka till ämnet, ni får skapa en egen tråd eller ta eran diskussion i pm, tack! :)
#0 Kampfisken vill helst gå själv, och bör också få göra det. de allra flesta andra fiskar tycker att kampfiskens fenor är mumma, och kampfisken själv är inte så duktig på att samspela med andra invånare. Möjligen att man kan ha nån snäcka som städare i akvariumet.
Kampfisken vill ha näst intill stillastående vatten, och en temperatur på kring 27 grader (om jag inte missminner mig). Vad gäller din fråga om de andas uppe vid ytan, så ja, jag tror de kan andas luft genom att "snappa" luft strax ovanför vattenytan, men det är ingenting jag vet säkert.
Vad gäller maten, så kan de vara väldigt kinkiga, och jag vet att de föredrar fryst eller levande (menar inte andra fiskar nu, utan typ micromask, artemia o.l) Har hört att de gärna äter frysta mygglarver. Som jag har förstått det, så är det näst intill omöjligt att få en Kampfisk att ta torrfoder, men det är ingenting jag kan gå ed på.
Vad gäller storleken på karet, hmmm, det är en kinkig frågeställning. Vissa säger att man kan ha 1 Kampfisk i 20 liter, medans andra säger att en Kampfisk skall ha minst 30 liter. Jag tror hellre på alternativ 2, alltså att de skall ha minst 30 liter (endel av volymen försvinner ju också, i och med inredning,sand,växter etc.) Jag skulle inte diffa på de få litrarna det blir med ett 25 liters, men det är jag. Kanske någon annan kan ge dig ett bättre och säkrare svar på den frågan, än vad jag kan 😊
Hoppas du blev lite hjälpt av svaren :)